کد خبر: ۸۴۷۲۵۶
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۳
درگیری بین واگنر و وزارت دفاع روسیه؛ پریگوژین خطاب به نیروهایش: علیه فرماندهی نظامی قیام کنید

شورش گروه واگنر و جنگ داخلی در مسکو؛ در روسیه چه خبر است؟

بالاخره تنش بین یوگنی پریگوژین، رئیس گروه خصوصی نظامی واگنر و وزارت دفاع روسیه به نقطه جوش رسید و رهبر واگنر اعلام کرد به تلافی حملات صورت گرفته علیه نیروهایش از سوی وزارت دفاع، انتقام می‌گیرد.
شورش گروه واگنر و جنگ داخلی در مسکو؛ در روسیه چه خبر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

رهبر گروه شبه نظامی واگنر روز جمعه ارتش روسیه را به انجام حملات مرگبار علیه نیروهای این گروه متهم کرد. وی خواستار قیام علیه فرماندهی نظامی روسیه شد موضوعی که منجر به این شد که وی بلافاصله مورد هدف تحقیقات بر سر «شورش مسلحانه» قرار گیرد.

کمیته ملی ضد تروریسم روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ادعاهای منتشر شده به نام یوگنی پریگوژین هیچ مبنایی ندارد. در این رابطه سرویس‌های امنیتی روسیه (FSB) تحقیقاتی را علیه درخواست شورش مسلحانه آغاز کرده است.»

به نوشته یورونیوز؛ دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از تمام اتفاق‌های اطراف پریگوژین مطلع و اقدامات لازم در حال انجام است.

ایسنا نیز نوشت: ماه‌ها بود که خبر‌هایی پراکنده از اختلاف میان پریگوژین و نیرو‌های واگنر با نیرو‌های ارتش روسیه و شخص وزیر دفاع، سرگئی شویگو، به گوش می‌رسید و واگنری‌ها، ارتش روسیه را به بی کفایتی در جنگ اوکراین و عدم پشتیبانی از خود در این جنگ متهم می‌کردند و پریگوژین نیز هر از گاهی تهدید می‌کرد نیرو‌های خود را از خطوط مقدم جنگ خارج کند.

نمونه اخیر چنین اختلافی را در جنگ بر سر باخموت شاهد بودیم که پریگوژین بار‌ها وزارت دفاع روسیه را متهم کرد که از نیرو‌های این گروه در میدان نبرد حمایت نمی‌کند و تجهیزات کافی به آن‌ها نمی‌رساند. در آخر هم پریگوژین دستور داد نیرو‌های واگنر از این شهر خارج شوند و کنترل آن در اختیار نیرو‌های روسیه گذاشته شود که پس از ماه‌ها نبرد نتوانسته بودند آن را تصرف کنند.

اختلاف پنهان و آشکار میان دو طرف ادامه یافت تا اینکه شب گذشته پریگوژین در پیامی تلگرامی به سیم آخر زد و مدعی شد نیروهایش با موشک هدف حمله قرار گرفته‌اند و او انتقام خواهد گرفت.

پریگوژین که زمانی از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه محسوب می‌شد و به او "سرآشپز پوتین" هم می‌گفتند، در پیامش گفت: شورای فرماندهان واگنر تصمیم گرفته که شرارت رهبری نظامی روسیه باید متوقف شود.

او تاکید کرد: آن‌هایی که امروز سربازان ما را نابود کرده و جان ده‌ها هزار سربازان روسی را گرفته‌اند، مجازات خواهند شد.

ماه‌ها بود که پریگوژین، فرماندهی عالی روسیه را به سوءاستفاده از جنگ اوکراین و ناکامی در آن متهم می‌کرد و بار‌ها و بار‌ها وزیر دفاع و فرماندهی نظامی این کشور از سوی او متهم می‌شدند.

وزارت دفاع روسیه هم که در ماه‌های اخیر در مظان اتهامات گسترده قرار گرفته بود در اوایل ماه جاری میلادی تصمیم گرفت تا همه "مزدوران" را تحت کنترل گیرد و با آن‌ها قرارداد امضا کند؛ حرکتی که به عنوان تلاش برای تسلط و کنترل بر گروه واگنر دیده شد.

با این حال پریگوزین زیر بار نرفت و حاضر نشد تا در برابر سلسله مراتب نظامی روسیه قد خم کند.

وی ساعاتی پس از حمله ادعا شده به اردوگاه واگنر در اظهاراتی ملتهب وزارت دفاع روسیه را متهم کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را در مورد تهدیدی که اوکراین پیش از حمله فوریه ۲۰۲۲ داشت، فریب داده است. او همچنین انگیزه‌های روسیه برای جنگ را زیر سوال برد.

در پی این اظهارات و بر اساس گزارش‌های خبری، پریگوژین ظاهرا به نیروهایش که تعدادشان به ۲۵ هزار نفر می‌رسد دستور داده تا در مناطقی از داخل خاک اوکراین که تحت تصرف داشتند، به داخل مرز‌های روسیه بیایند و همین امر مسکو را وا داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند و در مناطق مختلف مسکو و شهر روستوف که نیرو‌های واگنر به آن وارد شده‌اند، نیرو‌های ویژه مستقر شوند.

از طرفی خدمات امنیتی روسیه هم پس از این تحولات برای پریگوزین پرونده باز کرده و او را به راه اندازی یک کودتا متهم کرده است. دادرسی کیفری هم برای پریگوژین آغاز شده، امری که می‌تواند در نهایت او را زندانی کند و سقوط چشمگیر یکی از برجسته‌ترین چهره‌های روسیه را در پی داشته باشد.

تکمیلی/در روسیه چه خبر است؟

فرماندار لیپتسک می گوید بزرگراه ام۴ در مرز بین مناطق لیپتسک و ورونژ بسته شده است. او پیشتر گفته بود که یک کاروان نظامی روسیه در بزرگراه است. این بزرگراه مسکو را به مناطق جنوبی از جمله روستوف و شهر اصلی آن روستوف-نا-دونو متصل می کند، جایی که افراد مسلح دیده شده‌اند.

تشدید تدابیر امنیتی در شهرهای مختلف روسیه

به دنبال تشدید درگیری‌های داخلی بین رهبران ارتش روسیه و نیروهای مزدور واگنر، کرملین دستور دستگیری یوگنی پریگوژین را صادر کرد. جمعه شب، تدابیر امنیتی در روسیه تشدید شده و با محدود شدن اینترنت، خودروهای نظامی در خیابان‌های مسکو مشاهده شده است.

فرماندار روستوف از مردم خواست از رفتن به مرکز شهر خودداری کنند

به نظر می‌رسد اوضاع در شهر روستوف-نا-دونو به سرعت در حال تحول است به طوری که تصاویر منتشر شده در تلگرام از استقرار نیروهایی با البسه نظامی در اطراف ساختمان‌های دولتی این شهر خبر می‌دهد.

تصاویری که بی‌بی‌سی مستقلا قادر به تایید آنها نیست نشان می‌دهد مردان مسلح در محدوده ساختمان‌های دولتی مستقر شده‌اند و چند خودرو زرهی هم در کنار آنها دیده می‌شود از جمله دو تانک که به نظر می‌رسد به سمت این ساختمان‌ها نشانه رفته‌اند.

به ساکنان شهر روستوف-نا-دونو در نزدیکی مرز اوکراین گفته شده است که آرام بمانند و از خانه خارج نشوند.

کرملین می‌گوید پوتین در جریان اوضاع است

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از "همه رویدادهای پیرامون" یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر، مطلع شده است. آقای پسکوف در اظهاراتی گفت: "پوتین مطلع شده است و اقدامات لازم در حال انجام است."

در جنوب روسیه چه می گذرد؟

در حال حاضر تحولات جدیدی در جنوب روسیه در حال اتفاق افتادن است.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدور واگنر، می گوید که نیروهایش مکان‌های کلیدی در شهر روستوف-نا-دونو در جنوب روسیه را در کنترل خود دارند.

او ویدئویی را منتشر کرده است که در آن می‌گوید نیروهای واگنر به مسدود کردن شهر و حرکت به سمت مسکو ادامه می‌دهند مگر اینکه سرگی شویگو و والری گراسیموف رئیس ستاد کل روسیه با او ملاقات کنند.

فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهد که مردان مسلح در روستوف-نا-دونو یک ساختمان دولتی را با سربازان و تانک‌ها احاطه کرده‌اند.

تدابیر شدید امنیتی در مسکو اعمال شده است و خودروهای زرهی در خیابان‌ها دیده می شوند

به نوشته بی بی سی، فرماندار لیپتسک می گوید بزرگراه ام ۴ که مسکو و استان روستوف را به هم متصل می‌کند در مرز بین مناطق لیپتسک و ورونژ بسته شده است.

مقامات روسی رئیس واگنر پریگوژین را به شورش مسلحانه متهم کرده‌اند. پریگوژین ارتش روسیه را به حمله موشکی مرگبار به نیروهای واگنر در اوکراین  متهم کرده است که وزارت دفاع آن را رد کرده است. پریگوژین قول داده است که "تا آخر راه را برود" و رهبری نظامی روسیه را سرنگون کند، اما تلاش برای کودتا را رد کرد.

میخائیل خودورکوفسکی، سرمایه‌دار حوزه نفت اهل روسیه و یکی از ثروتمندترین افراد جهان که از منتقدان جدی ولادیمیر پوتین محسوب می‌شود، روز شنبه از مردم روسیه خواست که از رئیس گروه واگنر که قول داده رهبری نظامی مسکو را سرنگون کند، حمایت کنند.

او تاکید کرد که برای مقابله با کرملین، «حتی حمایت از شیطان» نیز مهم است.

 *یوگنی پریگوژین: نیروهای واگنر آماده جانفشانی برای سرنگونی رهبری نظامی روسیه هستند

او با اشاره به هزاران نیروی عضو واگنر اعلام کرد: «همه ما آماده مرگ هستیم و برای مردم روسیه می‌میریم.»

*مشاور رئیس جمهوری اوکراین: تازه، اول کار است

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد تظاهر به اینکه همه چیز تحت کنترل است، به معنای پایان بحران نیست.

او در یکی از آخرین پیام‌های توییتری نیز نوشت: «۴۸ ساعت آینده وضعیت جدید روسیه را مشخص خواهد کرد. یا یک جنگ داخلی تمام عیار، یا یک انتقال قدرت با مذاکره، یا یک مهلت موقت قبل از مرحله پایانی سقوط رژیم پوتین. همه بازیکنان بالقوه اکنون انتخاب می‌کنند که در کدام سمت قرار بگیرند.»

 *نخستین ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا از تحولات روسیه

وزارت دفاع بریتانیا در نخستین ارزیابی خود از تحولات روسیه بر این نظر است که به احتمال زیاد، شبه‌نظامیان گروه واگنر مراکز کلیدی شهر «روستوف-نا-دونو» را اشغال کرده‌اند.

این وزارتخانه در ادامه از شورش شبه‌نظامیان واگنر به عنوان «مهم‌ترین چالش دولت روسیه در سال‌های گذشته» نام برده است.

 *پریگوژین: شبه‌نظامیان واگنر وارد خاک روسیه شدند

 *شارل میشل: اتحادیه اروپا وضعیت روسیه رو زیر نظر دارد

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه از نزدیک وضعیت روسیه را زیر نظر دارد و با هفت کشور بزرگ صنعتی جهان در «جی ۷» در تماس است.

او در حساب کاربری خود در توئیتر اگرچه از بحران موجود در روسیه به عنوان یک «مشکل داخلی» در این کشور نام برد اما در ادامه نوشت: «حمایت ما از اوکراین و ولودیمیر زلنسکی تزلزل ناپذیر است.»

منابع روسی اخبار بی‌بی‌سی می‌گویند که جنگنده‌های واگنر کنترل تمام تأسیسات نظامی در شهر ورونژ، واقع در نیمه راه بین روستوف-نا-دونو (جایی که واگنر می‌گوید تحت کنترل نیروهایش است) و پایتخت مسکو را به دست گرفته‌اند.

مقامات شهر ورونژ هنوز در مورد این ادعا اظهار نظر علنی نکرده‌اند.

در این حین، الکساندر گوسف، فرماندار منطقه ورونژ هشدار داده است که گزارش‌های جعلی زیادی در مورد حرکت یک ستون زرهی دراین منطقه منتشر شده است.

آقای گوسف همچنین گفت که نیروهای مسلح روسیه در حال انجام «اقدامات عملیاتی و رزمی» در منطقه ورونژ هستند.

ویدیوهای متعددی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد افراد مسلح و خودروهای زرهی مقر منطقه نظامی روسیه در جنوب شهر روستوف-نا-دونو جایی که یک مرکز کلیدی برای تصمیم‌گیری جنگ در اوکراین است را احاطه کرده‌اند.

تاکنون مشخص نیست که این افراد مسلح، ارتش عادی روسیه به دنبال ایمن‌سازی ساختمان هستند یا نیروهای گروه واگنر.

مزدوران واگنر مدعی شده اند که شهر روستوف-آن-دون را تصرف کرده اند. چندی پیش واسیلی گولوبف، فرماندار منطقه روستوف، در تلگرام از مردم خواست تا در کنار رئیس جمهور پوتین بایستند.

او گفته «در تاریخ روسیه مواقعی وجود داشته که برخی می خواستند جامعه ما را از هم جدا کنند و شعله های مدنی را برافروختند. جنگ... به یک فاجعه منجر شد.»

فرماندار روستوف گفته «نمی توان اجازه داد که این اتفاق دوباره تکرار شود. روستوف در کنار رئیس جمهور است. هموطنان عزیز، ما باید متحد باشیم».

پوتین در سخنرانی خود به ملت روسیه می‌گوید برخی روس‌ها «فریب خورده‌اند تا به یک ماجراجویی جنایتکارانه بپردازند» - بدون اینکه به طور مشخص به جنگجویان واگنر اشاره کند. 

پوتین در این سخنرانی تلویزوت‌مدعی شده، نیروهای مسلح روسیه دستورات لازم را دریافت کرده اند.

پوتین می‌گوید برای حفاظت از روسیه هر کاری انجام می دهد. هرکسی که علیه ارتش اسلحه به دست گرفته خائن است ما پیروز خواهیم شد، قوی تر خواهیم شد.

آتش‌سوزی عظیمی در یک انبار نفت در ورونژ یکی از دو شهری که گفته می‌شود جنگجویان واگنر مکان‌های نظامی کلیدی در آن را تصرف کرده‌اند، رخ داده است.

الکساندر گوسف، فرماندار ورونژ گفته که ۱۰۰ آتش‌نشان در حال تلاش برای خاموش کردن آتش‌ هستند.

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد که ستون عظیمی از دود سیاه از این منطقه بلند شده است.

نقشه زیر موقعیت ورونژ را نشان می‌دهد. جایی میان روستوف-نا-دونو که گروه واگنر مدعی است آن را تصرف کرده و پایتخت روسیه یعنی مسکو.

بی بی سی اصالت ویدئویی را تأیید کرده است که نشان می‌دهد کاروان واگنر از وسایل نقلیه مسلح در حال حرکت در بزرگراهی است که ورونژ و مسکو را از طریق منطقه لیپتسک به هم متصل می‌کند.

 همانطور که اشاره کردیم، فرماندار منطقه لیپتسک از ساکنان خواسته است که در خانه بمانند.

مقامات منطقه ای لیپتسک گفته اند که تمامی خدمات حمل و نقل عمومی در منطقه تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

ورونژ یکی از دو شهر است - شهر دیگر روستوف-آن-دون، در جنوب - که طبق گزارش ها مزدوران واگنر مکان های کلیدی را در آن تصرف کرده اند.

ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که یک هلیکوپتر و توده عظیمی از دود و شعله‌های آتش را در یک انبار سوخت در نزدیکی ورونژ نشان می‌دهد.

صحت این ویدیو از سوی بی‌بی‌سی بررسی و تایید شده است.

میانجی گری لوکاشنکو؛ نیرو‌های واگنر به پایگاه هایشان بازگشتند

دفتر رییس جمهور بلاروس از قبول پیشنهاد توقف درگیری‌ها بین ارتش روسیه و گروه واگنر خبر داد. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، فرمانده واگنر در پیام صوتی از بازگشت جنگجویانش به پایگاه هایشان برای جلوگیری از خونریزی خبر داد.

 ریاست جمهوری بلاروس اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر پیشنهاد الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروسبرای توقف پیشروی نیروهایش به سمت مسکو را پذیرفت.

ریاست جمهوری بلاروس افزود: پیشنهادی برای حل بحران ارائه شده است که شامل اعطای ضمانت‌های امنیتی به نیرو‌های واگنر است.

ریاست جمهوری بلاروس تأکید کرد که مذاکرات لوکاشنکو با پریگوژین با هماهنگی رئیس جمهور پوتین و در روز شنبه صورت گرفت.

یوگنی پریگوژین گفت که واگنر نیرو‌های خود را به عقب برمی‌گرداند و به اردوگاه‌های خود می‌روند.

به گزارش رویترز، رئیس گروه واگنر در یک پیام صوتی اعلام کرد که به منظور جلوگیری از ریخته شدن خون، مبارزان خود را به پایگاه هایش باز می‌گرداند.

وی افزود: در حالی که در ۲۰۰ کیلومتری مسکو بودیم، تصمیم گرفتیم برای جلوگیری از خونریزی در روسیه، نیرو‌های واگنر را به اردوگاه‌های خود برگردانیم. آن‌ها می‌خواستند واگنر را منحل کنند. ما در ۲۳ ژوئن برای "راهپیمایی عدالت" حرکت کردیم. در یک روز فقط در فاصله ۲۰۰ کیلومتری مسکو راهپیمایی کردیم. در این مدت، ما حتی یک قطره هم نریخته ایم.

لوکاشنکو: پوتین تشکر کرد

دفتر مطبوعاتی الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، اعلام کرد که ولادیمیر پوتین از وی برای مذاکره با یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر تشکر کرده است.

در این بیانیه آمده است: امروز ساعت ۹ شب، روسای جمهور دوباره تلفنی صحبت کردند. رئیس‌جمهور بلاروس با جزئیات کامل به رئیس‌جمهور روسیه از نتایج مذاکراتش با مقامات شرکت واگنر اطلاع داده است. رئیس‌جمهور روسیه از همکار بلاروسی خود برای کار‌هایی که انجام داد حمایت و تشکر کرد.

کرملین: پرونده جنایی پریگوژین بسته شد؛ او به بلاروس می‌رود

سخنگوی کرملین از مختومه شدن پرونده جنایی فرمانده واگنر خبر داد و گفت که او با ضمانت شخص ولادیمیر پوتین، به بلاروس می‌رود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که پرونده جنایی علیه یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه نظامی خصوصی واگنر خاتمه یافته و او تحت تضمین‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به بلاروس می‌رود.

 پسکوف به خبرنگاران گفت: پرونده جنایی علیه پریگوژین مختومه خواهد شد و او به بلاروس می‌رود. اگر بپرسید که چه تضمینی وجود دارد که پریگوژین بتواند روسیه را به مقصد بلاروس ترک کند، باید بگویم که این حرف رئیس‌جمهوری روسیه است.

 این سخنگو افزود که اعضای گروه واگنر که در رویداد‌های امروز دست داشتند، با توجه به خدمات برجسته خود در طول عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت.

 روز جمعه، سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) یک پرونده جنایی را به اتهام تحریک به شورش مسلحانه علیه پریگوژین آغاز کرد. این سازمان اطلاعاتی اعلام کرد که خطر تشدید تنش‌ها در خاک روسیه وجود داشته است.

اگرچه پوتین پیشتر گفته بود کسانی را که در این شورش شرکت کرده‌اند مجازات خواهد کرد، اما به گفته پسکوف، این توافق با پریگوژین برای اجتناب از رویارویی و خونریزی حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری نوووستی، پریگوژین و همه جنگجویانش مقر نظامی خود را در جنوب شهر روستوف-نا-دونو که قبلاً تصرف کرده بودند، تخلیه کرده‌اند.

سخنگوی کرملین همچنین گفت: احتمالاً از من خواهید پرسید که چرا به طور خاص رئیس جمهوری لوکاشنکو میانجی‌گری کرد. واقعیت این است که الکساندر گریگوریویچ (لوکاشنکو) شخصاً برای مدت طولانی با پریگوژین حدود ۲۰ سال آشنا بوده و این پیشنهاد شخصی او بود که با رئیس جمهور پوتین درباره آن توافق شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۸
شش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
8
118
ایشالا
پاسخ ها
بنیامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
برادر من چرا از درگیری روسیه خوشحال هستی چون اگر روسیه شکست بخورد جنگ ما با ناتو خواهد شد
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
تو خواب.
شش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
جنگ ما با ناتو --- دارای شوخی میکنی دیگه ---
یا نمیدونی ناتو چیه یا جنگ !!! --- اگه سرمون این ورو انور نره نیاز نیست از کسی بترسیم ... دهه 60 تموم شد که مارو گول میزدین جیگررررر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
8
133
تازه این اول اختلافات است. وقتی یک مملکت دوتا ارتش داشته باشد وضعیتش همین است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
اول و آخر یکی شد
ناشناس
|
France
|
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
7
134
یک خبر خوش هم شنیدم آن شالله پوتین به سزای آدمکشیش در اوکراین برسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
زیاد این خبر خوش برای شما دوام نیاورد خدا رو شکر
ناشناس
|
France
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
6
85
خدا راشکر فکر ی هم مسولین بکنند
که چند روز پیش،گفته شد
امنیت ما را روسیه تامین می کند نه امریکا؟
ملت هم بی هیچ!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
با سند و مدرک حرف بزن
کدوم مسئول گفته؟ کی گفته؟ کدوم خبرگزاری این مطلب و منتشر کرده؟
و گر نه که حرف باد هواست
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
7
128
ب امید نابودی روسیه و نابودی نوکران پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
باش تا صبح دولتت بدمد
ليلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
3
97
لعنت بر بانيان جنگ
بدون نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
6
117
تسلیت به طرفداران پوتین و پیروان ایشان،سرنوشتشان یکی است همانند تاریخ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
خخخخ رکب خوردی اصلاحطلب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
یه کم زود تسلیت گفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
5
117
امیدوارم متجاوز به سزاش برسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
مثل آمریکا
مثل عربستان
اینها رو کی قرار مجازات کنه؟همون سازمان های بین المللی که یه عده حق وتو دارن؟
علی
|
United States of America
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
1
25
در زمان جنگ جهانی دوم ما به اشتباه به طرف آلمان رفتیم الان هم اشتباها" به سمت روسیه رفتیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
19
چرا نیروهای مدافع پوتین اعزام نمیشوند؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
1
22
مثل صدام این پوتین خیانت کار رو بالا بکشید مرگ بر متجاوز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
5
شب دراز است و قلندر بیدار..
باید صبر کردو دید...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
16
قیافه بعضیا دیدنی است
Arshia
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
19
2
بر تمام کسانی که تاریخ را نمی دانند نابودی روسیه ممکن است پایانی برای دنیا باشد و حتی اگر هم نباشد زیان های زیادی برای جهان دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
13
خبر خوب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
20
به نظر شما سگشم با خودش برده یا الفرار
لعنت بر دیکتاتور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
15
کاش نیروهای واگنر انتقام ترکمنچای را نیز بگیرند...!
ناشناس
|
France
|
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
17
بالاخره نظامیان روس دارند توبه می‌کنند و علیه دیکتاتور انقلاب میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
2
5
جنگ زرگری خانوادگی است
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
20
انشاالله نابودی دیکتاتوری پوتین که آثار مخربش بر همه دنیا تاثیر منفی گذاشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
21
3
میدانی چه خبر است اصلاح طلبان روسیه شورش کرده اند آن هم به دستور اربابان آمریکایی و اروپایی اشان
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
3
21
کار پوتین تمومه
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
3
22
مرگ بر پوتین و رفقایش در جهان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
22
4
دیروز جشن غربیها و اصلاح طلبان بود امروز عزای آنها شروع شده فقط چند ساعت خوشی کردند پایان مزدوران غرب در کل دنیا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
18
3
شو تبلیغاتی هم زیاد دوام نیورد ، تسلیت میگم به دوستانی که اینجا امیدواریهاشون تبدیل به یاس و ناامیدی شد ولی خب تونستند حداقل یه مقداری از درد و رنج خودشون بکاهند و یه دل سیر به زمین و زمان فحش و بدو بیراه بگن . الان با خودشون میگن اخیش راحت شدیم ولی دوستان مخاطب و اصلاح طلب حواسشون باشه ، مرگ اربابانتون نزدیک و قطعی ست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
1
19
مرگ بر دیکتاتور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
20
3
پیش بینی اصلاح طلبان موش زایید!!!لااقل چند روز صبر میکردید تا ابرویتان نرود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
13
2
هیچ خبر، همه چی درست شد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین