کد خبر: ۱۲۰۲۱۹
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۹
در حادثه ایران‌خودرو چه گذشت؟

مسئولان به بهانه افزایش تولید، کارگران را مجبور به کار در روزهای تعطیل کرد‌ه‌اند

درخواست دبیرکل خانه‌کارگر برای برخورد با مسببین حادثه
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: حادثه برخورد یک دستگاه کامیون با ایستگاه سرویس کارکنان ایران خودرو که بر اساس آمار اولیه تاکنون چهار کارگر جان خود را از دست داده و ۱۰ نفر هم به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده‌اند، نشان از حوادثی دارد که در ایران خودرو در حال رخ دادن است.

به گزارش جهان، دکتر فولادی پزشک معالج اورژانس در این باره گفت: در ساعت ۲۳:۳۰ شب گذشته (سه‌شنبه) امدادگران شیفیت اورژانس از طریق تماس شهروندانی در جریان حادثه تصادفی در بلوار ایران خودرو مابین جاده مخصوص و جاده قدیم قرار گرفتند. 

وی ادامه داد: امدادگران با حضور در صحنه حادثه دریافتند که یک دستگاه کامیون متعلق به شرکت ایران خودرو با پرسنل ایران خودرو که در محل سرویس ایستاده بودند، برخورد کرده که این حادثه چهار کشته بر جای گذاشته است. 

یک منبع آگاه در ایران خودرو گفت: رویه ای که ایران خودرو در سال‌های اخیر و به دلایل نامعلوم در پیش گرفته نشان می‌دهد که مسئولان این شرکت به بهانه افزایش تولید، کارگران را مجبور به کار در روزهای تعطیل رسمی کشور از جمله در روزهای اربعین و تاسوعای حسینی کرده‌اند. اقدامی که هم از نظر شرعی و هم ازنظر قانونی به نظر خلاف می‌رسد. 

حادثه‌ای که شب گذشته در ایران خودرو رخ داد ناشی از همین نوع نگاه به کارگران بوده و نشان می‌دهد که مسئولان ایران خودرو به کارگر صرفا به عنوان یک عامل تولید نگاه کرده و برای وی ارزش انسانی قائل نیستند. 

‌گزارش‌ها ها حاکی است پس از این حادثه کارگران در مقابل دفترمدیرعامل شرکت تجمع کرده و نسبت به رویه در پیش گرفته شده توسط مدیران ایران خودرو اعتراض کردند. 

این در حالی است که گفته می‌شود مدیران شرکت برای منتشر نشدن اخبار داخل ایران‌خودرو امروز را برای تمام کارگران ستادی ایران خودرو و شرکت‌های تابعه تعطیل اعلام کرده و سرویس‌ها هم به دنبال کارگران نرفته‌اند. 

درخواست برای برخورد با مسببین حادثه 

معاون دبیر کل خانه کارگر تهران با ابراز تاسف از حادثه شب گذشته کارخانه ایران خودرو، گفت: مطابق قانون، کارفرما نمی‌تواند بدون پیمان دسته جمعی معتبر برای کارگران بیش از2 ساعت اضافه کاری تعیین کند. 

حسن صادقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با یادآوری اینکه در شرکت ایران خودرو هیچ تشکل صنفی کارگری فعالیت ندارد،گفت: روز اربعین حسینی، ‌روز تعطیل رسمی است که مطابق قانون کار، بدون توافق با کارگر ، کارفرما نمی‌تواند در این روز کارگاه را دایر کند. 

وی افزود: مطابق قانون کار، در صورت نبود پیمان دسته‌جمعی کارفرما فقط می‌تواند به صورت توافقی برای هر کارگر تنها تا سقف 2 ساعت اضافه کاری تعیین کند. 

وی تاکیدکرد در روزهای تعطیل و غیر تعطیل هرگونه افزایش زمان 2 ساعته اضافه کاری تنها از طریق توافق و پیمان با تشکل صنفی کارگری مقدور است. 

وی با یاداوری اینکه در شرکت ایران خودرو تنها در سال‌های حسین کمالی در وزارت کار و امور اجتماعی، شورای اسلامی کار برای مدت کوتاهی تشکیل شد، گفت: در حال حاضر به دلیل نبود هرگونه تشکیل صنفی کارگری در مجموعه ایران خودرو مدیران این شرکت نمی‌توانند برای کارگران خود بیش از 2 ساعت اضافه کاری تعریف کنند. 

به گفته صادقی صرفه نظر از ایرادی که به اضافه کاری کارگران ایران خودرو وارد است در صورت رعایت شدن نکات ایمنی در این شرکت حادثه شب گذشته نباید به هیچ وجه رخ می‌داد. 

وی گفت: در واقع در سال‌های گذشته مسوولان ایران خودرو به جای بازنگری در ساختار سازمانی، برای انجام تعهدات خود تنها با تعریف اضافه کاری‌های طاقت فرسا بر کارگران فشار آورده‌اند. 

صادقی خواستار روشن شدن دلیل واقعی این حادثه، برخورد با مسببین و جبران خسارت مادی و معنوی وارد شده به کارگران قربانی این حادثه شد.

اسامی جان‌باختگان سانحه ایران‌خودرو

در پی درگذشت و مجروح شدن تنی چند از کارکنان شرکت ایران خودرو بر اثر حادثه تصادف شب گذشته، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو پیام تسلیتی را برای خانواده‌ها و کارکنان این گروه صنعتی منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، متن پیام تسلیت جواد نجم‌الدین به شرح زیر است: "وقوع حادثه جانگداز و دلخراش تصادف کامیون کمپرسی بنز با تعدادی از کارکنان خدوم و زحمت کش ایران خودرو که باعث مجروحیت و درگذشت چند تن از همکاران عزیزمان شد موجب تاسف و تاثر عمیق این جانب و سایر همکاران شد.

ضمن عرض تسلیت خانواده های محترم مصیبت دیده و جهادگران سنگر تولید ایران خودرو، برای بازماندگان این حادثه صبر و شکیبایی و برای درگذشتگان رحمت و غفران الهی را طلب می‌نمایم."

ساعت 23 و 30 دقیقه سه‌شنبه 5 بهمن ماه، یک دستگاه کمپرسی بنز حامل بار یکی از پیمانکاران در حال ورود از در شماره 9 ایران خودرو بود که بر اثر بی احتیاطی با تعدادی از کارکنان این شرکت برخورد و متاسفانه باعث کشته شدن 4 نفر و زخمی شدن 13 نفر از کارکنان این شرکت شد.

اسامی درگذشتگان این حادثه از این قرار است: ولی‌الله رحمانی، فرزند رمضان؛ مصطفی خضری، فرزند حسین؛ سعید شفیع خانی، فرزند عزیز؛ میرمحسن حسینی، فرزند میریعقوب.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۶
0
0
دمتون گرم اون بدبخت‌ها رو كشتيد بعد تازه مي‌گيد طبق قانون كارشون درست نبوده كه روزهاي تعطيلي با زور بيارنشون سركار. پس بازرسين وازرت كار كجايند كه ببينند هر هفته جمعه‌ها و روزهاي تعطيل در ايران‌خودرو و شركت‌هاي تابع كار اعلام مي‌شود و توليد مي‌باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۶
0
0
با سلام
متاسفانه جو حاکم بر ایران خودرو دست کارگران از قانون و آشنائی با قانون بسته و هیچ تشکل کارگری در این شرکت وجود ندارد. هر گاه اقدامی یا حتی حرفی از طرف کارگران جهت تشکیل شورای کارگری مطرح شد برخوردهای بسیار خشن و اقدامات عوام فریبی مانع این کار شد. در حال حاضر نیز یکی از دوستان صمیمی آقای نجم الدین به نام آقای شیخ زاده که در سخنوری با قشر کارگر و ... استاد است به سمت معاونت سواری سازی منصوب شده اند با اضافه کردن اندکی حقوق ( 30000 تومان ) به کارگر و کم کردن به ظاهر نیروهای ستادی سرعت تولید را افزایش داده و جهت تحقق آمار تولید به اضافه کاری روزهای تعطیل رسمی و حتی جمعه روی آورده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۶
0
0
خدا رحمتشان كند
بعد از حوادث قطار و هواپيما حالا نوبت كاركنان و كارگران بيچاره است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۷
0
0
باسلام و عرض تسلیت به کارگران زحمتکش ایران خودرو

مدیریت محترم سایت آفتاب نیوز براستی باید از شما پرسید سانسور چقدر و تاکی. آیا واقعآ شما از اخبار داخلی ایران خودرو در این چند روز گذشته خبر ندارید.آیا شما از ظلمی که به این قشر زحمتکش می شود اطلاع نداریدکه پوشش خبری ندادید.
من فکر می کنم که این وظیفه یک رسانه مستقل است که خبر اعتراضات صنفی بزرگترین شرکت خودروسازی خاورمیانه را پوشش دهد تا شاید سهمی در رسیدن کارگران این شرکت به حقوق مدنی و اولیه خود داشته یاشد.
شاید گزاف نگفته باشم که یکی از بزرگترین اعتراضات صنفی بدون خشونت تاریخ جامعه کارگری ایران اتفاق افتاد ولی متاسفانه ..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۷
0
0
با سلام
مشکل از مدیریت بسیار ضعیف و ناکارامد هستش. یک مقایسه کوچک با دیگر اتومبیل‌سازان موفق ثابت کننده این موضوع میباشد.
30000پرسنل موجود میباشد اما راحت میتونم بگم 15000تا اضافه هستن.
شرکت سوزوکی 6000تا پرسنل دارد اما در یکسال 540000تا اتومبیل میتونن تولید کنن اما شرکت ایران خودرو31000پرسنل دارد با تولید نهایت800000در سال.
حالا بماند کسانی که این وسط اسمشون در تولید هست اما لایی میکشند و سفارش شده هستن
واقعا جای تعجبه بیمه و خیلی جاهای دیگه روزهای 5شنبه تعطیل هستند و جاهایی مثل بانکها نیمه وقت کار میکنن البته بعلت سنگینی بیش از اندازه کار و اونهم بلند کردن وزنه سنگینی مثل خودکار. اما فقط کارگران ایران خودرو همه روزهای تعطیل باید و بالاجبار باید در محل کار حضور پیدا کنن به استثنائ یکسری روزهای خاص
و حتی وقتی اخبار20:30خبر کارکردن کارگران در دو روز تعطیلی بعلت الودگی هوا در زمستان امسال رو اعلام و استعلام میکند خیلی راحت به راحتی اب خوردن اون رو تکذیب میکنن مسولان.
بهتره برای اظهار وجود اون اقایونی که زیر باد کولر گازی در تابستان و زیر گرمای مطبوع در زمستان میشینن برای پر کردن اوقات فراغت بازی کامپیوتری انجام میدن یا روزنامه مطالعه میکنن رو با احداث خط تولید جدید و به کاری گیری این افراد در این خطوط فشار بسیار زیادی که روی کارگران هست رو کم کنن

در آخر: زشته برای کشوری که حضرت علی علیه السلام رو مقتدای خودش میدونه و مظهر حق این اتفاقات رخ بده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین