کد خبر: ۸۳۷۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۲:۴۱

ایران و اسرائیل، آخرین گزینه های امریکا

آفتاب‌‌نیوز : - برخی معتقدند که واشنگتن موجب ایجاد بحران میان ایران و عرب ها شده است تا حضور خود را در منطقه تثبیت کند.
- بله، گرچه هیچ تلاشی هم برای رسیدن به آن انجام نداده است. عرب ها حتی اگر تنها هم باشند یکدیگر را از بین می برند و در نهایت آمریکا بدون هیچ تلاشی از سوی خود به اهدافش خواهد رسید. برای مثال واکنش ایران در بحرین یا زمانی که مجله ای خلیج فارس را خلیج عربی ذکر کرد. توانایی ایران در سرنگونی نظام سیاسی عراق و افغانستان بدون هیچ خونریزی انکارناپذیر است زیرا اکنون ایران نقش مهمی در شکل دادن آینده عراق دارد. 

- آیا می توان ایجاد درگیری میان ترک های سنی و ایرانیان شیعه را پیش بینی کرد؟ 
-من نمی توانم در مورد شیعه و سنی صحبت کنم زیرا ایران در پی منافع خود است نه شیعیان و ترکیه هم به منافع خود اهمیت می دهد بدون اینکه به سنی ها توجه کند. پس هر کشور به دنبال منافع خود است. برای مثال چه کسی از موقعیت بحرانی میان عراق و همسایگان آن نفع خواهد برد؟ خوب مشخص است،‌ شرکت های بزرگ اسلحه سازی و آمریکا زیرا دنیای عرب از آمریکا خواهد خواست که از آنها حمایت کند که خود سبب مداخله بیشتر آمریکا در منطقه خواهد شد. ما باید بپذیریم که نفت اکنون در کنترل آمریکاست. در گذشته ما از روسیه می ترسیدیم و حال از ایران واهمه داریم متأسفانه ایران سعی دارد تنش های منطقه را به ویژه در خلیج فارس افزایش دهد.
من واقعا نمی فهمم که چرا ما مشکلاتمان را با آرامش و از راه مذاکره با ایران برطرف نکردیم، زیرا در این صورت گزینه های زیادی برای پیدا کردن راه حل مشکلاتمان داشتیم. از سویی ما اکنون معضلات اقتصادی داریم و از سوی دیگر به آمریکا فرصت های بیشتری برای مداخله در امور دنیای عرب می دهیم. 

- به نظر شما استراتژی آمریکا در منطقه خلیج فارس چگونه است؟
-در طول تاریخ سیاسی، آمریکا همواره به دنبال کسب منافع بوده است. پس از جنگ جهانی اول کشورهای خلیج فارس به آمریکا نزدیک شدند که خود فرصتی به این دولت داد تا وارد منطقه ای شود که پیش از آن در دست بریتانیا بود. آمریکا می دانست که این منطقه حاوی ذخایر نفتی عظیمی است.
آمریکا برای این کار از عوامل اقتصادی استفاده کرد و وجهه ناپسند اشغال برای بریتانیا باقی گذاشت. هنگامی که بریتانیا از منطقه خارج شد همه نگران بروز درگیری میان عرب ها و ایران بودند از این رو آمریکا توانست وارد منطقه شود و کشورهای تولیدکننده نفت بدون ملاحظات منطقه ای آغاز به تولید محصولات نفتی مورد نیاز آمریکا کردند. 

- آمریکا برای پیشبرد منافع خود در منطقه خلیج فارس چه اقداماتی انجام داد؟
-آمریکا اصل نیکسون را که مبنی بر دو نقطه مهم در منطقه است دنبال کرد: ایران و اسرائیل. ایران کشوری جاه طلب است و اهداف آمریکا را نیز دریافته بود به ویژه در زمان جنگ ایران و عراق که طولانی ترین مورد در این منطقه بود. هیچ دولتی جز آمریکا از این جنگ سود نبرد و هم چنین این کشور فرصت های بسیاری برای مداخله در منطقه پیدا کرد که در نهایت منجر به اشغال عراق توسط آمریکا شد. 

- آیا آمریکا هم چنان به ایجاد مقرهای خود در منطقه ادامه می دهد؟
-استراتژی آمریکا به میزان حضور آن در منطقه برای کنترل نفت بستگی دارد. آمریکا برای رسیدن به این منظور باید از اسرائیل و ایران حمایت کند و اوضاع منطقه را همیشه در سطح بحرانی نگهدارد تا بتواند مقرهای نظامی خود را افزایش دهد. موضوع غریبی که وجود دارد این است که دولت هایی که پیشتر با استقرار نظامی آمریکا مخالف بودند اکنون مایلند تا این امکان را برای آمریکا فراهم کنند زیرا معتقدند که حضور آمریکا ثبات منطقه را حفظ خواهد کرد. اما من معتقدم که افزایش حضور آمریکا تنها تنش های داخلی را در منطقه بالا خواهد برد. 

- با توجه به اینکه آمریکا سرزمین آزادی است آیا می توان از دستور کار آنها که حاوی بسیاری مفاهیم خوب مثل حقوق بشر، دموکراسی و آزادی است چشم پوشید؟
-پس از یازده سپتامبر 2001، آمریکا تصمیم گرفت تا سیاست خلیج فارس را در جهت سیاست خود قرار دهد و سعی کرد تا ماهیت فرهنگی عرب را تغییر داده و از اشاعه عدالت،‌ دموکراسی، حقوق بشر و آزادی بهره مند شود. این مسائل نیاز هر جامعه است. به نظر من دستور کار واقعی آمریکا ایجاد روابط گسترده میان عرب ها و اسرائیل است و این کار را با حضور در خاورمیانه و تضعیف نیروهای عرب انجام می دهد. 

- آیا به دنبال مداخله آمریکا، مردم منطقه درخواست هایی در مورد حقوق بشر و دموکراسی داشته اند؟
-آمریکا برنامه ای دارد و طبیعی است که بخواهد جایگاه خوبی در منطقه به دست آورد اما ما چطور؟ ما هم باید منافع خود را در منطقه تعیین کرده و از آنها دفاع کنیم. ما به ثبات واقعی در داخل نیاز داریم و هر یک از سران کشورهای عرب باید بداند که تحقق قدرت واقعی با حمایت از مردم، احترام به آزادی واقعی آنها و از طریق برقراری دموکراسی واقعی خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین