کد خبر: ۱۶۰۱۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۷

مشایی: فردوسی طراح ناسیونالیسم شیعی در ایران است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سایت روزنامه ایران نوشت: نوروز امسال نیز مانند سالهای گذشته جشن جهانی نوروز برگزار شد و تاجیکستان میزبان این امر مهم بود؛‌ در این میان سخنان دکتر احمدی نژاد پیرامون فردوسی حکیم به مذاق برخی خوش نیامد و فضایی تهاجمی علیه وی و آن حکیم بزرگ بوجود آمد. فارغ از اینکه مشخص نیست چه اتفاقی افتاده که امروزه تکریم مفاخر ملی تبدیل به جرم و ایرانی گری! شده است شبکه ایران در ادامه متن زیر بخشی از سخنان اسفندیار رحیم مشایی در مراسم بزرگداشت این شاعر بلند مرتبه در شهر توس بتاریخ 26/2/86 و پیام وی در اردیبهشت ماه 87 به مناسبت صدمین سال تولد فردوسی می باشد.

1- مراسم بزرگداشت فردوسی حکیم در شهر توس
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری‏ گفت: شاهنامه نمادی از پایداری ملت ایران در برابر ظلم و ستم بیگانگان‏ است.

‏اسفندیار رحیم مشایی در مراسم بزرگداشت مقام فردوسی در شهر توس و مرقد‏ شاعر نامی ایران گفت: زبان شاهنامه زبان حماسی است و فردوسی در استفاده‏ از این زبان دلایل خاص خود را دارد.

‏او افزود: از جمله این دلایل تلاش در نشان دادن دلاوری های بزرگ مردان تاریخ‏ ایران در برابر هجمه بیگانگان و پیروزی آنان در این مبارزه است.

‏وی گفت: شاهنامه مملو از روح میهن پرستی و مبارزه با ظلم و جور و بی‏ عدالتی است.

‏رحیم مشایی گفت: فردوسی زبان حماسه را برگزید تا روح حماسی در ملت ایران‏ باقی بماند و ماندگاری ملت با گذشت قرن ها تضمین گردد.

‏او افزود: زیرا فردوسی به این امر واقف بود که ملتی که حماسه دارد از‏ ظلم و ستم نمی هراسد و با توکل بر خدا در برابر بیگانگان ایستادگی می کند.

‏رحیم مشایی با بیان اینکه فردوسی در اثر ارزشمند خود زبان فارسی را به‏ بهترین شکل ممکن پاسداشت، اظهار داشت: استفاده از فن حماسه سرایی و بهره‏ بردن از زبان فارسی بهانه ای برای هوشیار کردن مردم و تیغ تیزی برای کوتاه‏ کردن دست زورگویان از سرزمین ایران بوده است.

‏معاون رییس جمهور با بیان اینکه فردوسی با زنده نگه داشتن زبان فارسی‏ ملت ایران را بهم پیوند داد، گفت: زبان فارسی منطق ایستادگی و رمز ماندگاری‏ ایران و ایرانیان است.

‏او با اشاره به اینکه فردوسی از اعماق تاریخ با گذشت هزاران سال همچنان‏ زنده و سرفراز ایستاده است، گفت: پایداری او به دلیل پاسداری از ارزشهای‏ اخلاقی، دینی، عاطفی و تاریخ پر غرور مردان و زنان سرفراز ایرانی است.

‏او گفت: فردوسی در شرایطی که سایه ظلم و جور بر سرزمین سایه افکنده بود‏ بدون تعلق خاطر به گروه و فرد خاصی و تنها برای ایران و اعتقاداتش سرود.

‏وی افزود: فردوسی از جمله بزرگانی است که بیش از اینکه به جامعه زمان‏ خود متعلق باشد به آیندگان و نسل های پیاپی این سرزمین متعلق است.

‏او با اشاره به اینکه برگزاری مراسم بزرگداشت فردوسی نشانه ای از زنده‏ ماندن او در یاد و خاطره ما است، اظهارداشت: این درس بزرگی برای فرهیختگان‏ و بزرگان امروز است.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه کشور ایران در طول تاریخ به دلایل‏ متعدد مورد هجوم و طمع بیگانگان بوده است، گفت: اما در تمام این اوضاع‏ مردان و زنان دلاوری پیدا شدند که از ایران و ایرانی دفاع و حتی جان را در‏ طبق اخلاص گذاشتند.

رییس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: حضور اینجانب به نمایندگی از دولت‏ عدالت گستر در مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی بدین معناست که ملت امروز‏ ایران نیز از منظر دلاوری ها در یادها تا ابد خواهند ماند.

وی افزود: ملت ایران نشیب و فرازهای فراوانی را پشت سر‏ نهاده است و همچنان در پی تحقق حقوق خود در جنبه های مختلف پابرجا می ماند.

‏او با تاکید بر اینکه ملت ایران امروز میراث دار تمدن بزرگی است که از‏ گذشتگان بدست گرفته است،گفت: برای حفاظت و صیانت از این تمدن بزرگ گذشت و‏ فداکاری همانند گذشتگان اصلی مهم است.

‏رحیم مشایی گفت: امروز میراث بزرگ فردوسی به ما رسیده و برای پاسداشت و‏ حفاظت از آن لازم است که آگاهانه و هوشیارانه عمل کنیم.

2- پیام مهندس مشایی به مناسبت یک هزاروصدمین سال تولد فردوسی 

‏معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری‏ عصرچهارشنبه در پیامی به مناسبت یک هزار و صدمین سال تولد فردوسی، وی را‏ یکی از مهمترین محافظان هویت ایرانی دانست.

اسفندیار رحیم مشایی در این پیام آورده است: به راستی فردوسی را باید یکی‏ از پاسداران بزرگ فرهنگ و میراث فرهنگی کشور دانست که با آفرینش حماسه‏ عظیم خود تاریخ و فرهنگ را باز زنده سازی کرده است.

‏وی در بخش دیگری از این پیام با اشاره به اینکه شاید بتوان فردوسی را‏ نخستین سازمان دهنده و طراح ناسیونالیسم شیعی در ایران لقب داد آورده است‏: ملی گرایی وی توام است با ارادت به ائمه اطهار و ولایت پذیری در اشعارش‏ به سبب مقتضیات زمان که در حجاب داستان های کهن ایرانی پیچیده است.

‏در ادامه این مراسم اساتید و پژوهشگران سرشناس اقدام به توضیح و تبیین‏ زوایای مختلف شخصیت فردوسی و شاهنامه نمودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
2
1
به نام خدا ، آقای مشائی ، خیلی روشنفکرانه و خیلی زیبا ، پلی از ادبیات فارسی ،
به دین اسلام می زنند و خیلی خوب متوجه شده اند که اینها همه
مغایرتی باهم ندارند و همه راهها ، به سوی خداوند ختم میشوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
2
1
کاش به توس زادگاه فردوسی هم توجه جدی که شایسته ان حکیم باشد میشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
1
1
دوست محترم تمام فرمایشات ایشان و دیگران حساب شده است وگرنه کلی این مملکت آسیب میدید.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین