کد خبر: ۱۳۷۱۸۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۷

همایش "انتخاب بهترین توالت" در قزوین

هر انسان 3 سال از زمان عمر خود را در توالت به‌سر می‌برد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مركز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در برگزاری اولین همایش "انتخاب برترین توالت" همزمان با روزجهانی توالت در قزوین با شهرداری قزوین همكاری كرد.

به گزارش رورابط عمومی مركز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، مهندس محمد مجابی‌، معاون علم و فن آوری مركز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اعلام این خبر گفت: مركز مطالعات برای اینكه بتواند مطالعات مناسبی را در حوزه مدیریت شهری به منظور رفع معضلات شهری به انجام رساند كه دارای قابلیت اجرایی نیز باشد باید نشست‌های تخصصی با حضور كارشناسان زبده در این حوزه‌ها برگزار كند.

وی با اشاره به اینكه مركز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران این نشست‌ها را به صورت مشترک با شهرداری‌‌های شهرستان‌ها نیز برگزار می‌كند، اظهار داشت: همایش انتخاب برترین توالت كه با همكاری شهرداری قزوین در تاریخ 28 آبان ماه (19 نوامبر) همزمان با روز جهانی " توالت" برگزار می‌شود، از جمله این نشست‌های تخصصی خواهد بود.

مجابی ضمن تاكید بر این امر كه یكی از مباحث مهم رعایت بهداشت در سرویس‌های بهداشتی است‌، خاطرنشان كرد: این موضوع در دستورالعمل‌های متعدد به تصویب نهادهای بین‌المللی رسیده و بسیار مورد توجه است.

معاون علم و فن آوری مركز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان اینكه یک گرم مدفوع انسان می‌تواند دربردارنده میلیون‌ها ویروس، باكتری و انگل باشد كه با عدم رعایت بهداشت به راحتی قابل انتقال است، تصریح كرد: امروزه بسیاری از مردم در نقاط مختلف دسترسی به توالت‌های تمیز ندارند و با توجه به جایگاه توالت‌ها، لازم است توجه جدی به این نكته صورت گیرد.

مجابی تاكید كرد: نزدیک به 11 سال است كه مراسم روز جهانی توالت در كشورهای دنیا با نشست‌های مختلف برگزار می‌شود و امسال نیز بنا شده است، این گردهمایی در كشور چین باشد.

وی با اشاره به اینكه در فرهنگ ایرانی اسلامی میزان توجه به مسائل بهداشتی زیاد است و پیشینیان نیز به این موضوع اهمیت بسیاری داده‌اند، افزود: با این وجود بسیاری ازنكاتی كه باید در سرویس‌های بهداشتی رعایت شود، مورد توجه قرار نگرفته و جنبه‌های بهداشتی آن رعایت نشده است.

مجابی ضمن تاكید بر این امركه در سرویس‌های بهداشتی باید استاندارهای متعددی رعایت شود، گفت: باید تعداد سرویس‌های بهداشتی عمومی زنانه و مردانه با جمعیت كشور متناسب باشد، از سوی دیگر نور سرویس‌ها، جنس كف و دیوارها و نوع سنگ به كار رفته، امكان تمیز كردن و شست و شوی نوزاد و برخورداری از آب گرم نیز از نكات دیگری است كه قطعاً باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی بوی آزاردهنده نیز از نكات بسیار مهمی است كه در سرویس‌های بهداشتی عمومی كشور ما به آن توجه نمی‌شود و این بو معمولاً تمام محوطه اطراف سرویس‌های بهداشتی را نیز در بر می‌گیرد.

مجابی همچنین یكی از مشكلات جذب گردشگر در كشور را معضل سرویس‌های بهداشتی دانست و عنوان كرد: البته در جایگاه گردشگری جدا از موضوع جذب گردشگر باید به این نكته توجه كنیم كه به عنوان كشوری اسلامی كه در آن توجه ویژه‌ای به مقوله نظافت شده است نباید از نگاه گردشگران خارجی با سرویس‌های بهداشتی آلوده مورد سئوال قرار بگیریم.

وی تصریح كرد: شهرداری قزوین همزمان با روز جهانی "توالت" همایش وجشنواره "انتخاب بهترین توالت" را بر گزار می‌كند و مركز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران نیز در این همایش با بررسی مطالعات صورت گرفته در این حوزه شركت خواهد داشت‌.

مجابی اظهار امیدواری كرد كه اهداف این همایش مورد توجه قرار گیرد و با ارائه استانداردهای لازم؛ همایش بتواند با جلب توجه عمومی، مشاركت را در جامعه در این حوزه گسترش دهد و همانطور كه مردم در گذشته با وقف و احداث آب انبار به پاكیزگی عمومی توجه می‌كردند؛ اكنون نیز چنین اقدامی در زمینه سرویس‌های بهداشتی صورت گیرد.

به گفته وی در حال حاضر نه تنها در مكان‌های عمومی بلكه در اماكن خصوصی مانند رستوران‌ها نیز مشكل سرویس بهداشتی وجود دارد و با توجه به اینكه بر اساس مطالعات‌، هر انسان بطور متوسط 3 سال از زمان عمر خود را در توالت به سر می‌برد توجه به جایگاه بهداشت در سرویس‌های بهداشتی از نكات بسیار حائز اهمیت است.

مجابی در پایان با بیان اینكه اقدام شهرداری قزوین در برگزاری همایش "انتخاب بهترین توالت" را ارج می‌نهم، خاطرنشان كرد: از اینكه مر كز مطالعات نیز در این زمینه همكاری دارد، خوشحال و امیدوارم بتوانیم تابوی این مشكل را بشكنیم‌، چراكه در این حوزه اگر از اكثریت جامعه نظرسنجی كنیم همه به این معضل شهری اعتراض دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین