کد خبر: ۱۲۱۱۲۵
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۵
دفن 800 مترمربع مرجان زیرخروارها خاک

بهترین منطقه ساحل مرجانی چابهار نابود شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شهریورماه سال‌جاری طی یک توافق بین سازمان حفاظت محیط زیست و بنادرو دریانوردی قرار شد که مرجان‌‌های بندر شهید بهشتی چابهاربه یک منطقه دیگر منتقل شود، اما پیمانکار انتقال‌دهنده حتی حداقل ضوابط را هم رعایت نکرد و به مرجان‌ها آسیب فراوانی رسید، عملیات مذکور با حکم قضایی متوقف شد. اما به شامگاه هفتم بهمن‌ماه پیمانکار طرح توسعه بندر شهید بهشتی بدون مجوز اقدام به خاکریزی در سواحل این منطقه کرد و درمدت کمتر از چند ساعت دست‌کم 800 مترمربع از بهترین مناطق مرجانی چابهار زیر خروارها خاک دفن شد. 

امید صدیقی مدیرکل دفتر اکوبیولوژی دریای سازمان حفاظت محیط‌زیست در رابطه با عملیات خاکریزی غیرقانونی در ساحل چابهار گفت: این عملیات خاکریزی توسط پیمانکار طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به صورت شبانه و غیرقانونی انجام گرفته است که به موجب آن یکی از بهترین مناطق مرجانی در سواحل چابهار تخریب شده است. 

او توضیح داد: طبق مطالعات انجام شده این منطقه بهترین منطقه مرجانی در سواحل چابهار است زیرا دارای 40% پوشش مرجانی است. 

صدیقی تاکید کرد: منطقه خاکریزی شده مساحتی معادل 200 متر طول و 10 متر عرض دارد و اگر این 2000 متر را در تراکم درصد40 ضرب کنیم حدود 800 متر مربع مرجان از بین رفته است. 

او ادامه داد: عملیات خاکریزی علاوه بر اینکه موجب مدفون شدن مرجان‌ها زیر خاک می‌شود با ایجاد گل آلودگی و کدورت در خاک حیات مرجان‌های اطراف را نیز به خطر می‌اندازد. 

صدیقی با اشاره به سابقه تخریب سواحل مرجانی در چابهار گفت: جهت توسعه بندر شهید بهشتی، سازمان بنادر و دریا نوردی اقدام به خشک کردن سواحل دریا کرده بود که این سواحل دارای تراکم بسیار خوب مرجانی است. به همین دلیل با تلاش‌های فراوان سازمان محیط‌زیست موفق شدیم یادداشت تفاهم همکاری با سازمان بنادر دریانوری امضا کنیم. 

او در این مورد توضیح داد: طبق این یادداشت تفاهم، قرار شد سازمان نبادر و دریانوردی سواحل مرجانی را به نقطه دیگری که توسط سازمان محیط‌زیست جانمایی شده بود و مطابق با شرایط و ضوابط خاصی انتقال دهد. اما پیمانکار انتقال دهنده حتی حداقل ضوابط را هم رعایت نکرد و به مرجان‌ها آسیب فراوانی رسید. 

مدیر دفتر اکوبیولوژی دریایی سازمان محیط‌زیست ادامه داد: به همین جهت از ادامه فعالیت این پیمانکار با حکم قضایی جلوگیری به عمل آورد اما چند روز پیش به طور شبانه مجدداً عملیات خاکریزی انجام شد به این بهانه که پیمانکار منتقل کننده مرجان به تعهدات خود عمل کرده است در صورتی که حتی 10 درصد انتقال مرجانها به منطقه جدید هم انجام نشده است. 

او تاکید کرد: با حکم قضایی این عملیات متوقف شده است اما همین حجم خاک‌برداری نیز متاسفانه خسارت سنگینی به سواحل مرجانی چابهار زده که به همین دلیل سازمان محیط‌زیست از متخلفان به مراجع قضایی شکایت کرده است. 

صدیقی گفت: در جریان عملیات انتقال مرجانها که قبلاً توقیف فعالیت شد، خسارتی چند میلیاردی به سواحل مرجانی وارد شد که طبق حکم قضایی سازمان بنادر و دریا نوردی ملزم به پرداخت آن شده اما این خسارت هنوز پرداخت نشده است. 

شامگاه هفتم بهمن‌ماه پیمانکار طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بدون هماهنگی و مجوز اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان اقدام به عملیات خاک‌ریزی درسواحل مرجانی چابهارکرد که طی آن حداقل 800 مترمربع از سواحل مرجانی کاملاً تخریب شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۸
0
0
ای خداااااااااااا امان از سوء‌مدیریت در این کشور که داره همه چی رو با هم نابود میکنه، طبیعت و جنگل و دریا و فرهنگ و جوان و حتی دینمان رو.....مال‌پرستی و گردآوری ثروت زیر پرچم ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۸
0
0
واقعا نمی دانم چی بگم
خیلی شوکه شدم و البته ناراحت
باید کاری کرد شاید هنوز راهی برای این آسیب باشه
واقعا که حیفه این زیبایی ها اینطور از بین برن
باید مسئول این کار جوابگو باشه
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۹
0
0
... با این سایتتون فکر کردم آدمین براتون فرستادم. نمی‌دونستم اینقدر ترسو هستید که نمایش نمی‌دید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین