کد خبر: ۹۰۷۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۸

سه ماده موثر در حفاظت از کبد چرب در این گیاه وجود دارد

کبد چرب، بیماری شایعی در جامعه است ودر نتیجه بسیاری از بیماری‌ها و یا حالت‌های بد تغذیه‌ای در بدن ایجاد می‌شود.
سه ماده موثر در حفاظت از کبد چرب در این گیاه وجود دارد
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از فعالیت‌های مهم کبد، ذخیره سازی و سوخت و ساز چربی‌ها در بدن است.

کبد طبیعی حاوی حدود ۵ گرم چربی خالص در ۱۰۰ گرم وزن خود می‌باشد. هرگاه مقدار چربی در کبد بیش از ۵ درصد وزن آن افزایش یابد، به این حالت (کبد چرب) گفته می‌شود.

کبد چرب، بیماری شایعی در جامعه است ودر نتیجه بسیاری از بیماری‌ها و یا حالت‎های بد تغذیه‎ای در بدن ایجاد می‎شود. انباشته شدن چربی در سلول‌های کبدی می‎تواند به التهاب این سلول‎ها منجر شود.

مصرف برخی داروها، چاقی و یا اضافه وزن، کم تحرکی و مصرف مشروبات الکلی منجر به بروز کبد چرب می‎شوند. شکل غیرالکلی کبد چرب به دلیل تغییر در شیوه زندگی، تحرک و تغذیه مردم در حال افزایش است.

کبد چرب غیرالکلی بیماری خاموشی است که در بسیاری از موارد در مراحل ابتدائی علائم خاصی ندارد، ولی وجود کبد چرب نشان‎دهنده وجود یک نقص متابولیک در بدن آدمی است و خطر بروز بیماری دیابت قندی، سکته‎های قلبی و مغزی در آینده بیشتر خواهد بود.

آگاهی داشتن درباره کبد چرب، علل و عوام خطر تاثیرگذار در ایجاد و پیشرفت آن می‌تواند در کاهش ابتلا و یا درمان بموقع نقش داشته باشد.

کبد بزرگترین غده بدن است و آن را می‌توان به کارخانه‌ای شیمیایی تشبیه کرد که وظیفه تولید، تغییر، انبار کردن و دفع مواد را به عهده دارد. محل کبد در شکم از نظر عمل آن بسیار مهم است. وزن کبد در فرد بالغ حدود ۱۵۰۰ گرم و معادل یک پنجاهم وزن کل بدن می‌باشد.

در سال ۱۹۶۸ دانشمندان ۳ ماده موثر در حفاظت کبد را از گیاه خارمریم به نام‎های سیلیبینین، سیلیدیانین و سیلیکریستین را جدا کرده اند که امروزه مجموعه آن‌ها را سیلیمارین می‌نامند.

این گیاه در بسیاری از نقاط دنیا و از جمله کشور ایران به صورت بومی رشد می‌کند.

از گیاه خارمریم و ترکیبات آن به عنوان داروی کمکی و محافظت کننده کبدی در انواع بیماری‌های کبدی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و کبدچرب استفاده می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین