کد خبر: ۶۹۸۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹

نشنال نیوز: رئیس جدید سیا متعهد به سیاست سخت‌گیرانه در قبال ایران است

پایگاه خبری «نشنال نیوز» با اشاره به تأیید «ویلیام برنز» در کمیته اطلاعات سنا بعنوان رئیس‌ جدید «سیا» گزارش کرد که وی به در پیش گرفتن سیاستی سخت‌گیرانه در قبال ایران متعهد است.
نشنال نیوز: رئیس جدید سیا متعهد به سیاست سخت‌گیرانه در قبال ایران است
آفتاب‌‌نیوز :

«ویلیام برنز» که روز گذشته (سه‌شنبه) در کمیته اطلاعات سنا برای ریاست «سیا» مورد تأیید قرار گرفت، متعهد شده است، سیاست سخت‌گیرانه‌ای در قبال جمهوری اسلامی ایران در پیش بگیرد.

بنا بر گزارش وبگاه «نشنال نیوز»، برنز در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما، بعنوان معاون وزیر خارجه ایالات متحده و در بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ بعنوان سفیر کشورش در روسیه فعالیت کرده است.

پس از تأیید نامزدی ویلیام برنز در کمیته اطلاعات سنا، هم‌اکنون مجلس سنا برای تأیید نهایی وی بعنوان رئیس سیا رأی‌گیری خواهد کرد.

برنز در جلسه استماع کمیته اطلاعات سنا بار دیگر بر مواضع ضدایرانی خود تأکید کرد و از روسیه، کره شمالی و ایران بعنوان تهدیدی برای ایالات متحده یاد کرد.

برنز روز ۶ اسفندماه در جلسه کمیته اطلاعاتی مجلس سنا رقابت با چین را یکی از چالش‌های مهم امنیت ملی پیش روی آمریکا توصیف کرده بود و از ایران بعنوان یک کشور متخاصم نام برده بود که از نظر وی چالش مهمی برای واشنگتن محسوب می‌شود.

وی نیز همچون دیگر مقام‌های دولت بایدن که اخیراً مواضعی به شدت ضدایرانی اتخاذ کرده‌اند، خواستار یک «راهبرد جامع» فراتر از مسائل هسته‌ای در قبال جمهوری اسلامی شده بود.

برنز اولین مقام در دولت بایدن محسوب نمی‌شود که بر تعهد خود بر در پیش گرفتن سیاستی سخت‌گیرانه در قبال ایران تأکید کرده بود به طوریکه روز گذشته (سه‌شنبه)، «والی ادیمو» گزینه پیشنهادی «جو بایدن» برای معاونت وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز بر تعهد خود برای اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، روسیه و کشورهای دیگر تأکید کرد.

ادیمو در پاسخ به سؤالات اعضای کمیته مالی سنا، با تکرار مواضع دیگر مقام‌های عالی‌رتبه دولت بایدن در قبال ایران، جمهوری اسلامی را به عدم پایبندی به تعهدات برجامی متهم کرد و گفت تنها زمانی باید تحریم‌ها علیه ایران کاهش یاید که این کشور مجدداً تعهداتش را در قبال توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از سربگیرد.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا پس از خروج از برجام سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفت. ترامپ می‌گفت هدفش از این سیاست وادار کردن ایران به مذاکره بر سر توافقی جدید است.

او در تحقق این هدف ناکام ماند و از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا به دلیل نداشتن راهبرد در برابر ایران و دامن زدن به تنش‌ها با این کشور مورد انتقاد قرار گرفت. مقام‌های دولت «جو بایدن» بارها اعتراف کرده‌اند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است.

علی‌رغم آنکه بایدن به بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده است اما مقام‌های دولت وی در مناسبات مختلف برای بازگشت خود به توافق هسته‌ای ایران شرط‌گذاری کرده‌اند و تأکید کرده‌اند که اول ایران باید به طور کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد.

علی‌رغم اذعان مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به عدم اقدام کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد و اخیراً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرد.

اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین