کد خبر: ۱۲۵۳۸۳
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۴
خطر تعطیلی واحدهای صنعتی قزوین؛

100 واحد صنعتی قزوین با مشکلات پرداخت حقوق و کاهش تولید مواجهند

افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت: بدلیل مشکل نقدینگی و تولید، بیش از 100 واحد صنعتی در استان با مشکل جدی روبروست.

عیدعلی کریمی عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی با اشاره به مشکلات واحدهای کارگری استان، گفت: در سال‌های اخیر بدلیل بی‌توجهی مسئولان مشکلات واحدهای صنعتی هنوز به طور کامل حل نشده و حدود 100 واحد با مشکلات پرداخت حقوق و کاهش تولید مواجهند.

کریمی خاطرنشان کرد: بدلیل ورود دان آلوده متاسفانه 20 واحد مرغداری در استان تعطیل شده و بیش از 2 هزار نفر کارگران شاغل در این واحدها بیکار شده‌اند که جای نگرانی دارد.

وی گفت: از مجموع 100 واحد مشکل‌دار استان حدود 20 واحد با عدم پرداخت حقوق کارگران از 2 ماه تا 24 و40 ماه حقوق روبروست و برخی واحدها نیز نیمه‌تعطیل و بلاتکلیف و برخی هم تعطیل شده است.

کریمی در خصوص تناقض در آمار واحدهای مشکل‌دار از سوی مسئولان استان گفت: از نگاه ما وقتی یک واحد نتواند 3 ماه حقوق کارگران خود را پرداخت کند بحرانی و مشکل‌دار است اما برخی مسئولان این موضوع را قبول ندارند.

این فعال جامعه کارگری تصریح کرد: واحد بزرگ لوازم خانگی با 800 کارگر و شرکت‌های بزرگی مانند تاژ، مهرام و اشکان چینی با مشکلات جدی مواجهند و اگر مسئولان در این مسأله تصمیم‌گیری نکنند تعطیلی آنها جدی است.

وی گفت: در سال جدید حدود 20 هزار کارگر به کارهای قبلی خود بازنگشته‌اند که حدود 3 تا 4 هزار نفر آنها بدلیل تعطیلی کوره‌های آجرپزی بیکار شده‌اند.

300 واحد صنعتی در استان مشکل نقدینگی دارند

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت: حدود 300 واحد صنعتی در استان مشکل نقدینگی دارند و برخی نیز با تعدیل نیرو ادامه کار می‌دهند و برخی بدلیل مدیرت نامناسب با بحران روبرو شده‌اند.

کریمی نوع واگذاری‌ها را غیراصولی دانست و افزود: واگذاری برخی واحدها به افراد غیرمتخصص موجب بروز برخی مشکلات در سال‌های اخیر شده بطوری که مجتمع بزرگ گوشت زیاران که اخیرا دوباره به سازمان خصوصی‌سازی عودت داده شد نه تنها مشکل کارگران را حل نکرده بلکه فقط دنبال بازخرید کردن کارگران است.

وی گفت: چگونه واحدی که قادر به پرداخت حقوق کارگران خود به مدت 2 سال نشده است بیش از40 میلیارد تومان برای بازخرید کردن 116 نیرو هزینه می‌کند اینها مسائلی است که مسئولان کشوری و استانی باید به آن رسیدگی کنند.

وی تصریح کرد: زیاران از بزرگ‌ترین و بهترین واحدهای صنعتی ایران و خاور‌میانه و تنها واحدی بود که ضایعات نداشت و محصولات آن پیش‌فروش می‌شد اما امروز به این وضعیت دچار شده و تعطیل است.

کریمی اضافه کرد: برخی مدیران واحدها خودشان تجمع‌های کارگری را هدایت می‌کنند تا به مسئولان بگویند مشکل دارند و بتوانند وام‌های کلان بگیرند اما بطور ریشه‌ای نمی‌خواهند مشکلات حل شود.

تشکیل کمیته ویژه بررسی مشکلات صنعتی

دبیر اجرایی خانه کارگر استان برای حل مشکلات واحدهای صنعتی استان هم راهکاری ارائه کرد و گفت: باید کمیته‌ای در استان تعیین و تشکیل شود تا با بررسی مشکلات از وقوع بحران در واحدها پیشگیری شود و نیز واحدهایی که دچار بحران شده‌اند با دادن راهکار اجرایی نسبت به حل مشکلات مدیریتی و نقدینگی و یا تولید اقدام شود.

افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم نیست

این فعال کارگری گفت: تورم واقعی بیش از 12 درصد است اما حقوق کارگران 27 هزار تومان اضافه ضده و با این روند کارگران امسال فقیرتر از سال قبل می‌شوند و درآمدهای آنان پاسخ‌گوی مخارج نیست و مجموعه‌های شورای عالی کار شرمنده کارگران هستند..

وی در خصوص مشکلات برخی واحدهای صنعتی پس از هدفمندی یارانه‌ها هم اظهارداشت: اگر 30 درصد نقدینگی پیش‌بینی شده برای واحدها به صنعت تزریق نشود با 10 برابر شدن هزینه گاز و افزایش قیمت برق خیلی از واحدها مجبور به افزایش قیممت کالا و یا تعدیل نیرو خواهند شد و روند تولید آنها با مشکل جدی روبرو می‌شود.

ایجاد اشتغال با واردات ممکن نیست

کریمی به اعلام ایجاد دو میلیون و 500 هزار شغل در سال جاری اشاره کرد و گفت: با واردات بی‌رویه تحقق این میزان شغل مشکل است در صورتی که باید واردات تنها در بخش کالاهای اساسی صورت گیرد تاذ بیکاری بیشتر نشود.

دبیر خانه کارگر استان در رخصوص ایجاد 60 هزار شغل در استان قزوین در سال گذشته خاطرنشان کرد: این که استاندار گفته با اجرای طرح مسکن مهر زمینه تحقق 60 هزار شغل ایجاد شده کمی غیرمنطقی است چون اشتغال کارگران فصلی فقط آماری است و اشتغال پایدار و شناسنامه‌دار نیست.

وی افزود: در بخش صنعت فقط 5 هزار شغل در استان ایجاد شده و شغل موقت هم در زمره مشاغل ثابت دیده شده است. 

بیکاری بیش از 15 درصد است

کریمی میزان بیکاری استان را بیش از 15 درصد اعلام کرد و یادآورشد: مسئولان کارگری نرخ بیکاری را 11.2 درصد اعلام کرده‌اند که با آمار 10 هزاتر نفری دریافت کننده بیمه بیکاری این آمار هم جای تامل دارد.

فعالیت واحدهای صنعتی استان با نیمی از ظرفیت موجود

کریمی گفت: در استان تنها 1700 واحد فعال داریم که 50 درصد آنها با کمتر از نیمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند که با پیگیری استاندار قزوین قرار است مسئولان آمار دقیقی واحدهای فعال، دارای مجوز و شاغلان را استخراج و اعلام کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین