کد خبر: ۹۲۷۴۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۸

اولين جلسه نخستين دوره مجلس شورای ملی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجلس شورای ملی اولین جلسه نخستین دوره خود را 14 مهرماه 1285 (ششم اکتبر 1906) در کاخ گلستان با حضور مظفرالدین شاه برگزار کرد و نظام حکومتی ایران پارلمانی سلطنتی (اصطلاحا مشروطه) شد.

این مجلس در دومین جلسه که روز بعد (15 مهرماه 1285) برگزار شد صنیع الدوله داماد شاه را به ریاست خود و وثوق الدوله - مردی را که بعدا با گرفتن رشوه و وعده پناهندگی سیاسی در لندن، با امضای یک قرارداد، ایران را تحت الحمایه انگلستان قرارداد - به نیابت ریاست مجلس بر گزید. انتخابات دوره‌های اولیه مجلس، عمومی نبود و صندوق آراء وجود نداشت و نمایندگان از میان طبقات مشخص بر گزیده می‌شدند.

پارلمان نوپا در جلسه سوم خود رای به انتشار روزنامه مجلس و خرید یک مطبعه (چاپخانه) برای آن داد که از سوم آذرماه همان سال با هشت صفحه کار انتشار خود را آغاز کرد.

در این جلسه، دولت از نمایندگان خواست که با یک قرضه خارجی به مبلغ دو میلیون و پانصد هزار تومان موافقت کنند زیرا که اوضاع مالی کشور خراب است.

مجلس، نخست درخواست را موجه ندانست و چون دولت اصرار کرد قرار شد که هزینه‌ها بررسی و پس از حذف اقلام غیر لازم، پیشنهاد قرض خارجی دوباره نویسی و به مجلس آورده شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین