کد خبر: ۱۶۶۸۹۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۷
شورای فرهنگ عمومی شهرستانی در کرمان تصویب کرد؛

ممنوعیت برگزاری مراسم ترحیم برای افرادی که خودکشی می‌کنند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: شورای فرهنگ عمومی شهرستان انار استان کرمان با حضور حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، امام جمعه و مجید اعتمادی، فرماندار این شهرستان، برگزاری مراسم ترحیم را برای کسانی که خودکشی می‌کنند، ممنوع اعلام کرد. 

در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهر اعلام شد: «برای بازدارندگی گناه بزرگ خودکشی، لازم است هماهنگی لازم در مساجد به عمل آید و برگزاری مراسم این چنینی را در دیگر مساجد هم ممنوع کنیم.»

در جلسه شورای فرهنگ عمومی انار، موضوع ممنوعیت برگزاری مراسم ترحیم برای کسانی که خودکشی کرده‌اند، مطرح و با نظر موافق تمامی اعضا و میهمانان به تصویب رسید.

هفته گذشته یک نوجوان ۱۶ ساله در انار خودکشی کرد که به خانواده وی اجازه دفن و برگزاری مراسم ترحیم وی در امامزاده محمدصالح (ع) این شهرستان داده نشد.

یکی از بستگان این نوجوان ۱۶ ساله به خبرنگار ايلنا گفت: «بعد از خودکشی مهرداد، برای دفن وی در امامزاده به امام جمعه انار مراجعه کردیم که ایشان مخالفت کردند.»

وی افزود: «حتی به ما اجازه نداند که در امامزاده مراسم ترحیم برگزار کنیم. این تصمیم در حالی گرفته شده که قبلا افرادی دیگری که سال‌ها پیش خودکشی کرده بودند در امام زاده دفن شده‌اند و برایشان مراسم ترحیم هم در امام‌زاده گرفته شده است. اما نمی‌دانیم چرا به ما اجازه ندادند.»

شورای فرهنگ عمومی شهرستان انار در حالی برگزاری مراسم ترحیم را برای افرادی که خودکشی می‌کنند، ممنوع کرده که مراجع تقلید نظر دیگری دارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در این باره می‌گوید: «خودکشى به یقین از گناهان کبیره است و مالکیت انسان نسبت به نفس خویش، نمى‌تواند دلیلی بر خودکشى شود.‌‌ همان گونه که مالکیت انسان نسبت به اموالش، نمى‌تواند مجوز آتش زدن آن گردد. البته باید تمام مراسم را براى این گونه افراد مانند مسلمان عادی انجام داد، و براى نجات آن‌ها دعا کرد، شاید مشمول عفو الهى واقع شوند.»

به گزارش ایلنا، آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز می‌گوید: «خودکشی از گناهان کبیره است؛ اما شرکت در مراسم تشییع و ترحیم کسی که خودکشی کرده، مانعی ندارد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
1
0
؟ توی این شهرستان چقدر خودکشی میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
0
1
تصميم كاملا مسخره و بي معني رو گرفتن كه در قوانين اسلام هم وجود نداره.
هرچند اقدام به خود كشي از گناهان كبيره ست اما بايد توجه داشت كسي كه خودكشي كرده از اين دنيا رفته و بازماندگان شخص خودكشي كننده هستن كه با اين تصميم دچار سرخوردگي و فشار ميشن.اجازه ندادن برگزاري مجلس ترحيم مگر باعث زنده شدن فرد خود كشي كننده ميشه كه بعد از زنده شدن به دليل ترس از آبرو باختن به خاطر عدم برگزاري مجلس ترحيم براش ديگه خودكشي نكنه؟؟
نزديكان فرد خودكشي كننده چه گناهي كردن كه بايد به خاطر عمل او دچار اين فشار اجتماعي بشن؟؟؟
خدا در قرآن بارها انسان رو به تفكر و تعمق در امور فرا ميخونه اما متاسفانه افراد زيادي اين دستور حكيمانه رو به كار نميبندن و بدون تفكر تصميماتي مانند تصميم بالا اتخاذ ميكنن.
خدا همه رو به راه مستقيمش هدايت كنه.ان شاءالله.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
0
1
سلام ایکاش افرادی که دورهم جمع میشوند وچنین تصمیم های عجیب و غریبی میگیرند کمی بافکر اندیشه باشد کاملا
صحیح و خارج از اصول اعتقادی است که کسی خودکشی کند جان راهمان کس که داده خودش میستاند ولی اگر این امر
بپذیرم افرادی که به بیماری افسردگی دچار مشوند توانایی اینکه خود رااز این ورطه بیرون بکشند ندارند تمام روانشناسان معتقد هستند که افراد افسرد ه به کمک دیگران نیاز دارند ( البته در موقعیت مناسب و مقتضی ) نه اینکه انها را رها کنند و انگ برچسب هم به انها بزنند پس همین افرادی که دور هم جمع میشوند و چنین تصمیماتی اتخاذ میکنند خود مسبب هستند بخدا فاصله بین ایمان و شیطان یک قدم است لااقل این را باور داشته
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
0
1
آفتاب جان،من دیگه هیچ نظری نخواهم کرد چون چند بار نظرات بی غرض و بدون حرف ناشایست داده ام ولی نشر ندادید.خداحافظ و موفق باشید.یاحق
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین