کد خبر: ۱۵۲۳۹۲
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۴

پاسخ های صریح جلیلی به سی ان ان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سی ان ان گزارش داد: مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفت که تهدید هرگز موثر نبوده و نخواهد بود، در عوض همکاری ممکن است نتیجه دهد.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه ای اختصاصی با شبکه سی ان ان در مورد ابتکارعمل هایی که پیش از اجلاس استانبول درباره آنها سخن گفته بود، گفت: همانطور که من سال گذشته هم اعلام کردم در پایان گفتگوهای استانبول اعلام کردم که ما آماده هستیم که از همین الان هم این گفتگوها را ادامه دهیم.ما همیشه بیان کرده بودیم که از گفتگو در موضوعات مختلف اما با رویکرد همکاری استقبال می کنیم. ما گفته بودیم که سی و سه سال گذشته نشان داده بوده که زبان تهدید و راهبرد فشار در برخورد با ملت ایران نتیجه ای ندارد.لذا هرگاه که با رویکرد همکاری وارد گفتگوها بشوند می توانند نتیجه بگیرند و موفق باشند. این در موضوعات مختلف می تواند شکل بگیرد، از جمله موضوع هسته ای.

وی گفت: ما فکر می کنیم مواضع جمهوری اسلامی ایران و رویکرد جمهوری اسلامی ایران یک فرصت بزرگ برای همکاری در موضوعات مربوط به هسته ای است. فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مخالفت با سلاح های هسته ای و حرام دانستن آنها یک ظرفیت بزرگ است برای حرکت و برای خلع سلاح .نگاه جمهوری اسلامی ایران که در سمینار بازگری خلع سلاح هسته ای مطرح شد و ان پی تی مطرح شد به نظر من یک ظرفیت بسیار بزرگ است برای منع اشاعه سلاح های هسته ای.

خبرنگار سی ان ان از جلیلی پرسید می خواهم سوالی درباره موضع منع اشاعه تسلیحات هسته ای از شما بپرسم این موضع نیازمند این است که ایران به تمام تاسیسات هسته ای اش در کشور اجازه بازرسی بی قید و شرط بدهد. در فوریه ایران اجازه نداد تا بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای به تاسیسات پارچین ورود پیدا کنند و برخی از موضوعات مشکوک را که بر اساس تجربیاتشان ممکن است برای برنامه نظامی در آنجا اتفاق بیفتد، چک کنند.این اظهارات شما به این معنی است که ایران اجازه دسترسی به پارچین را می دهد؟ که جلیلی گفت: این اطلاعات شما هیچکدامش درست نیست. ان پی تی چنین مقرراتی را ندارد که باید دسترسی نامحدود قرار دهند. ان پی تی یک موافقت نامه دارد که در آن هر کشوری عضو ان پی تی با ان پی تی در چارچوپ پادمان همکاری می کنند. ما بیشترین همکاری را در این زمینه داشتیم.ما بیش از چهار هزار نفر روز همکاری داشتیم با بازرسان آژانس که از تاسیسات هسته ای ما البته در چارچوب ان پی تی همکاری کردند و وظایف خود را انجام دادند.

دبیر شورالی عالی امنیت ملی ادامه داد: شما می دانید که دبیر کل آژانس بیست و پنج بار در گزارشاتی که داده اعلام کرده که ایران هیچ انحرافی از مقاصد صلح آمیز هسته ای نداشته است. همین موضوع را بسیاری از نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا نیز اعلام کردند.یکی از بحث های اساسی که مهم است که مردم آمریکا بدانند این است که نباید یک سری از تهدیدهای فرضی و دروغین جای تهدیدهای اصلی را بگیرند. ما امروز در گفتگوها نشان دادیم که تهدیدهای واقعی چیست و راه درست برخورد با آنها چیست. اعلام آمادگی کردیم که همکاری کنیم در جهت خلع سلاح و در جهت مقابله با اشاعه تسلیحات هسته ای. ما فکر نمی کنیم مردم آمریکا باید هزینه برای یک تهدیدهایی بدهند که این تهدیدها موهوم و فرضی است.

مجری سی ان ان از جلیلی پرسید؛ آقای جلیلی اعتمادی وجود دارد که باید ساخته شود، ایران چگونه می خواهد این اعتماد با غرب و با بازرسان آژانس را ایجاد کند، من دوباره از شما می پرسم آیا برای بازرسی از تاسیسات پارچین مجوز می دهید؟ دبیر شورای امنیت ملی ایران گفت: ما همیشه گفتیم که اعتماد سازی یک جاده دوطرفه است ما اقدامات اعتماد سازی بسیار زیادی انجام دادیم. شما می دانید که جمهوری اسلامی ایران دو سال و نیم فعالیت های هسته ای اش را تعلیق کرده بود داوطلبانه برای همین اعتماد سازی . ما امروز هم صحبت کردیم ،در گفتگو ها یکی از توافق های خوب این بود که ان پی تی باید پایه و مبنای هرگونه همکاری باشد. ما مثل همیشه اعلام کردیم که آماده هستیم تا همه تکالیفی را که در ان پی تی ذکر شده است انجام بدهیم و متناسب با آن از تمام حقوقی که در ان پی تی ذکر شده برخوردار باشیم.

مجری سی ان ان از دکتر جلیلی پرسید آیا صحیت های شما به این معنی است که ایران آماده است بر مبنای اقدامات اعتماد سازی غنی سازی بیست درصدی را تعلیق کند؟ جلیلی پاسخ داد: امروز ما به توافق رسیدیم که ان پی تی باید چارچوب و پایه همکاری ها باشد.شما می دانید که غنی سازی بیست درصدی موضوعی است که برای فراهم کردن امکانات درمانی برای بیش از هشتصد هزار بیمار در ایران حیاتی است. دو سال گذشته در ژنو در گفتگوها گفتیم که به سوخت بیست درصدی برای ایزوتوپ های پزشکی نیاز داریم، از آژانس بین المللی انرژی هسته ای طبق تعهد آژانس برای تامین تسهیلاتی در زمینه تهیه سوخت درخواست کردیم.

وی افزود: همانگونه که من گفتم بیش از هشتصد هزار بیمار ایرانی به سختی به این سوخت و تولیدات این رآکتور نیاز دارند.اما آنها حاضر نبودند این سوخت را برای ایران فراهم کنند.اما پس از آن آنها ایده تبادل سوخت هسته ای را مطرح کردند که این ایده را هم اجرایی نکردند.سپس دانشمندان هسته ای ما به صورت فعال این موضع را پیگیری کردند و به صورت موفقیت آمیز توانستند که سوخت بیست درصدی تولید کنند. تولید سوخت هسته ای بیست درصد زیر نظر و نظارت بازرسان انرژی هسته ای آژانس بین المللی انرژی هسته ای بوده، تحت بازرسی و دوربین های سازمان انرژی هسته ای بوده است و امروزه ما در تولید این ایزوتوپ های پزشکی به خودکفایی رسیدیم.

جلیلی گفت: ما امروز معتقدیم که اعتماد سازی برای ایرانی ها باید ساخته شود. چرا این ایزوتوپها را که اینقدر برای بیماران ایرانی اهمیت دارد ما باید از آن محروم باشیم.

به گزارش مهر،سی ان ان افزود: جلیلی مذاکرات با پنج به علاوه یک را سازنده و مثبت ارزیابی کرد. هردو طرف ایرانی و پنج به علاوه یک توافق کردند که همچنان به مفاد ان پی تی متعهد بمانند. ایران از طرف خود می خواهد که حق دستیابی به برنامه هسته ای صلح آمیزش به رسمیت شناخته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین