کد خبر: ۶۳۶۳۸۵
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
مقاومت حساس در بازار دلا‌ر

شاخص ارزی به بالای مرز ۱۴ رفت و برگشت

روز چهارشنبه، روند دلار در زمستان ۹۸ ترک خورد و برای اولین بار در این فصل ساعاتی را در کانال ۱۴ هزار تومانی سپری کرد. از اول دی ماه تمام نوسانات شاخص ارزی به کانال ۱۳ هزار تومانی محدود شده بود. برخی فعالان اعتقاد دارند‌ مرز ۱۴ هزار تومانی اهمیت زیادی برای معامله‌گران فنی بازار دارد و شکست آن می‌تواند سیگنالی برای خریدهای بیشتر باشد. گروهی نیز معتقدند بازگشت دیروز دلار به خوبی مقاومت بالای مرز ۱۴ هزار تومانی و پایین بودن امکان شکست آن را نشان می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

در پنجمین روز هفته،‌ قیمت دلار از مرز ۱۴ هزار تومانی برای ساعاتی عبور کرد،‌ ولی در اواخر روز از آن عقب‌ نشست. به گفته فعالان،‌ در مقطعی از پنجمین روز هفته، معامله‌گران در بازار آزاد اسکناس آمریکایی را حتی با قیمت ۱۴هزار و ۶۰ تومان به متقاضیان عرضه می‌کردند؛‌ ولی حدود ساعت ۴ بعدازظهر قیمت این ارز تا عدد ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان عقب‌نشینی کرده بود.

بررسی روند دلار در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که بازار در ۸ ماه گذشته تنها یک بار توانسته بود بالای مرز ۱۴ هزار تومانی به کار خود پایان دهد و فردای همان روزی که مرز ۱۴ هزار تومان را شکست، به کانال ۱۳ هزار تومانی بازگشت. در مقطع فعلی،‌ قیمت حتی یک روز نتوانست بالای مرز یاد شده باقی بماند تا برخی از فعالان از این مرز، به نام مقاومت حساس دلار یاد کنند، جایی که فروش‌های بازیگران فنی افزایش پیدا می‌کند و قیمت ظرفیت رشد بیشتری را از خود نشان نمی‌دهد. آخرین بار که دلار توانسته بود با قدرت از این مرز عبور کند، به اوایل اردیبهشت سال جاری بازمی‌گردد که دلار تقریبا دو هفته پس از آن توانست وارد کانال ۱۵ هزار تومانی شود و حتی تا سطح ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومانی بالا رفت. تمام این اتفاق‌ها هم در ۲۰ روز ابتدایی اردیبهشت ماه رخ داده بود. با این حال، به‌رغم افزایش نوسانات در روزهای اخیر فاصله زیادی با هیجان اردیبهشت ماهی وجود دارد. در واقع،‌ در طول سال ۹۸ بازار مرزشکنی‌های زیادی به خود دیده است ولی به نظر می‌رسد شکست مرز ۱۴ و ۱۵ هزار تومانی از سایر مرزها برای معامله‌گران دشوارتر بوده است.

شاخص ارزی به بالای مرز ۱۴ رفت و برگشت

برخلاف ناکامی دلار برای ورود به کانال جدید‌، دیروز سکه تمام بهار آزادی توانست وارد کانال ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی شود. سکه روز گذشته توانست ۳۵ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت برساند و به بهای ۵ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان برسد. رشد بهای سکه در شرایطی صورت گرفت که بهای طلای جهانی نیز تا ساعت ۳ بعدازظهر رشد خاصی نداشت.

دوران هیجان دلار؛ کانال‌شکنی‌های پیاپی
میزان مرزشکنی‌های بازار در یک دوره زمانی می‌تواند نشانه خوبی برای سنجش سطح هیجانات بازار باشد. وقتی آمارها را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که هیجانی‌ترین دوره بازار در سال ۹۸ در همان سه ماه اول سال رقم خورده است؛ به‌خصوص در ۵۰ روز ابتدایی که قیمت از ابتدای کانال ۱۳ هزار تومانی حرکت و به یکباره از کانال ۱۴ هزار تومانی عبور کرد و پس از آن به مرز ۱۵ هزار تومانی و نزدیکی کانال ۱۶ هزار تومان سرک کشید. این دوره افزایشی‌ترین زمان بازار در سال ۹۸ بود. پس از آن در نیمه دوم بهار ۹۸ جهت بازار تغییر کرد و این بار مرزهای حمایتی دلار یک به یک شکسته شدند. در فاصله بین ۲۲ اردیبهشت تا انتهای خردادماه، ‌قیمت از مرزهای ۱۵ و ۱۴ هزار تومانی عقب نشست و به ابتدای کانال ۱۳ هزار تومانی نزدیک شد. اولین ماه تابستان، زمانی بود که دلار دو مرز مهم روانی حمایتی را شکست. اوضاع همچنان به کام کاهشی‌ها بود و اسکناس آمریکایی برخلاف انتظار بسیاری از معامله‌گران در آن مقطع زمانی از دو مرز ۱۳ و حتی ۱۲ هزار تومانی پایین رفت. تمام این اتفاقات هم طی ۲۵ روز ابتدایی تیرماه رخ داد.

دوران ثبات بازار

از ۲۶ تیر تا ۲۳ آبان سال ۹۸ خبری از مرزشکنی نبود و شاخص ارزی در این بازه زمانی در کانال ۱۱ هزار تومانی نوسان کرد. این دوره باثبات‌ترین بازه زمانی در بازار ارز بود. در این مقطع، قیمت دلار بیشتر رویه کاهشی داشت و حتی در دو مقطع نزدیک بود به کانال ۱۰ هزار تومانی سرازیر شود، ‌ولی هر بار با افزایش خریدها در کانال ۱۱ هزار تومان باقی ماند. به نظر می‌رسد تحت‌تاثیر همین مقاومت‌ها در مرز ۱۰ هزار تومانی بود که چنین حسی در بازار پدید آمد که قیمت از این پس پایین‌تر نخواهد رفت و جسارت خرید را بیشتر کرد.

دوران رشد ملایم

از اواخر آبان‌ کم‌کم جهت بازار دلار تغییر کرد و قیمت به‌تدریج توانست وارد کانال‌های ۱۲ و ۱۳ هزار تومانی شود. بازار در اواخر آبان از کانال ۱۱ هزار تومانی عبور کرد و وارد کانال ۱۲ هزار تومانی شد. با شروع زمستان قیمت در کانال ۱۳ هزار تومانی قرار گرفت و حدود ۵۵ روز در این کانال نوسان کرد. در روزهای سپری‌شده زمستان تنها یک روز دلار بالای کانال ۱۴ هزار تومانی به کار خود پایان داد و به سرعت از آن پایین رفت. به این ترتیب،‌ می‌توان گفت زمستان امسال زمانی برای زندانی شدن دلار در کانال ۱۳ هزار تومانی بوده است. با این حال، آنچه در روزهای اخیر مشاهده می‌شود،‌ تلاش زیاد گروهی از معامله‌گران برای شکست مرز ۱۴ هزار تومانی است. برخی از نوسان‌گیران سعی می‌کنند، پیرامون احتمال رفتن به لیست سیاه FATF جوسازی کنند و عده دیگری باور دارند،‌ معامله‌گران سعی می‌کنند با بزرگنمایی پیرامون اخبار سیاسی قیمت‌ها را بالاتر ببرند.

دوگانه‌های متناقض در آستانه مرز ۱۴

برخی از فعالان باور دارند، روند افزایشی روزهای اخیر در نهایت منجر به شکست مرز ۱۴ هزار تومانی خواهد شد. از نگاه این گروه، رشد قیمت دلار در روزهای اخیر حالتی پیوسته و نسبتا باثبات داشته و خبری از رشدهای هیجانی نبوده است. برخی از معامله‌گران چنین الگوی رشدی را در بازار باثبات‌تر می‌دانند و معتقدند اگر قیمت به یکباره صعودی شود،‌ احتمال بازگشت آن به نرخ‌های پایین‌تر بسیار بیشتر است. در شرایط فعلی، از نظر آنها،‌ معامله‌گران خودشان را با روند افزایشی قیمت هماهنگ کرده‌اند و اصلاحات قیمتی کاهشی نیز در مسیر افزایشی صورت گرفته است، در نتیجه کمتر امکان غافل‌گیری بازار وجود دارد. این در حالی است که زمانی که قیمت به یکباره رشد شدیدی را تجربه می‌کند، عده زیادی از معامله‌گران ضرر می‌کنند. ضرر آنها محرکی است که تلاش کنند قیمت را به سطوح پایین‌تر بازگردانند. در این میان، عده دیگری از فعالان باور دارند، بازار در روزهای اخیر از دستان بازارساز خارج نشده است. از نظر آنها بازارساز به دنبال آن است که یکبار دیگر نوسان‌گیران را دچار ضرر کند. در واقع از نگاه آنها بازارساز به نوسان‌گیران اجازه می‌دهد که تا حدی قیمت‌ها را بالا ببرند و بعد با فروش از نرخ‌های بالاتر آنها را دچار ضرر می‌کند. نوسان‌گیران که این بار در قیمت‌های بالا اقدام به خرید کرده‌اند، مدتی توان تاثیرگذاری‌شان در بازار پایین می‌آید.

آنچه مسلم است و بیشتر معامله‌گران بر آن توافق دارند این است که بازار ارز در مرز حساسی قرار گرفته است و در صورتی که بتواند از آن با قدرت عبور کند، فضای جدیدی در معاملات شکل خواهد گرفت. ماندن دلار زیر مرز ۱۴ هزار تومانی به معنای ادامه همان روندی است که از ابتدای زمستان آغاز شده است. در این میان، دیروز صرافی‌های بانکی نیز قیمت خود را ۱۰۰ تومان بالا بردند و به ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان رساندند.

شاخص ارزی به بالای مرز ۱۴ رفت و برگشت

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین