کد خبر: ۳۵۸۰۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲

سریع‌ترین حیوان دو پای روی زمین+تصویر

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: شتر مرغ با گام‌های بلندش سریعترین حیوان دو پای روی زمین است و می تواند به مدت 15 دقیقه با سرعت 60 تا 70 کیلومتر در ساعت بدود.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر غلامرضا نوری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در مزارع پرورش شترمرغ ممکن است به هنگام مهار و یا شنیدن صدایی مثل هواپیما فرار کند که در چنین مواقعی قدرت تشخیص موانع برای جانوران کم بوده و احتمال دارد صدمات جبران ناپذیری به خود وارد سازد.

وی بیان کرد: این پرنده نسبت به رنگ قرمز شدیداً واکنش نشان می دهد که در نتیجه رنگ لباس کارگران، آبخورِی، دانخوری و فضاهای اطراف بهتر است از رنگهایی مثل سفید انتخاب شود.

به گفته نوری، شترمرغ زمانی که دچار استرس می شود خود را به گوشه‌های قفس زده و تمایل به فرار از جایگاه دارد، به همین منظور طول جایگاه‌های نگهداری باید چندین برابر عرض آن باشد تا پرنده بتواند مسافتی را طی کرده و استرس نسبت به مکان اولیه کاسته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: شتر مرغ‌ها پرندگانی اجتماعی هستند، رفتار اجتماعی آنها در شرایط اکولوژیکی متفاوت، پیچیده و متغیر بوده و قابل مقایسه با حیواناتی هستند که جزء تکامل یافته ترین رده‌های اجتماعی محسوب می شوند.

نوری تصریح کرد: شترمرغ‌ها در زمان مبارزه و دفاع از پاها استفاده می کنند و به کمک ناخن موجود در انگشتان سوم پای خود قادر است آسیب جدی و کشنده‌ای به متجاوز وارد کند.

وی اضافه کرد: اکثر رفتارهای تهاجمی در فصل جفتگیری اتفاق می افتد که ممکن است بین شتر مرغ‌های نر، شتر مرغ‌های ماده و یا شتر مرغ‌های نر و ماده صورت گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: در فصل جفتگیری شترمرغ های نر و ماده با علائم خاصی تمایل خود را به جفتگیری نشان می دهند مانند رقص جفتگیری و شتر مرغ نر با باز نمودن بال‌ها و به حرکت درآوردن آنها از یکسو به سوی دیگر و همچنین تکان دادن گردن ماده را به جفتگیری دعوت می نماید و ماده با بروز رفتارهای خاص مانند بال زدن با بالهای افتاده، نوک زدن و افتادگی سر تمایل خود را به دعوت شتر مرغ نر اعلام می دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین