کد خبر: ۱۰۹۴۲۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۹

رهنورد: ماده ۲۲،۲۳ و ۲۴ لایحه حمایت از خانواده را از دستور خارج کنید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: زهرا رهنورد استاد دانشگاه، در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، به لایحه خانواده که چند همسری را تسهیل می‌کند، اعتراض کرده و از وی در خواست کرده است که مواد ۲۳،۲۲ و ۲۴ لایحه از خانواده از دستور خارج شود.

وی نوشته است: چنانچه مستحضرید هر گاه بررسی لایحه به اصطلاح حمایت از خانواده مطرح شد، موجی از التهاب را در جامعه زنان دامن زده و موجب نگرانی بیشتر در فضای فکری و فرهنگی کشور شده است. بندهای ۲۲ ،۲۳ و ۲۴ این لایحه به‌خصوص ماده ۲۳ که چند همسری را تسهیل می‌کند به‌هیچ روی با آرمان‌های بلند خانواده اسلامی که برای هر عصر و هر نسلی زنده و پای‌نده است و نیز با فضای جوامع مدرن امروزی که ایران نیز یکی از این جوامع است سازگاری ندارد.

اگر مطمئن نبودم که روح آیات مربوط به خانواده در قرآن ناظر به تک‌همسری است هرگز خود را راضی به نگاشتن این نامه نمی‌کردم. اما آیاتی که هر یک به نحوی به خانواده مربوطند آنچنان آرامش، مودت، رحمت و پرورش فرزندان نمونه را توصیه می‌کنند که هرگز با خانواده چند‌همسری و با شیوه‌های تعدد زوجات و وجوه جرم خیز و التهاب‌آفرین آن که بارها در جامعه امروزی شاهد آن بوده‌ایم قابل تصور نیست و بر عکس روح آیات مربوط به تعدد زوجات نه تنها منفی “لن تستطیعوا ” است. بلکه پیشاپیش فرصت عدالت را نیز به‌طور قطع از خانواده چندهمسری نفی کرده است و در این فضای منفی است که تک‌همسری “فواحده “را با توجه به روح خانواده در اسلام توصیه کرده است.

به خاطر دارم که در ایام جنگ تحمیلی از سوی برخی دست‌اندر کاران امور زنان تسهیل تعدد زوجات مطرح شد که چون به روسای مملکت این پیشنهاد ارائه شد هیچ یک از آنها در آن مقطع حاضر به پذیرش و تصویب پیشنهاد تعدد زوجات نشدند. اکنون آن اضطرار هم برطرف شده و در شرایط عادی‌تری نسبت به زمان جنگ و اضطرارهای دیگر به‌سر می‌بریم. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای سعادت ملت ایران و احترام و حفظ کیان خانواده با توجه به منطق قوی فعالان حقوق زن و روشنفکران ایرانی بندهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ لایحه حمایت از خانواده از دستور کار مجلس خارج و در شرایط متعادل و مناسب با حضور فعالان حقوق زنان اشکالات آن برطرق و مجددا برای حفظ و صیانت واقعی و حمایت از خانواده تقدیم مجلس شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین