کد خبر: ۱۱۸۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۶

شگفتی اماراتی‌ها از باران مصنوعی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گروهی از دانشمندان آلمانی و سوئیسی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته موفق شدند با ایجاد 52 رگبار مصنوعی در ابوظبی شهروندان امارات را شگفت‌زده کنند. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان دستکاری آب و هوا را مورد انتقاد قرار دادند. 

گروهی از دانشمندان شرکت سوئیسی Meteo Systems و موسسه ماکس پلانک در هامبورگ موفق شدند با استفاده از فناوری‌هایی که امکان کنترل آب و هوا را به انسان می‌دهند توفان‌های مصنوعی شدیدی را ایجاد کنند.بیشتر این باران‌ها در فصل تابستان بین ماه‌های جولای تا آگوست ایجاد شدند و حتی در برخی موارد بارش‌ها به صورت تگرگ بود. 

روزنامه نیویورک نیوز در خصوص اجرای این پروژه نوشت: این پروژه محرمانه با هزینه نزدیک به 11 میلیون دلار و با سفارش شیخ خلیفه بین زاید آل نحیان امیر ابوطبی اجرا شده است. 

همچنین برپایه گزارش Arabian Business، در یک دوره بیش از 122 روز در طول ماه های تابستان این گسیلگرها 74 مرتبه مورد استفاده قرار گرفتند و در این مدت رطوبت هوا را به 30 درصد رساندند. در نتیجه در منطقه «العین» ابوظبی 52 رگبار غیرمنتظره باریدن گرفت. 

روزنامه ساندی تایمز در خصوص چگونگی ایجاد این باران‌ها نوشت: این محققان برای ایجاد میدان‌های ذرات دارای بار منفی در آسمان ابوظبی از دستگاه های «یونیزه کننده غول پیکری» استفاده کردند. این میدان‌ها برای تشکیل ابر و در نتیجه تولید باران بسیار موثرند. 

به گفته این محققان، این اولین بار است که انسان موفق شده است بدون نیاز به کمک طبیعت به صورت مصنوعی باران ایجاد کند. 

کارشناسان هواشناسی ایتالیا در این خصوص نظر دیگری دارند. این محققان در این خصوص توضیح دادند: «درحال حاضر به‌نظر می‌رسد که این باران سازی یک کشف موثر و متحولانه باشد اما باید به اطلاعات واقعی و با جزئیات دقیق مربوط به هواشناسی دقت کرد». 

این کارشناسان خاطر نشان کردند که بیش از 50 سال است که اخبار مربوط به دستکاری مصنوعی آب و هوا منتشر می‌شود که اغلب نتایج سر در گم کننده ای داشته‌اند. 

این محققان افزودند: «کشورهای غربی از پایان دهه 70 این نوع آزمایشات را به دلیل کسب نتایج نامطمئن ترک کردند اما مسأله عجیب اینجا است که در دهه اخیر، اخبار موفقیت‌آمیز این آزمایشات همیشه از کشورهایی مثل چین، تایلند، روسیه و اکنون امارات رسیده‌اند و برای مثال هرگز اخباری از این قبیل از آمریکا که بهترین تحقیقات علمی درباره اتمسفر را دارد و باید مشکل خشک‌سالی در بسیاری از مناطق بیابانی خود را حل کند اعلام نشده است. در حقیقت در این کشورها هرگز اطلاعات فنی دقیق و شفافی از روش این دستکاری‌های آب و هوایی منتشر نمی‌‌شود و همیشه تنها اخباری با تیترهای «ما این کار را انجام دادیم» منتشر شده و در ادامه آن یک سکوت طولانی حاکم می‌شود». 

کارشناسان هواشناسی ایتالیایی با ذکر یک نمونه اظهارات خود را پایان دادند:«چند سال قبل روسیه و سال گذشته چین اعلام کردند که روشی را برای جلوگیری از بارش برف بر روی فرودگاهها پیدا کرده اند. این درحالی است که تنها 10 روز قبل هوایپماهای نیمی از نیمکره شمالی از نیویورک تا لندن به دلیل بارش شدید برف روی زمین ماندند. اگر این متد متحولانه واقعا در دسترس یود شاید بزرگترین فرودگاههای دنیا میلیاردها دلار خسارت نمی دیدند و اگر روسیه واقعا این فناوری را در اختیار داشت فرودگاه دوموددف مسکو نیز بسته نمی‌شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین