کد خبر: ۹۰۸۸۷۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۳

واکنش هند به هشدار آمریکا درخصوص توافق بندر چابهار

وزارت خارجه هند بار دیگر به هشدار آمریکا برای تحریم طرف‌های هندی در صورت ورود به قرارداد با ایران به عنوان بخشی از توافق همکاری ۱۰ ساله در خصوص بندر چابهار پاسخ داد.
واکنش هند به هشدار آمریکا درخصوص توافق بندر چابهار
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی وزارت خارجه هند امروز جمعه گفت آمریکا نشان داده که متوجه اهمیت عملیات‌های بندر چابهار برای رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان است. 

او همچنین از مقام‌ها در آمریکا خواست از اتخاذ «دیدگاه‌های سطحی» در خصوص توافق بلندمدت میان ایران و هند اجتناب کنند. 

«راندیر جیسوال»، سخنگوی دستگاه دیپلماسی هند امروز جمعه گفت: «آمریکا نشان داده متوجه اهمیت عملیات‌های بندر چابهار برای ادامه کمک‌های انسانی به افغانستان و ارائه راه حل‌های جایگزین به افغانستان هست.»

وی اضافه کرد: «مایلم تأکید کنم وزارت امور خارجه هند پیش از این هم گفته که ما نباید نگاهی سطحی به این موضوع داشته باشیم.»

جمهوری اسلامی ایران و هند چند روز پیش توافق‌نامه‌ای ۱۰ ساله را برای تجهیز و بهره‌برداری از بندر راهبردی چابهار امضا کردند. 

یک روز بعدتر ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هند را بابت امضای این قرارداد با ایران به تحریم تهدید کرد. او در جمع خبرنگاران گفت: «هر نهاد و طرفی که به تعامل تجاری با ایران می‌اندیشد بایستی از خطر بالقوه‌ای که خودش را در معرض آن قرار می‌دهد و ریسک احتمالی تحریم‌ها آگاه باشد.»

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا واکنش «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند را هم در پی داشت که یک روز بعد تأکید کرد توافق کشورش و ایران بر سر بندر چابهار به نفع کل منطقه است. 

او روز چهارشنبه گفت: ««ما ارتباط دیرینه‌ای با بندر چاربهار داریم، اما هرگز نتوانسته بودیم به توافقی بلندمدت در خصوص آن دست پیدا کنیم. شرایط تغییر کرده است و در نهایت ما توانستیم این موضوع را حل کنیم و توافق بلندمدت داشته باشیم».

وزیر خارجه هند تصریح کرد» «بدون این (توافق با ایران) واقعاً امکان ایجاد بهبود در عملیات‌های بندری نبود و ما معتقدیم که توافق مذکور به نفع کل منطقه خواهد بود.»

او همچنین در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «شاهد بودم که اظهاراتی مطرح شد... نباید نگاه‌های محدود و کوته‌بینانه داشت. بحث بر سر تعامل با دیگر و اقناع و ترغیب آن‌ها برای درک این مسئله است که چنین چیزی به نفع همه است.»

پیش از آن هم برخی منابع در وزارت خارجه هند، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره توافق هند و ایران را کم اهمیت جلوه داده بودند. 

در جریان سفر ماه می ۲۰۱۶ نخست‌وزیر هند نارندرا مودی به ایران، توافق سه‌جانبه‌ای برای ایجاد یک کریور بین المللی حمل و نقل و ترنزیت (توافق چابهار) به امضای هند، ایران و افغانستان درآمد.

تاکنون در مجموع ۲.۵ میلیون تن گندم و ۲۰۰۰ تن حبوبات از طریق بندر چابهار از هند به افغانستان منتقل شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین