کد خبر: ۹۱۱۲۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۲:۳۹

سخنان جنجالی پزشکیان در دفاع از حقوق مردم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده مردم تبریز در نطق روز یکشنبه؛ 7 تیرماه خود با بیان فرازهایی از سخنان حضرت علی(ع) درباره نحوه برخورد حاکمان با مردم، نمایندگان را تحت تاثیر قرار داد.

دکتر مسعود پزشکیان با استناد به سخنان امیرالمومنین(ع) و شهید بهشتی، با انتقاد از برخوردهای صورت گرفته بعد از انتخابات با مردم تاکید کرد که صدا و سیما و سیستم‌های نظامی و امنیتی باید انصاف را رعایت کنند.

پزشکیان که بدون هرگونه نوشته و یادداشتی سخن می‌گفت با تسلیت شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یارانش، با تاکید بر قانون‌مداری و بیانات مقام رهبری، اظهار داشت: «شهید بهشتی فرمودند من برخورد تلخ صادقانه را بر شیرینی برخورد منافقانه ترجیح می‌دهم». 

                                                  +

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپس با اشاره به حکایتی درباره زندگی حضرت علی(ع)، گفت: «شهید مطهری هم در کتاب داستان راستان مثالی از حضرت علی(ع) و یک مسیحی می‌زند که به خاطر زرهی که از حضرت علی گم شده و دست مسیحی بود، کار به دادگاه می‌کشد. در دادگاه حضرت علی(ع) که معصوم است محکوم می‌شود و چون نمی‌تواند شاهد بیاورد مسیحی آزاد می‌شود؛ یعنی علی (ع) هم در دادگاه باید شاهد داشته باشد و بتواند شاهد بیاورد تا حرف خود را به کرسی بنشاند».

وی ادامه داد: «در جامعه‌ای که ما زندگی می‌کنیم راحت به هر کسی دل‌مان بخواهد تهمت می‌زنیم و افتراء می‌بندیم بدون آن که به دادگاه رفته باشیم. بعد آبروی افراد را می‌ریزیم و عنوان می‌کنیم همه چیز را باید درست و قانونی ببینیم».

نماینده تبریز افزود: «حضرت علی(ع) در نامه‌ای به مالک اشتر می‌فرمایند؛ جلو هوای نفس خود را بگیرد و جلودار عمل خود باشد و انصاف را در مورد کسی که دوستش داری و آن که دشمنش می‌دانی رعایت کن و با تمام وجود خود به مردم مهر ورزیده و از مردم دفاع کن. مردم گرفتار می‌شوند و عمدا یا سهوا خطا می‌کنند لذا از آن‌ها بگذر و با رحمت و گذشت با آنها برخورد کن. حضرت در بخشی دیگر از نامه خود آورده است وقتی می‌توانی گذشت کنی گذشت کن و وقتی می‌توانی مداخله تند نکنی و تحریک نکنی این کار را انجام نده».

پزشکیان تصریح کرد: «اگر ما راه علی(ع) را برویم حرف علی(ع) را گوش دهیم و با دوست و دشمن خود، با انصاف برخورد کنیم یقیناً تمام غائله‌ها خواهد خوابید و تمام مشکلات حذف می‌شود. ولی وقتی جانب یکی را بگیریم و فقط یک صدا را بلند کنیم و اجازه ندهیم دیگران حرف بزنند هر کسی حرفی زد به او انگ بچسبانیم، آن زمان معلوم است چه اتفاقی رخ می‌دهد.باید انصاف را مراعات کنیم».

نماینده مردم تبریز با تاکید بر اینکه باید انصاف را رعایت کنیم گفت: «صدا و سیما باید انصاف را رعایت کند، سیستم‌های نظامی و امنیتی باید انصاف را مراعات کنند و ما حق نداریم خلاف قانون برخورد کنیم. ما حق نداریم برخلاف قانون با انسان‌ها برخورد کنیم مردم سهواً و یا عمداً هم که خطا کرده باشند باید گذشت کرد».

وزیر بهداشت دولت سید محمد خاتمی خاطرنشان کرد: «ملت ایران بدانید این پیام علی (ع) است. خودتان قضاوت کنید که ما علی‌گونه رفتار می‌کنیم یا تنها به تفکر حزب و گروه‌مان می‌اندیشیم».

پزشکیان در واکنش به اعتراض چند تن از نمایندگان به سخنانش گفت: «اگر برای رهبر احترام قائلید، بگذارید حرفم تمام شود». اما فریادهای دو دو عده‌ای از نمایندگان همچنان ادامه داشت که پزشکیان گفت: «این امتحانی است که خداوند بر اساس آن بین ما و شما در آخرت قضاوت خواهد کرد و نه اینکه بلند شویم و هرچه می خواهیم بگوییم و هر که خواست حرف بزند 2-2 یا 4-4 یا هرچیز دیگزی بگوییم». 

با پایان این جمله، پزشکیان با بیان «والسلام»، تریبون مجلس را ترک کرد. 

حاشیه‌ها
پس از خاتمه سخنان پزشکیان،
مهدی کوچک‌زاده از جای خود برخاست و در واکنش به صحبت‌های وی فریاد زد: «هذا کلام الحق یرادوها الباطل» (حرف حقی که مقصود آن باطل است).

همچنین احمدی‌بی‌غش نیز فریادی اعتراض آمیز و کلمات نامفهوم را متوجه پزشکیان کرد و با بی‌اعتنایی وی مواجه شد.

یکی دیگر از نمایندگان هم خطاب به پزشکیان فریاد زد «تو که بسیجی بودی»!

بعد از پایان نطق پزشکیان، اعضای فراکسیون خط امام مجلس با مراجعه به صندلی پزشکیان از او تقدیر و تشکر کردند اما تعدادی از نمایندگان اصولگرا از جمله غلامعلی‌حداد عادل در انتقاد به کلام پزشکیان با جمع شدن به دور وی به بحث با این نماینده اصلاح طلب پرداختند. این بحث ها باعث شد محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی را پس ازمحمد حسن ابوترابی عهده دار بود، بارها از نمایندگان بخواهد تا نظم جلسه را رعایت کنند.

وی گفت: «نمایندگان تحمل صحبت یکدیگر را داشته باشند. صحبت‌ها دوستانه است اما نظم عمومی مجلس به هم خورده است».

با به صدا درآوردن زنگ مجلس توسط باهنر نمایندگان به صندلی‌های خود بازگشتند.

احمدرضا دستغیب عضو فراکسیون اقتدار ملی درباره اظهارات نمایندگان اصولگرا به پزشکیان که دور وی گرد آمده بودند گفت: «آقایانی چون حداد‌عادل که با پزشکیان صحبت می‌کردند تاکید داشتند که شما که از انصاف صحبت می‌کنید بهتر است به گروه‌های دیگر نیز توصیه کنید که پزشکیان پاسخ داد اگر وقت بدهند این توصیه را به آنان می‌کنم».






بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Latvia
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۵/۰۵
1
10
حتی بعد ازپایان فیلم سخنرانی اقای پزشکیان هنوز اشکهای من تموم نشده مثل بچه هایی که کمبود محبت دارن وقتی دیدم یه کسی پیدا شد تا به ما مردم ستمدیده محبت کنه وازمون دفاع کنه از خوشحالی اشکم سرازیر شد درود خدا بر این مرد بزرگ. باورم نمیشد که تو این مملکت هنوز کسی باشه که شرفشونو نفروخته باشه وبه فکر مردم بدبخت باشه ولی دیدن این فیلم باعث شد که من از خدا طلب بخشش کنم که فکر میکردم همه سر و ته یه کرباسن
ناشناس
|
Latvia
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۵/۰۶
1
4
من امروز هر چقدر این ویدیو رو میبینم سیر نمیشم شاید تا الان بیست سی باردیده باشم.
واقعا زیبا وتاثیر گزاره
اقای پزشکیان خیلی مردی خیلی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۵/۰۶
1
4
صداوسیما و همه رسانه های دولتی در دست عده قلیلی است و شبانه روز لجن پراکنی می کنند.یعنی حتی نمی توانند 10دقیقه حرف منتقدان را در تریبون مجلس تحمل کنند؟چرا هرکس که از رفتار نادرست با معترضین صحبت می کند یا منافق است یا بیگانه است یا...؟
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۵/۰۹
1
4
من تبریزی هستم ، وقتی نام پزشکیان را در برگ رای می نوشتم می دونستم که این مرد لیاقت نشستن در صندلی نمایندگی را دارد. آفرین بر غیرتت ، فرزند آذربایجان یعنی این .
ناشناس
|
Sweden
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۵/۰۹
1
5
دمش گرم،يه همچين آدمايي واسه مملكت ما لازمه،واقعا داره جا پاي اكبر اعلمي مي ذاره،منم تبريزي هستم زنده باد موسوي
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۵/۱۰
0
1
یک روز به خواست خداوند متعال مردم حساب خود را با این به ظاهر نمایندگان تسویه خواهند کرد کسانی که اصلا چیزی به نام دفاع از حقوق مردم بلد نیستند اگر یک روز خود این آقایان بخواهند از این قوم حق قانونی خود را درخواست کنند تازه صدای ضجه های این ملت را خواهند شنید
اگر نظارت استصوابی شورای نگهبان نبود حتی یکی از اینان به مجلس راه پیدا نمی کرد واسه همین هم به این طناب پوسیده آویزان شده و دست و پا می زنند
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۵/۱۰
1
2
ازبندرلنكه درودخدابرمردان خدابه شماها افتخار مى كنىم
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۵/۱۲
5
1
دفاع از حقوق مردم یا دفاع از هاشمی و موسوی؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۵/۱۲
1
3
والا ما تو تهران به یکی رای دادیم و رای نیاورد ولی حداقل تو آذربایجان مردم یه مرد رو واسه مجلس انتخاب کردند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۵/۱۲
1
1
به نام خدا

آیا در این کارهایتان اهمیتی به شهیدان میدهید؟

من یک نوجوان شهرستانی هستم مدتی پیش به دعوت برخی از دوستان به تهران رفتم البته خودم هم می خوستم بروم چند کتاب را تهیه کنم روز 17 تیرمن به تهران رسیدم و از قضا فردای روز با بی اطلاعی از تجمعات هم وطنان پا به خیابان های[...]تهران گذاشتم و در ساعاتی بعد صحنه های ویران کننده ای و البته تاریخی برخوردم. بر خورد [...]با هم وطنان خود آنقدر تحت تاثیر قرار گرفتم که باورم نمی شود.بگذریم
سال ها پیش جوانان این مملکت برای دفاع آزادی دفاع استقلال دفاع از اسلام دفاع از خانه ی خود خاک این سرزمین را با خون های خود رنگی کردن آیا امروز دولت مردان خلاف این راه را برنمی گذینند آیا با این کارهایشان خون آنان را زیر پا نمی زارند.آیا انان شهید شدند تا جنگ میان عدالت و اندیشه را میان مردم به اصطلاح حامیان مردم را ببینند
هان، یادم افتاد سال ها پیش نامه ای از حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر فرمودند: حکومتداری که از وضعیت مردمش با خبر باشد و اقدامی انجام ندهد از کافر بدتر است

به قول شاملو: "بدو با طعنه می گویند که بعد از مرگ آزادی"
ناشناس
|
United States of America
|
۰۴:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۵/۱۹
2
2
جوری نوشته اید که گویی پزشکیان حماسه خلق کرده! حضور ایشان در مراسم تحلیف کار خودش را کرد و اینها حرفها هیچ ارزشی ندارد!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۵/۱۹
0
1
chera dae TV pakhsh nemishvad? chera harf rast ro penhan va faghat harfhaye Ahmadinejad ro paksh mikonan. ba tashakk_or
ما مردم ایران زمینیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
1
1
مردم سبز سرزمینم. ای نوادگان کوروش واریوبرزن ها و یوتاب ها. ای مردم سرزمین محمد جهان ارا ها وحسین فهمیده ها و ......
تا شقایق هست زندگی باید کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
1
1
خوبه که وقتی حرف حق از زبان یکی بیرون میاد پشتش باشیم نه اینکه انواع واقسام تهمتها را بهش بزنیم.
محمدحسین از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
0
0
از اقای دکتر پزشکیان ممنونیم که از رجایی وباهنر وبهشتی حرف میزنند واز نهج البلاغه جمله می اورند ایا..........................
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین