کد خبر: ۱۸۰۳۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶
سود دولت از تاخیر یک ماهه پرداخت یارانه نقدی

چرا دولتی ها تاریخ پرداخت یارانه نقدی را تغییر می دهند؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وی در آن روز‌ها به طور صریح گفت: «در مسیر اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یک گام به سمت عدالت برداشته شد و با توجه به اینکه با قیمت امسال ۱۲۰ هزار میلیارد یارانه در سطح کشور توزیع شده و فقط ۴۰ میلیارد از آن به طور مستقیم به مردم پرداخت شده است، جا دارد که این مبلغ تا ۳ برابر افزایش پیدا کند.»

هنوز چند ماه از سخنان رئیس دولت دهم نگذشته بود که در اوایل دی ماه سال ۹۰، محمد رضا فرزین اعلام کرد، یارانه نقدی ۱۰ میلیون نفر قطع خواهد شد تا نه تنها این سخنان محمود احمدی‌نژاد نقض شود بلکه تمامی گزارشات اقتصادی که دیوان محاسبات و مجلس منتشر کرده‌اند و حکایت از کمبود منابع دولت برای پرداخت یارانه نقدی و تخلفات یارانه‌ای دولت در بخش‌های مختلف برای تامین مبلغ یارانه نقدی، با وجود انکار مدارم دولتی‌ها به حقیقت نزدیک‌تر شود.
این در حالی است که از سال گذشته تا مکنون تاخیر در پرداخت یارانه نقدی به عادت دولتی ها بدل شده است.


بیستم آبان سال ۸۹ بود که برای نخستین بار یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.
قرار بر این بود که یارانه نقدی به صورت ماهانه پرداخت شود.


در مرحله اول پرداخت یارانه نقدینیز این مبلغ به صورت دوماهه و قبل از اجرای طرح به حساب مردم واریز شد، اما به‌تدریج با گذشت زمان، واریز یارانه‌های نقدی به جای دو ماه به یک ماه تبدیل شد و زمان واریز هم از ابتدای هر ماه به اواسط ماه تغییر کرد.

نخستین تاخیر درست ۴۰ روز بعد از پرداخت یارانه مرحله اول روی داد.


تاخیر پرداخت یارانه در آخرین روز پاییز ۸۹، دور از ذهن نبود، چون هنوز آمارهای ستاد هدفمندی در حال تکمیل بود.


اما سومین مرحله از پرداخت یارانه نقدی زمانی اتفاق افتاد که ۵۱ روز از زمستان سپری شده بود.

این زمان آنقدر جابه‌جا شد که در نهایت در مرحله چهارم دوباره به اول ماه بازگشت و اول اردیبهشت سال ۹۰ موعد پرداخت یارانه نقدی شد.

پس از این بود که مسئولان قول مساعد دادند که یارانه نقدی زین پس اول هر ماه پرداخت شود اما عملا این اتفاق رخ نداد.بهانه هم این بود که با توجه به اینکه اول هر ماه موعد دریافت حقوق است، شبکه شتاب توانایی این حجم مراجعه کننده را نخواهد داشت.

این بود که پس از مرحله پنجم و ششم، در مرداد ماه سال ۹۰، یارانه نقدی در یازدهم ماه پرداخت شد.


شاید اصلی ترین نتیجه این تاخیر یعنی پرداخت یارانه در ۱۱ هر ماه و قابل برداشت بودن ان در روز دوازدهم این موضوع است که سیستم بانکی در یک دوره ۱۲ روزه رقمی معادل ۳.۲ هزار میلیارد تومان که حجم یارانه نقدی ماهیانه حدود ۷۲ میلیون نفر ایرانی محسوب می شود را در اختیار دارد که خواب ۱۲ روزه این مبلغ در سیستم بانکی بر اساس نرخ رسمی سود اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای سال ۹۰ (حداقل سود عقود مبادله ای ۱۱ درصد) حداقل رقمی معادل ۱۲ میلیارد تومان سود برای سیستم بانکی یا دولت در بر خواهد داشت.

در نهایت نیز ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که برای برطرف شدن مشکل سیستم بانکی و کاهش حجم فعالیت‌ها در روزهای خاصی از ماه، یارانه نقدی نیمه و نهایتا تا هجدهم هر ماه به حساب خانوار واریز می‌شود.

در فاصله ماه‌های مهر تا پایان سال ۹۰ تقریبا این قول دولتی‌ها اجرایی شد و یارانه نقدی در فاصله نهم تا هجدهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد؛ اما در این میان نکته بسیار ظریفی وجود داشت که از دید بسیاری پنهان نماند.

شاید در نگاه نخست، روزهای واریز شدن یارانه نقدی تفاوتی نکند؛ اما در پرداخت‌هایی که سقف انتهایی ندارند، یعنی باید به‌صورت مداوم پرداخت شوند، تغییر در روز پرداخت و تبدیل شدن پرداخت قبل از ماه به آخر ماه بعد، به معنای پرداخت نشدن یک ماه مستمری می‌باشد.

به عبارت دیگر، دولت به جای آنکه یارانه ماه آبان را در اواخر مهر پرداخت کند، این یارانه را در اواخر آبان پرداخت می‌کند و به همین ترتیب در ماه آذر و دی نیز تاخیر ایجاد می‌شود و در عمل یک ماه پرداخت نقدی انجام نمی‌شود.


به گزارش شفاف،در آخرین اخبار یارانه ای نیز، معاون امور یارانه‌های مستقیم سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده: یارانه نقدی مرحله ۲۲ به ازای هر نفر ۴۵۵ هزار ریال یکشنبه ۱۹ آذر قابل برداشت است تا روند این نوع پرداخت یارانه نقدی که در واقع عملا تاخیر یک ماه دارد ادامه دار شود.


حال سوال اصلی اینجاست که دولتی ها با این پول و سود بانکی ان چه می کنند؟آیا شایعات درباره کسری بودجه و عدم توانایی دولت برای پرداخت یارانه نقدی صحت دارد؟این ها سوالاتی است که هنوز از سوی دولت و ستاد هدفمندی یارانه ها پاسخی به ان داده نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
من
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
0
0
پول مردم خوردن نداره!!!؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
0
0
سلام ،
هر ماه ، یکی دو روز کم می کنند ، تا فرجی بشه و یکی دو ماه
را بتوانند که ندهند !!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
0
0
سلام :
دوست عزیزم ، اگر می تونی ، اسمت رو عوض کن و ما بگذار .
برای اینکه خاطره خوبی از کلمه من نداریم و این چندساله ، این
من من گفتن خیلی از مسئولین ، کار دست مملکت داده است .
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
0
0
سال گذشته بود که اعلام کردن به علت هم زمانی با فعالیت های بانکی در اول هر ماه، پرداخت رو به نیمه ماه انتقال دادن و 15 روز اون پرداخت رو عقب انداختن. تو این مدت هم بعضی ماه ها یک روز و بعضی ماه ها 2 روز از اون نیمه ماه که قرارشون بود دور شدند. مطمئنا تا چند ماه آینده پرداخت تا آخر ماه طول میکشه که در این صورت دولت پاک ما، در طول یکسال پول یک ماه یارانه رو گذاشته تو جیب مبارک خودش
تقریبا با احتساب جمعیت 75 میلیونی و 45000 تومن یارانه هر نفر ، مبلغ یک ماه میشه : 3375000000000 تومن (یه کوچولو بیشتر از اون اختلاس کذایی)
پس رکورد دار اختلاس تو این مملکت، آغای دولت پاک هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
0
1
مسوولین فقط حرف می زنند و آمار می دهند.
دریغ از اجرا. دریغ از صداقت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
0
1
اگر یارانه 10 برابر هم بشود، کفاف پرداخت فیش های برق، گاز و تلفن را نخواهد کرد. چون آقا محمود آنقدر دست تولید کننده را برای دریافت مالیات، باز کرده است که هیچ چیز جلودارشان نیست. وقتی که پراید غیر استاندارد بالای 10میلیون می شود آیا می شود انتظار داشته باشیم که مایحتاج عمومی چندین برابر گران نشود؟ خدا کند یارانه ها قطع و قیمتها به سال گذشته برگردد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
0
1
خودتو زیاد اذیت نکن ! آخرش کلا قطع می شه(مثل قضیه کپن و سهام عدالت و...) ا...........
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
0
1
به همین خیال باش!
من
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
1
0
مردم ازاری شاخ و دم نداره دیگه..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
0
1
خواهشمند است مسئولان فکری به حال مردم بکنند واقعا در رنج و عذاب هستند به خصوص قشر حقوق بگیر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
0
1
نمیدونم در آن 11 روز دورکاری!!!احمدی نژاد چه اتفاقی افتاده که از اون موقع به بعد پرکارترین و پاکترین و بهترین دولت تاریخ این مملکت یکباره تبدیل شد به بدترین و بی انضباط ترین و قانون گریزترین و ....دولت تاریخ دنیا.حالا کار احمدی بینوا به جایی رسیده که دستشو تا آرنج با عسل بذاره توی دهن آقایون بازهم می خوان ضایعش کنن.هر کاری کنه (حتی مثل این حکایت یارانه ها که یک زمانی صحبت کردن درباره آن عبور از خطوط قرمز بود) و هر خوش خدمتی کنه (از جمله بالا پایین کردن قیمت دلار و تاخیر در پرداخت یارانه ها) بازهم بهش گیر میدن.البته اون که حقشه خیلی بیشتر از اینها هم حقشه تا بفهمه خس و خاشاک هم آهشون میتونه آدمو بگیره ولی نامردی بعضی از سینه چاکان قدیمش هم شرم آور والله.
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
0
0
بالاخره هزینه انتخابات آینده بایدازیه جایی جوربشه یانه؟شمافکرمیکنیداینهمه ریخت وپاشهای انتخاباتی ازاموال ارثی آنهاست یا...؟
مونا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
0
1
داشتیم زندگیمون را میکردیم این یارانه چه بود که افتاد به جونمون و اوضاع مملکت را تغییر داد اصلا چی میشه دولتی ها وقتی میخوان تصمیمی بگیرند از مردم هم نظر بخوان مثلا اینترنتی رای گیری کنند اونوقت مشخص میشه که مردم چی میخوان و چی نمیخوان ...
حسن رحیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
0
0
رئیس جمهور محترم ماهمه مردم ایران حاضریم نفری یه یارانه به اندازه پرداختی شما به دولت بدهیم تاقیمت ها را به زمان قبل از پرداخت یارانه برگردانید.
ALI
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
0
0
يارانه ها فقط با افزايش تورم و قيمتها قابل پرداخت است و تنها قشر نسبتا ذينفع مردم جنوب شرق هستند .
ناهید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
0
سلام من یک خانواده چهار نفره هستیم خودم دیابتی سی سالمه همسر ام کارگر بزورخرج داروودکترم را درمی‌آورد توراقسمت میدم به همین ماه بازیکنان دهید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین