کد خبر: ۹۷۸۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۰

کندی اینترنت در ایران این‌بار به‌دلیل قطع کابل دریایی ایتالیا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: قطعی اینترنت در ایران اگر دلایل داخلی داشته باشد، باید به‌دنبال تیغه بولدوزری بود که حین حفاری در یک گوشه کشور به کابل اینترنت‌گیر کرده و بخشی از ایران را با اختلال مواجه ساخته است و اگر منشأ خارجی داشت به‌طور حتم و یقین باید به‌دنبال لنگر کشتی‌ای بود که در دریای عمان یا خلیج‌فارس توقف و کابل دریایی را پاره کرده است.

هفته گذشته گزارش‌ها حکایت از کندی محسوس سرعت اینترنت در ایران داشت. ابتدا گمان می‌شد مردمی که از تعطیلات نوروزی برگشته‌اند برای کسب اطلاع از دنیا سراغ اینترنت رفته‌اند و این هجوم یکباره سرعت اینترنت را با کندی مواجه کرده است.

اما با تداوم این وضعیت، نگاه‌ها همه متوجه مخابرات شد. حالا دلیل تازه‌ای برای کندی اینترنت در ایران بیان شده است: قطع کابل دریایی در ایتالیا! البته طبق نظریه‌ای مشهور حتی بال زدن پروانه‌ای در چین با توفانی در برزیل ارتباط دارد.

به گفته یک مقام دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت، بخشی از ارتباطات شبکه اینترنت کشور که از کابل دریایی (smw4 (sea-me-we4 گرفته می‌شود با مشکل قطعی مواجه شده که این مشکل داخلی نبوده بلکه منشا آن در کشور ایتالیاست.

به همین دلیل قطعی ارتباط و اختلال نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهایی که از این کابل دریایی سرویس می‌گیرند بروز پیدا کرده است. مدیرکل مهندسی عملیات و هماهنگی شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت از بروز قطعی کابل دریایی شبکه اینترنت بین‌الملل smw4 خبر داد و اعلام کرد: حدود ۲۰ درصد ارتباطات کشور که از این مسیر تامین می‌شد دچار قطعی شده است.

حسن کریمی، در گفت‌وگو با مهر در مورد بروز اختلال در شبکه اینترنت کشور که از اواخر هفته گذشته پیش آمده است، گفت: بخشی از ارتباطات شبکه اینترنت کشور که از کابل دریایی (smw4 (sea-me-we4 گرفته می‌شود با مشکل قطعی مواجه شده که این مشکل داخلی نبوده بلکه منشأ آن در کشور ایتالیاست. به همین دلیل قطعی ارتباط و اختلال نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهایی که از این کابل دریایی سرویس می‌گیرند، رخ داده است.

وی با بیان اینکه مذاکرات با شرکت سرویس‌دهنده در حال جریان است و قول رفع خرابی در اسرع وقت داده شده است، افزود: تا زمانی که این قطعی برطرف نشود کندی سرعت اینترنت را در کشور خواهیم داشت.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد که با رایزنی‌های انجام شده هرچه سریع‌تر مشکل به‌وجود آمده مرتفع شود و گفت: از آنجایی که اینترنت دریافتی ما در کل کشور توزیع می‌شود بروز چنین اختلالاتی کاهش ترافیک در کل کشور را به همراه خواهد داشت و مربوط به منطقه خاصی نمی‌شود.

کریمی با بیان اینکه منشأ قطعی پیش آمده یکی از فیبرهای اصلی است که ما از طریق آن اینترنت دریافت می‌کنیم و به همین دلیل نمی‌توان مسیر پشتیبان و جایگزین برای آن در نظر گرفت، افزود: در سال‌جاری درصدد افزایش ظرفیت ارتباطی در داخل کشور هستیم تا از این پس مشکلات اینچنینی تا این حد ملموس نباشد.

گفتنی است ایران با ۱۹۰ مورد قطعی اینترنت در طول سال بالاترین رکورد منطقه را از این لحاظ داراست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین