کد خبر: ۸۵۶۱۰
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۷

خاتمی: نگفتم رئیس‌جمهور تدارکاتچی است

تایید صلاحیت‌ها باید از سوی مردم صورت گیرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس دولت اصلاحات این نقل قول از او که رئیس‌جمهوری تدارکاتچی است را ناشی از سوءبرداشت دانست و تاکید کرد که هیچ‌گاه نگفته است که رئیس‌جمهور تدارکاتچی است.

سیدمحمد خاتمی در جریان سفر خود به بوشهر، شب گذشته در جمع رسانه‌های محلی این استان با اشاره به رویکردش در دوران ریاست‌جمهوری در توسعه رسانه‌های محلی، از آن‌ها به عنوان بهترین وسیله در جهت بیان و پیگیری مطالبات مردم نقاط مختلف کشور نام برد و هدفش از برگزاری نشست مطبوعاتی با این رسانه‌ها را آگاهی هر چه بیشتر از نقاط ضعف شهرستان‌های کشور عنوان کرد.

خاتمی در پاسخ به سوال خبرنگار هفته‌نامه بوشهر مبنی بر اینکه اگر میرحسین موسوی وارد صحنه انتخابات شود، چه تصمیمی گرفته خواهد شد؟گفت: «من قبلا هم گفته‌ام یا من می‌آیم یا آقای موسوی؛ البته بعد از صحبت‌های فراوان احساس کردم باید اعلام حضور کنم، کنم و اعلام حضور کردم».

وی این سئوال را ناشی از دغدغه بسیاری از افراد جامعه دانست و گفت: «این نگرانی وجود دارد که در بین اصلاح‌طلبان تفرقه به‌وجود آید و مطمئن باشید به لطف خداوند چنین مسئله‌ای صورت نمی‌گیرد و من به سهم خود حاضر به فداکاری و پرداخت هزینه‌هایی برای رسیدن به اجماع هستم زیرا این‌قدر تدبیر بین دوستان هست که این اتفاق نیافتد».

خاتمی در پاسخ به سوال خبرنگار چشم‌انداز جنوب مبنی بر اینکه در صورت پیروزی احتمالی در انتخابات چه راهکارهایی عملیاتی برای برون‌رفت از مشکلات کشور در نظر دارید؟ گفت: «من به لطف خداوند برنامه‌هایی را در حال تهیه دارم و دوستان ما در کمیته‌های مختلف تدابیر خوبی برای کشورمان در نظر گرفته‌اند به نظر من مسئله فوری ما مسئله اقتصادی است ولی با توجه به وضعیت فعلی هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند یک شبه مشکلات را مرتفع کند».

وی سرمایه‌گذاری را مهمترین مسئله برای حل مشکلات اقتصادی دانست و گفت: «لایحه نظام پرداخت هماهنگ در زمان دولت ما به مجلس رفت و یقیناً هر کسی که بیاید، باید مسئله مهم خود را مسئله تورم بداند».

خاتمی سیاست خارجی فعال را زمینه‌ساز توسعه کشور دانست و گفت: «اگر سیاست خارجی مناسبی داشته باشیم، سرمایه‌گذاری خارجی هم صورت می‌گیرد و این به نفع کشور است؛ همچنین تقویت تامین اجتماعی نیز می‌تواند برای برون‌رفت از مشکلات مناسب باشد».

رئیس دولت اصلاحات در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در خصوص ارزیابی‌اش از سفرهای انجام شده و نیز استقبال مردم سوال پرسید، گفت: «استقبالی که در این سه سفر از من شد، غیرمنتظره نبود و در ذهنم این بود که این محبت از سوی مردم ابراز خواهد شد و رسانه‌ها خود می‌توانند اقبال مردم را در این سه سفر را نشان دهند».

وی در پاسخ به این سئوال که آیا خاطراتش را به رشته تحریر درخواهد آورد و منتشر خواهد کرد یا خیر گفت: «من خاطره‌نویسی را به صورت خاص انجام می‌دهم و گاهی دو هفته یادداشت ندارم و گاهی برای یک روز 10 صفحه می‌نویسم. همه‌ مسائل مهم را از سال اول مسئولیتم تا امروز نوشته‌ام و خاطراتی نیست که قابل انتشار نباشد ولی در وضعیت فعلی مصلحت نیست که تمام آن انتشار یابد، البته انشاءا... بخشی از آن منتشر خواهد شد و بخشی از آن بعد از مرگم منتشر می‌شود».

خاتمی در پاسخ به سوال خبرنگار اتحاد جنوب که از او در خصوص تدارکاتچی بودن رئیس‌جمهور پرسید، گفت: «متاسفانه این مسئله بسیار بد فهمیده شد زیرا من گفته‌ام رئیس‌جمهور دو عنوان دارد؛ یک رئیس دولت است و دیگری مجری قانون اساسی. من هیچ‌گاه نگفته‌ام رئیس‌جمهور تدارکاتچی است؛ البته معتقدم بودم باید اختیارات رئیس‌جمهور با توجه به مسئولیتش توسعه یابد حتی در زمانی که آیت‌ا...خامنه‌ای رئیس‌جمهور بودند، ایشان این موضوع را به نحوی پیگیری می‌کردند ولی من در زمان ریاست جمهوری‌ام معتقد بودم اختیارات رئیس‌جمهور کافی نیست و برای تکمیل و ضمانت اجرایی آن لایحه‌ای در این خصوص مجلس فرستادم. البته پیش‌بینی می‌شد که شورای نگهبان هم آن را رد کند و البته می‌شد که روی آن پافشاری کنم تا به مجمع تشخیص برود و پیش‌بینی هم ‌می‌شد که آنجا تصویب شود اما با توجه به اینکه در پایان دوران ریاست‌جمهوری بودم و فرصت کمی باقی مانده بود ترجیح دادم لایحه را پس بگیرم تا رئیس‌جمهور بعدی آن را تکمیل کند و به مجلس ارائه دهد».

خاتمی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه من هیچگاه نگفتم رئیس‌جمهور تدارکاتچی است، اظهار داشت: «آنهایی که رئیس‌جمهور را فقط رئیس دولت می‌دانند نه مجری قانون اساسی، می‌خواهند رئیس‌جمهور تدارکاتچی باشند ولی معتقدم با عمل به قانون فعلی هم که دارای کاستی‌های زیادی است و ضمانت اجرای لازم را ندارد رئیس‌جمهور، تدارکاتچی نیست».

وی در پاسخ به سوال هفته‌نامه خیلج‌فارس که درخصوص پرونده‌سازی برای او و احتمال رد صلاحیتش در انتخابات، ‌‏گفت: «پرونده‌سازی فقط اختصاص به من ندارد و تهمت زدن‌ها و تخریب‌ها متاسفانه بسیار رایج شده است و بدتر این که، این‌گونه تخریب‌ها به نام ارزش‌ها صورت می‌گیرد و اگر از سوی بی‌دین‌ها صورت می‌گرفت زیاد غصه نمی‌خوردیم و این نوع کارها از سوی کسانی صورت می‌گیرد که مدعی انحصاری در اختیار داشتن ارزش‌ها هستند».

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: «تجربه نشان داده این تخریب‌ها همیشه نتیجه معکوس داشته است، به طور مثال وقتی این افراد به برخی تهمت بی‌دینی می‌زنند اتفاقا چون مردم دیندار به کذب بودن این ادعا واقف هستند به آن فرد رای می‌دهند».

وی با بیان اینکه معتقدم یکی از پاک‌ترین دولت‌ها، دولت اصلاحات بوده است، اظهار داشت: «برخی در زمان دولت من تمام سعی‌شان این بود که برای اعضای کابینه در خصوص مسایل مختلف از جمله مسایل اقتصادی پرونده‌سازی کنند و دولت را به محاکمه بکشانند که این تلاش‌ها به جایی نرسید و حتی یک مورد فساد هم در دولت بنده ثابت نشد و معتقدم فساد بزرگ در جاهای دیگری است؛ به خصوص در زمینه رانت‌خواری‌هایی که صورت می‌گیرد».

خاتمی با بیان اینکه کسانی که این تهمت‌ها را ترویج می‌کنند باید روزی نسبت به این اعمال خود پاسخگو باشند و باید مورد مواخذه قرار گیرند، اظهار امیدواری کرد که روزی این کار صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص احتمال رد صلاحیت خود نیز گفت: «اصلا به این مسئله فکر نکرده‌ام و معتقدم، در درجه اول صلاحیت را باید ملت تعیین کنند که چه کسانی صلاحیت دارند. با کمال تاسف باید بگوییم که تاکنون اکثر رد صلاحیت‌ها به معنای نقطه ضعف افراد نبوده است و بسیاری از چهره‌های ارزشمند انقلاب رد ‌صلاحیت می‌شدند».

خاتمی تاکید کرد: «برخی رد صلاحیت‌ها با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد که با توجه به جایگاه بالای شورای نگهبان انتظار داریم این موارد اصلاح شود».

رئیس دولت اصلاحات همچنین در بین سخنان خود با تمجید از نقش آقای تاج‌گردون که در جمع حاضرین حضور داشت، گفت: «آقای تاج‌گردون از چهره‌های بسیار موفق در سازمان برنامه و بودجه بوده‌اند که متاسفانه دودمان آن را به باد دادند و الان روی هواست و انشاءا... این سازمان را احیا خواهیم کرد».
 
وی در پایان همچنین از انصاری لاری و سینکی استانداران سابق بوشهر در دولت اصلاحات تشکر کرد».

خاتمی که پنج‌شنبه هفته‌ گذشته برای سفری سه روزه به استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر سفر کرده بود بامداد یکشنبه به تهران بازگشت.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین