کد خبر: ۸۱۳۰۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱

سوزش سرِ دل را ساده نگیرید!

یک متخصص بیماریهای داخلی از «رفلاکس معده» به عنوان یکی از شایعترین مشکلات گوارشی یاد کرد و با بیان اینکه این عارضه می تواند منجر به بروز برخی عوارض خطرناکی مانند زخم مری و یا سرطان مری شود، از افراد خواست حتما جهت درمان آن اقدام کنند.
سوزش سرِ دل را ساده نگیرید!
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر تورج احمدی جویباری در جمع خبرنگاران با اشاره به شیوع بالای سوءهاضمه گفت: سوءهاضمه انواع مختلفی دارد و تمام دردهای شکمی را به نحوی شامل می شود و هر فرد حداقل سالانه شش بار انواع این دردهای شکمی را تجربه می کند.

وی از "رفلاکس معده" به عنوان شایع ترین نوع سوءهاضمه یاد کرد و افزود: رفلاکس معده معمولا به شکل سوزش سرمعده خود را نشان می‌دهد و افراد وقتی غذای می خورند احساس می‌کنند مایع داغی وارد معده و انتهای مری آنها شده است.

جویباری با بیان اینکه نباید از کنار این عارضه به سادگی عبور کرد، افزود: رفلاکس معده اگر در موارد معدود رخ دهد مشکل ساز نیست و زمانی می تواند خطرناک شود که در طولانی مدت فرد آن را تجربه کند.

این متخصص بیماری های داخلی گفت: در صورت تکرار رفلاکس معده، مهمترین عارضه ای که انتظار آن را داریم تغییرات مخاط در قسمت انتهایی مری است که می تواند به زخم مری، تنگی مری و حتی سرطان مری منجر شود، بنابراین افرادی که رفلاکس معده را مکررا تجربه می کنند باید جهت درمان و رفع آن حتما به پزشک مراجعه کنند، چرا که امروزه داروهای خوبی وجود دارد که این عارضه را به راحتی کنترل می کنند.

وی افزود: این افراد باید در کنار مصرف دارو برخی نکات غذایی را هم رعایت کنند، از جمله اینکه از مصرف غذاهای تند، ترش و محرک اجتناب کرده و مصرف نوشابه های گازدار، چای پررنگ و قهوه را قطع و یا محدود کنند.

وی افزود: همچنین این افراد باید عادت کنند غذا را با آرامش صرف کرده و از تند خوردن غذا اجتناب کنند، چرا که تند خوردن غذا یکی از عوامل موثر در بروز رفلاکس معده است.

جویباری تصریح کرد: این افراد همچنین باید هنگام خواب سر تخت یا بالشت خود را بالاتر بیاورند و یا به پهلو بخوابند تا اسید معده آنها به داخل مری برگشت نداشته باشد.

این متخصص بیماریهای داخلی با بیان اینکه درمان رفلاکس معده سه ماه به طول می انجامد، گفت: در افرادی که دچار عارضه شده باشند این مدت ممکن است یک تا پنج سال هم به طول بیانجامد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین