کد خبر: ۸۷۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۲:۲۶
در جمع برخی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا مطرح شد:

موسوی: قانون شوراها باید اصلاح شود

باید نگاهمان به شوراها را عوض کنیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی در جمع برخی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در مسجد امیرالمومنین (ع) اعلام کرد که تدوین قانون جدید برای شوراها جزو اولین کارهایی است که انجام خواهد داد.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، میرحسین موسوی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه روی اصول قانون اساسی درباره شوراها کار بیشتری صورت گیرد، بیان کرد: «باید همه به این سمت برویم که مساله شوراها به عنوان یک مطالبه ملی بین ملت، دولت، مجلس و رسانه‌ها در بیاید و همان طور که در اوایل انقلاب، شوراها راهگشا به نظر می‌رسیدند، اکنون هم به عنوان یک راه‌حل برای حل مشکلات پیچیده کشور از جنبه اجرایی به آن نگاه شود».

موسوی اظهار کرد: «تشکیل شوراها یکی از آرمان‌هایی بود که از اول انقلاب ملت ما شعار آن را می‌داد، امام (ره) هم فرمان تشکیل شوراها را صادر کردند و بسیاری از بزرگان از جمله آیت‌الله طالقانی به دنبال این مساله بودند شاید هیچ مساله‌ای به این اندازه مورد بحث قرار نگرفته بود؛ به هر حال این گفت وگوها در سطح ملی گسترش پیدا کرد چرا که شاهدیم در قانون اساسی هفت اصل به این مساله اختصاص پیدا کرده است».

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که ما داشتیم این بود که با فاصله گرفتن از اوایل انقلاب اهمیت این نهاد در ذهن مسوولان کاهش پیدا کرده است گفت: «در حالی که شوراها دوای بسیاری از دردها به ویژه بحث عدم تمرکز در کشور به شمار می‌رفت».

موسوی در ادامه سخنانش نگاه قانون اساسی به موضوع کرامت انسانی را یادآور شد و بیان کرد: «انسان به طور ذاتی دارای کرامت است و تجلی این کرامت حاکمیت انسان بر سرنوشت خود است و از بهترین نقاط برای تجلی این کرامت شرکت در انتخابات است که انتخابات شوراها از قوی‌ترین آنها در این زمینه است».

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد ما باید نگاهمان به شوراها را عوض کنیم افزود: «اگر به روح قانون اساسی در این رابطه توجه شود، حرکت ملی برای استقرار شوراها را می‌توان پی گرفت و شوراها می‌توانند نقش خوبی در این زمینه داشته باشند».

موسوی با ابراز تاسف از اینکه دید محدود و تنگ‌نظرانه حاکم، نقش محدود شوراها را محدودتر نیز کرده است گفت: «جمع شدن شوراها زیر نظر معاونتی در وزارت کشور، اگر تنگ‌نظری نباشد نگاهی محدودنگر به مساله شوراهاست و آن چنان با روح و محتوای قانون اساسی سازگار نیست».

وی افزود: «در زمان جنگ، درک من این بود که حتی در آن شرایط، شورا می‌تواند برای کشور مشکل‌گشا باشد زیرا شورا ادامه راه‌حلی بود که ملت پس از انقلاب آن را دنبال می‌کرد و شوراها از مجموع چنین روحیه‌ای زاده شدند».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس یادآور شد: «در همان شرایط جنگ دو مرتبه لایحه‌ای برای اختیارات شوراها تدوین و به مجلس ارائه شد؛ پس از آن اصلاحات زیادی در آن لوایح صورت گرفت و زمانی که درصدد برگزاری انتخابات برآمدیم، عده‌ای خطاب به حضرت امام (ره) نامه‌ای نوشتند که برگزاری انتخابات در این شرایط ایجاد مشکل خواهد کرد و قرار شد پس از جنگ این موضوع پی گرفته شود تا اینکه افتخار تشکیل شوراها و برگزاری انتخابات آن به برادر عزیزمان آقای خاتمی رسید در حالی که هنوز هم در مورد شوراها تردید وجود داشت».

موسوی اظهار کرد: «همان زمان من به عنوان مشاور آقای خاتمی برداشتم این بود که حداقل فایده تشکیل شوراها ایجاد ذخیره انسانی برای مدیریت کشور در سطوح مختلف خواهد بود؛ اکنون این هم از برکات شوراها است که نیروی عظیمی از توده‌های مردم بیرون کشیده و هر قدر هم اختیارات شوراها کم باشد، نقش این نیروی آگاه در حفظ نظام و نظارت عمومی بسیار بالا است».

وی اضافه کرد: «به نظر می‌رسد با توجه به وسعتی که شوراها دارند و وظایفی که می‌توانند بپذیرند، نه تنها مسایل اجرایی بلکه مسایل سیاسی را هم که بخواهیم حل کنیم، مجبوریم به این راه‌حل رجوع کنیم؛ ما مساله قومیت‌ها را در کشور داریم و گلایه‌هایی از به کار نگرفتن نیروهای قومی وجود دارد که به نظر می‌رسد یکی از سالم‌ترین و بهترین روش‌ها برای حضور نیروهای محلی در مدیریت و بالا آمدن تدریجی آن‌ها شوراها هستند. این راه‌حل هم برای مسایل اجرایی و هم در مسایل امنیتی بسیار موثر است».

موسوی با بیان اینکه شوراها می‌توانند نقش نظارتی در پروژه‌های محلی و استانی داشته باشند، تصریح کرد: «این ظرفیت در اصول قانون اساسی وجود دارد؛ شوراها حتی می‌توانند لوایح و طرح‌هایی هم به مجلس ارائه دهند و این نشان دهنده وجود دروازه بزرگی است که بر روی تصمیمات ما گشوده شده است».

وی تدوین قانون جدید برای شوراها را جزو اولین کارهایی که انجام خواهد داد عنوان کرد و افزود: «این امر متناسب با مجموعه اصول قانون اساسی صورت خواهد گرفت و در این حالت مشکلات بسیاری حل خواهد شد».

وی در ادامه بیان کرد: «می‌شود بین وزارتخانه‌های ستادی کشور در مرکز و فعالیت‌های شوراها در استان‌ها ارتباطی را در همه زمینه‌ها اعم از ارائه خدمات، نظارت و گاهی رفتن به سمت اجرا البته در محدوده قانون تعریف کرد. این در گشوده‌ای است و دولت به هر شکلی که ادامه پیدا کند این مساله باید به خواست ملی تبدیل شود».

موسوی خطاب به اعضای شورای شهر اظهار کرد: «پیشگامان این بحث هم شما هستید زیرا شوراها از معدود راه‌هایی هستند که جلوی عدم ثبات در مدیریت و سیاستگذاری را می‌گیرند».

وی در پایان تصریح کرد: «امیدواریم با به کار گرفتن ظرفیت‌های فراموش شده قانون اساسی، ثباتی در این زمینه به وجود بیاید و اتفاقاتی که این ثبات را به هم می‌زند و بی‌اطمینانی ایجاد می‌کند، از کشور رخت بربندد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین