کد خبر: ۱۵۶۶۵۹
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۰
با تایید سفر یوکیا آمانو به ایران

صالحی: امیدواریم درسفر آمانو، توافق بر سر تدوین مدالیته جدید صورت گیرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه کشورمان با تایید سفر یوکیا آمانو به ایران گفت: سفر مدیرکل آژانس به ایران بنا بر ابراز علاقه وی انجام می‌شود .

علی اکبر صالحی در تماس خبرنگار ایسنا با وي درباره سفر غیرمنتظره یوکیا آمانو به تهران در هفته آینده اظهار کرد: ایران پیش از این از یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران دعوت به عمل آورده بود، اما وی خواستار سفر به تهران و گفت‌وگو با مقامات کشورمان پیش از مذاکرات بغداد شده است.

وی گفت: این سفر روز دوشنبه اول خرداد انجام و یک روزه خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که حضور مدیرکل آژانس به ایران را به فال نیک می‌گیرم، درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و آزانس بر سر تدوین مدالیته حل و فصل مسایل باقی‌مانده گفت: در سفر مدیرکل آژانس بحث مدالیته و چارچوب کاری جدید برای رفع ابهامات و سوالات آژآنس مورد توجه است و ما امیدواریم توافق بر سر تدوین مدالیته جدید میان دو طرف صورت گیرد.

وي با تاكيد بر اين كه سفر هيات آژانس به ايران براي بازرسي نيست، گفت: سفر هيات آژانس به سرپرستي آمانو براي ديدار و گفت‌وگو با مقامات كشورمان انجام مي‌شود.

صالحی هم‌‌چنین از دیدار یوکیا آمانو با وی و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و نیز فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی خبر داد. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه همراه هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل در امور پادمان‌ها و رافائل گروسی، دستیار ویژه مدیرکل آژانس وارد تهران می‌شود تا روز دوشنبه با سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌یی ارشد ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه آژانس آمده است که آمانو "درباره مسائل مربوط به منافع متفابل" با مقامات بلندپایه ایران گفت‌وگو می‌کند.

یک سخنگوی آژانس به خبرگزاری فرانسه گفت که نشست بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار بود روز دوشنبه با حضور ناکارتس در وین برگزار شود، لغو شد.

این سفر پبش از نشست روز چهارشنبه بین تهران و شش قدرت جهانی كه در بغداد برگزار مي‌شود، انجام می‌شود.

ایران و آژانس اخیرا برای اولین بار پس از سه ماه در وين پایتخت اتریش با یکدیگر مذاکره کردند.

پس از این نشست دو روزه، که "تبادل خوب دیدگاه‌ها" توصیف شد، ناکارتس و علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که دو طرف روز دوشنبه (اول خرداد) مجددا با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. 

ایران و آژانس هفته گذشته (25 و 26 اردیبهشت) سومین دور از مذاکراتشان درباره رفع سوالات و ابهامات را در وین برگزار کردند و قرار شده بود این مذاکرات روز اول خرداد در وین دنبال شود. به نظر می اید با توجه به همراهی هرمان ناکارتس و رافائل گروسی، معاونان آمانو در سفر به تهران این مذاکرات فنی انجام نشود و در سطحی دیگر در تهران پیگری شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین