کد خبر: ۱۰۴۱۳۴
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۲

راه‌كار علی مطهری برای رفع ايراد شورای نگهبان به اصلاحيه قانون مولفان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شورای نگهبان روز یکشنبه، مصوبه مجلس درباره اصلاح ماده 12 قانون حمایت از مؤلفان و مصنفان و هنرمندان را با دو ایراد شرعی و قانونی رد کرد. 

علی مطهری نماینده تهران که از طراحان این طرح بود، درباره رد طرح مذکور از سوی شورای نگهبان، گفت: در ماده 12 قانون حمایت از مؤلفان و مصنفان و هنرمندان، مدت بهره‌مندی ورثه یا وصی مؤلف یا مصنف یا هنرمند 30 سال ذکر شده است. 

وی افزود: به دلیل مشکلاتی که برای برخی آثار فاخر پیش آمده بود، کمیسیون فرهنگی این مدت را به 50 سال افزایش داد و در صحن علنی مجلس با رأی بالا تصویب شد. 

مطهری یادآور شد که به دنبال اخطار قانون اساسی یکی از نمایندگان اساساً مدت برداشته شد، به این معنی که تا زمانی که وصی یا ورثه‌ای وجود داشته باشد، می‌توانند بهره‌مند باشند. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه شورای نگهبان به اطلاق این مصوبه یعنی نامحدود بودن زمان بهره‌مندی و نداشتن سقف زمانی ایراد گرفته است، ادامه داد: طبعاً ایراد شورای نگهبان به کمیسیون فرهنگی می‌آید و به همان صورت 50 سال یا به شکل دیگری اصلاح خواهد شد و قاعدتاً در صحن علنی نیز تصویب خواهد شد. 

مطهری با یادآوری اینکه طرح اولیه‌ای که او ارائه داده بود، به دنبال مستنثی شدن آثار شهید آیت‌الله مطهری از ماده 12 قانون مذکور بود، خاطرنشان کرد: هدف طراحان این بود که اصالت این آثار محفوظ و از تحریف و تغییر مصون بماند و مانند آثار امام (ره) و رهبری همچنان تحت نظارت یک موسسه خاص منتشر شود. منتها چون از راه الحاق یک تبصره به ماده 12 آن قانون وارد شدیم خود به خود بحث حقوق مادی و حق التألیف مطرح شد، در حالی که اساساً این موضوع مطرح نبود. 

به گفته وی، خانواده شهید مطهری سال‌ها است که برای آنکه قیمت آثار آن شهید کمتر باشد از دریافت حق‌التألیف امتناع می‌ورزند ولی اصرار دارند که این آثار توسط انتشارات صدرا که توسط خود آن متفکر شهید تأسیس شده و با زحمت بسیار به بی‌نظمی‌های موجود در نشر آثار ایشان چه در زمان حیات‌شان و چه بعد از آن پایان داده منتشر شود و این راه همچنان ادامه داشته باشد و الا به بلبشوی چند سال اول انقلاب بر می‌گردیم که نظارت بر آن بر خلاف تصور برخی نشدنی است. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه بعد از آنکه آن طرح به شکل استثنای آثار آیت‌الله مطهری مطرح شد، برخی گفتند خوب است شامل آثار دیگران نیز بشود، تصریح کرد: بنده هم گفتم گرچه آثار دیگران چنین حساسیتی ندارد اما با این نظر موافقم، لذا طرح کلی شد و بعد به صورت 50 سال و بعد نامحدود تصویب شد. اکنون شورای نگهبان به اطلاق آن یعنی سقف زمانی نداشتن آن ایراد گرفته و طبعاً در کمیسیون اصلاح خواهد شد و قاعدتاً با همان سقف 50 سال یا مانند آن در صحن علنی به تصویب خواهد رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین