کد خبر: ۲۶۲۳۳۱
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰

کودکان سوری قربانی خرابکاری عمدی یا اشتباه انسانی در ماده واکسن سرخک

سازمان بهداشت جهانی امروز (جمعه) اعلام کرد مقادیری داروی شل کننده عضله با واکسن سرخک که به کودکان سوری تزریق شده بر اثر اشتباه انسانی یا خرابکاری عمدی ترکیب و به مرگ 15 کودک انجامیده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد نمی تواند خرابکاری عمدی را در این امر به کلی رد کند، بنابر این درمانگاه های تزریق واکسن سرخک تا زمان پایان تحقیقات فعالیت نمی کنند.

براساس این گزارش کارکنان سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه (25 شهریور) اعلام کرده بودند 15 کودک سوری بعد از تزریق واکسن سرخک در شمال این کشور جان باخته اند، اما هنوز علت این امر معلوم نیست. 

'کریستین لیندمیر' سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در نشست خبری گفت: تولیدکننده این واکسن ها که نام آن اعلام نشده واکسن را به شکل پودر به همراه مایع رقیق کننده به سوریه منتقل کرده بود، این واکسن ها در بندری در سوریه انبار و سپس به 'دیرالزور' و 'ادلب' برای واکسینه کردن ده ها هزار کودک منتقل شد. 

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی ادامه داد: به نظر می رسد مایع رقیق کننده و نوعی داروی شل کننده عضله در یک یخچال نگهداری می شده اند و به همین دلیل ترکیب شده اند. 

لیندمیر یادآور شد: داروی شل کننده عضله معمولا به عنوان داروی بیهوشی قبل از عمل جراحی به کار می رود و براساس سن و وزن افراد از آن استفاده می شود، تمام کودکانی که به دلیل تزریق واکسن جان باخته اند زیر دو سال بوده اند. همه این کودکان حدود یک ساعت پس از دریافت دور دوم واکسن سرخک، به حال تشنج دچار شدند.

'عبدالله عجاج' که واکسن ها را به کودکان تزریق کرده است روز چهارشنبه گفته بود: همه کودکان علایم کم و بیش مشابهی داشتند و او نمی داند دلیل این واکنش چیست وی تاکنون با موردی اینچنین روبرو نشده بود.

لیندمیر افزود: تولیدکننده در این مورد مقصر نیست، واکسن ها نیز آلوده نبوده اند، اما هنوز نمی دانیم خطای انسانی یا خرابکاری عمدی باعث آن شده است. 

سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل موسوم به یونیسف از واکسیناسیون کودکان سوری حمایت می کرده اند اما به طور مستقیم در آن دخالت نداشتند. 

بیش از 50 هزار کودک سوری در دو استان سوریه واکسینه شده اند. پیش از آغاز بحران سوریه نزدیک به 99 درصد از کودکان سوری در برابر سرخک واکسینه شده بودند. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین