کد خبر: ۳۲۱۷۴۴
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲

تشکیل پرونده برای برندهای معروف تولید آبمیوه و آبلیمو در تعزیرات حکومتی

رییس شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات دارویی و بهداشتی اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: در تعزیرات حکومتی برای برندهای معروف تولید آبلیمو و آبمیوه پرونده تشکیل شد که این برندها برخلاف تبلیغات‌شان از مواد شیمیایی استفاده می‌کردند.
آفتاب‌‌نیوز : مرتضی خدایی در پایان جلسه نظارت بر وضعیت تولید آبلیمو و آبمیوه که عصر یک‌شنبه با حضور نمایندگان دانشگاه‌های علوم پزشکی و اداره استاندارد در تهران برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران گفت: هدف از برگزاری این جلسه رسیدن به هماهنگی با واحدهای نظارتی اعم از دانشگاه‌های علوم پزشکی و استاندارد برای رفع معضلات مربوط به آبلیمو و آبمیوه تقلبی در سطح عرضه بود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه آبلیمو و آبمیوه‌هایی تحت عنوان طبیعی تولید می‌شوند که در اصل این گونه نیستند و خوشبختانه در این جلسه به نکات مشترکی برای رسیدگی به این پرونده‌ها رسیدیم. در واقع امروز در سطح عرضه عمومی کالاهایی به ویژه در حوزه آبلیمو تولید می‌شود که متاسفانه به دلایل مختلف در این اقلام از مواد شیمایی استفاده شده است.

رییس شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات دارویی و بهداشتی اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران افزود: این اقلام تحت عنوان اقلام طبیعی عرضه می‌شود که این خلاف قانون است. رسیدگی به این دست تخلفات جزو اولویت‌های سازمان تعزیرات حکومتی است و در سال‌های گذشته نیز در رابطه با این موارد پرونده‌هایی تشکیل و رای‌هایی صادر شده است. هم‌چنین محکومیت‌هایی در این راستا وجود دارد.

خدایی ادامه داد: متاسفانه امسال این تخلفات در سطح عرضه افزایش داشته است که باید با آن برخورد شود. بنابراین در جلسه امروز قرار شد در قالب گشت‌های مشترک با شرکت‌هایی که در برچسب‌ها و تبلیغات خود از عنوان آبلیمو و یا آبمیوه طبیعی استفاده می‌کنند اما طبیعی نیستند برخورد شود.

رییس شعبه 54 اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در حال حاضر چه مقدار آبلیمو و آبمیوه‌های تقلبی در بازار وجود دارد؟ گفت: طبق آمارها و پرونده‌هایی که دانشگاه‌های علوم پزشکی و استاندارد تشکیل داده‌اند تقریبا قریب به اتفاق شرکت‌های معروف بدون استفاده از لیموی طبیعی کالای خود را عرضه می‌کنند و می‌گویند کنستانتره دارد اما در آزمایشات معلوم شده که آن‌ها مواد شیمیایی بوده است.

خدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره این که آیا نام این شرکت‌ها را اعلام می‌کنید؟ افزود: قطعا زمانی که رای قطعی در این راستا صادر شود نام شرکت متخلف اعلام خواهد شد. این‌ها شرکت‌هایی هستند که علامت استاندارد و مجوز ساخت دارند اما برخلاف مجوزی که دریافت کرده‌اند از موادی در تولیدشان استفاده می کنند که فاقد مواد طبیعی است.

رییس شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات دارویی و بهداشتی اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران تصریح کرد: متاسفانه در رابطه با تولید آبمیوه‌ها نیز چنین وضعیتی وجود دارد و پرونده‌هایی در همین راستا در حال رسیدگی است.

خبرنگاری سوال خود را این گونه پرسید که گفته می‌شود آرا صادره در این حوزه بازدارنده نیست و خواستار پاسخ وی شد که خدایی افزود: آرای سازمان تعزیرات حکومتی براساس قانون تعزیرات صادر می‌شود و در مجازات‌ها نیز بازدارنده است اما به دلیل این که بحث تخلف مطرح است در مرتبه نخست محل تولید کالای تقلبی تعطیل و کالاهای موجود به نفع دولت ضبط می‌شود همان طور که پیش از این درخصوص شرکت آبلیموی دستچین عمل و کارخانه آن تعطیل شد. بنابراین اگر هم از محل مصرف این کالاها مردم متضرر شده باشند موضوع با شکایت در دستگاه قضایی قابل پیگیری است.

خدایی در پاسخ به این سوال که محصولات دستچین هم‌چنان در بازار عرضه می‌شوند؟ گفت: هیچ یک از مراکز عرضه اجازه توزیع محصولات دستچین را ندارند و اگر مشاهده شود به شدت با آن برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: در پرونده‌هایی که مربوط به آبمیوه و یا آبلیموی تقلبی تشکیل شده برندهای معروفی وجود دارد البته برخی از این شرکت‌ها مدعی هستند این کالاها بدون اجازه آن‌ها در بیرون تولید شده است.

رییس شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات دارویی و بهداشتی اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران افزود: قیمت یک کیلو لیمو در بازار کاملا مشخص است. از هر کیلو لیمو 50 درصد آبلیمو استحصال می‌شود بدین معنی که قیمت یک لیتر آبلیمو باید حدود 15 هزار تومان باشد اما قیمت‌هایی که بر روی این کالاها درج شده نشان از تقلبی بودن آن دارد. در رابطه با آبمیوه‌ها نیز همین وضعیت صدق می‌کند.

خدایی در پایان خاطرنشان کرد: هدف ما از برگزاری چنین جلساتی این است که این نوع کالاها شناسایی شوند و به تولیدکنندگان بگوییم اگر از مواد شیمیایی در تولیدات خود استفاده می‌کنند اجازه ندارند از آن تحت عنوان مواد طبیعی یاد کنند بنابراین استفاده از آبمیوه و یا آبلیموی طبیعی در حالی که طبیعی نیست تخلف است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین