کد خبر: ۱۰۶۸۴۳
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۹

میرشکاک: تماشای تلویزیون و خواندن روزنامه را برشاگردانم حرام کرد‌‌ه‌ام

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یوسفعلی میر شکاک شاعر معروف در اظهاراتی عنوان کرده است که تماشای تلویزیون را برای شاگردان خود حرام کرده است.

به گزارش پارس توریسم، میر شکاک در تازه ترین مصاحبه خود که با روزنامه شرق انجام داده در پاسخ به سوالی که چرا شعر مخاطب ندارد گفته است: چون مردم ماهیتا دگرگون شده‌اند. برای اینکه تلویزیون و ماهواره بر ماغلبه کرده. 

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت: نویسندگان عامه‌پسند ما تیراژ شگرفی دارند.
جالب است بدانید که نویسندگان عامه پسند از نویسندگان مسلمان موفق‌ترند، از نویسنده‌های روشنفکر هم موفقترند و این نشان می‌دهد که صورت غالب نویسندگان باسواد خوش ندارند نه روشنفکران مسلمان و نه روشنفکران غیرمسلمان را ببینند. 

میرشکاک در ادامه با بیان اینکه همه ما عوام هستیم، گفت: اگر نبودیم رغبت‌مان به رسانه دیداری از کجا سر چشمه گرفته‌؟ بنده برای شاگردانم تماشای تلویزیون را حرام اعلام کرده‌ام. گفته‌ام خواندن روزنامه حرام است‌. 

میر شکاک در پاسخ به سوالی که چرا پس الان دارید با یک روز نامه مصاحبه می‌کنید می‌گوید: دلم نمی‌آید دوستانم را برنجانم. تو ناگریز از این هستی که هر روز روزنامه‌ات را در بیاری. 

وی همچنین درادامه گفت: چه مقدر از این روزنامه‌ها ارزش خواندن دارد؟ مگر بیشترین سرمایه و همت‌ها صرف زد‌وخورد سیاسی و یا صرف سرپوش گذاشتن و خفه کردن بسیاری از ماجراها نمی‌شود؟ 

میرشکاک در پاسخ سوالی درباره محدودیت‌های مطبوعات، می‌گوید: می‌گویید آزادی نیست؟ پس چرا در می‌آوری؟ خودت را فریب می‌دهی. تو با آن استعدادت بنشین رمان بنویس. شاید بیشتر به حال مردمت کمک کنی. اینکه هر روز در نشریه‌ای باشی و آشوب تازه‌ای و بگیر وببند و آزاد کن، خوب است؟ 

میر شکاک در ادامه مصاحبه خود به تمجید از شاعرانی چون فروغ فرخ‌زاد و سیمین بهبهانی پرداخته است. 

او درباره فروغ فرخ‌زاد گفته است: من مقاله‌ای سال‌ها پیش نوشته بودم با عنوان “کاهنه مرگ آگاه“ که نکات زیادی از شعر فروغ را بیان کردم. فروغ در کتاب آخرش به مرگ آگاهی رسیده و جزو 10 آدم بزرگ قرن بیستم است. این زن اولین شاعر زن حقیقی ماست. توی پروین اعتصامی شک است و من بیشتر معتقد هستم که آن شعرها بیشتر کار یک مرد بوده تا یک زن که به خورد خلایق داده شود. 

او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه فروغ اول است و بعد از آن خانم بهبهانی قرار دارد، می‌گوید: بنده اگر بخواهم شاعری را در این روزگار انتخاب کنم بهبهانی را انتخاب می‌کنم؛ شعری هم در ستایش ایشان گفتم که کفر خیلی‌ها بالا آمد و چون بدم نمی‌آمد کفر خیلی‌ها بالا بیاید یکی دیگر گفتم. 

میرشکاک در ادامه گفت: غربی‌ها اگر راست می‌گویند چرا نوبل سیمین را نمی‌دهند نه برای اینکه کارش سرو صدای سیاسی هم کرده، بلکه برای اینکه این قابل شعر او همچنان ارتباط به گذشته را نگه می‌دارد. یعنی سیمین دعوت کننده به حافظ و سعدی و گذشته است. چون افق مدرن است انسان مدرن است زن مدرن است ولی قالب سنتی دارد. این است که برای جماعت زور دارد. 

یو سفعلی میرشکاک تصریح کرد: کافی بود شاعری با یک دهم توانایی‌های ایشان وجود می‌داشت‌. چنان اندر بوق می‌کردند که نوبل سرازیر می‌شد. می‌گفتند یکی کم است دوتا بدهید. ولی بحمدالله والمنه توی عالم روشنفکری شاعره‌ای که لیاقت جفت کردن کفش‌های خانم بهبهانی را داشته باشد نداشتیم. 

به گفته میرشکاک: جالب اینکه بهترین شعرهای انقلاب وجنگ هم مال ایشان است ولی در حقش ظلم شده است. 

وی در ادامه تحسین‌های خود از بهبهانی می‌گوید: غم خوردن او برای انسان این سرزمین فراتر هم می‌رود و او وارد افق جهانی می‌شود‌. او غم انسان را می‌خورد. شعر خانم بهبهانی امیدوار کننده هم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۴:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۲
0
0
عجبا!
آدم چطور ايشان را بشناسد؟ به كدام قبله‌اند؟
خلاصه با همه جورند ظاهراً. شايد آن‌طوری پسنديده‌اند
ولی اين فتوای حلال و حرام را ديگر وارد نشوند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
1
1
مش رجبا!
حالا شما هم خودتون رو کنترل کنید به ایشون حکم نفرمایید...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین