کد خبر: ۱۳۸۳۸۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۱
رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت زنجان خبر داد:

ابتلای 3 تا 5 میلیون بیمار دیابتی در کشور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجید ولی‌زاده در همایش دیابت که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی دیابت و با همت انجمن دیابت استان زنجان و انجمن دیابت گابریک کشور با شعار انسولین دوست من، در سالن اجتماعات بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) زنجان برگزار شده بود، دیابت را بیماری مرموز کم سر و صدا اعلام کرد که پر بارترین سال‌های عمر انسان را درگیر می‌کند. 

وی از مبتلا بودن بیش از 200 میلیون انسان به بیماری دیابت در جهان خبر داد و افزود: آمار مبتلایان به این بیماری تا چند سال آینده به 300 میلیون نفر افزایش می‌یابد. 

رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت استان زنجان حداقل بیماران مبتلا به بیماری دیابت را در ایران 3 میلیون نفر و حداکثر تعداد آنها را 5 میلیون نفر اعلام کرد. 

وی با اشاره به اینکه آمارها حکایت از ابتلای 50 هزار نفر در استان زنجان به بیماری دیابت دارد، تصریح کرد: بین 3 تا 5 هزار نفر از این جمعیت مبتلا به بیماری دیابت نوع یک هستند. 

ولی‌زاده با تاکید بر افزایش تعداد مبتلایان به بیماری دیابت ادامه داد: افراد در همه رده‌های سنی به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند. 

وی اضافه کرد: با وجود درگیری افراد زیادی از جامعه با بیماری دیابت، اگر بیماری به درستی کنترل شود، فرد دیابتی با مشکلات کمتری مواجه می‌شود. 

رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت استان زنجان با اشاره به اینکه افراد کم درآمد درگیری بیشتری با بیماری دیابت دارند، افزود: کنترل بیماری در افراد کم سواد به لحاظ لازم بودن گذراندن دوره‌های آموزشی با مشکلات بیشتری همراه است. 

وی فعالیت‌های بدنی، تغذیه و آموزش را مهم‌ترین ارکان کنترل بیماری دیابت اعلام کرد و گفت: کم سوادان نسبت به دیگر اقشار جامعه مشکلات بیشتری در کنترل بیماری خود دارند. 

ولی‌زاده شعار همایش برگزار شده را، انسولین دوست من عنوان کرد و گفت: کشف انسولین جان انسان‌های بی‌شماری را که مبتلا به بیماری دیابت نوع 2 بودند، نجات داد، چرا که ماده اصلی برای کنترل قند خون این بیماران محسوب می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه در ایران نسبت به انسولین نگرش منفی وجود دارد، تاکید کرد: بیماری دیابت تنها بیماری است، که سازمان ملل درباره آن قطعنامه صادر کرده است. 

رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت استان زنجان با تاکید بر آموزش به عنوان رکن اصلی کنترل بیماری دیابت گفت: به آموزش کمتر توجه می‌شود. 

وی آغاز فعالیت انجمن دیابت زنجان را سال 82 عنوان کرد و افزود: انجمن دیابت زنجان در حدود 2 هزار و 502 حامی دارد. 

ولی‌زاده افزایش آگاهی در مورد بیماری دیابت در راستای کاهش مشکلات بیماران، ارتقای روحیه و افزایش انگیزه بیماران را در کنترل بیماری و پشتیبانی عاطفی بیمار و خانواده را در کاهش فشارها از جمله علل تاسیس انجمن دیابت زنجان برشمرد. 

وی اقدامات حمایتی در تهیه دارو و برگزاری کلاس‌های آموزشی را از جمله اقدامات انجمن دیابت زنجان اعلام کرد و گفت: انجمن دیابت زنجان 900 بیمار دیابتی را مورد حمایت می‌دهد. 

رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت استان زنجان تصریح کرد: انجمن دیابت زنجان اقدام به تهیه داروهای رایگان یا نیمه رایگان برای بیماران مورد حمایت خود با عقد قرارداد با داروخانه‌ها می‌کند. 

وی تاکید کرد: آموزش‌ها و حمایت‌های اشاره شده مربوط به بیماران دیابتی نوع یک است. 

ولی‌زاده، برگزاری سخنرانی‌ها در اماکن عمومی از جمله مساجد و حسینیه‌ها را در راستای معرفی بیماری دیابت را از دیگر اقدامات انجمن حمایت از دیابت برشمرد. 

وی اضافه کرد: با توجه به فرسایشی بودن بیماری دیابت و نیاز بیماران به ارتقای روحیه، بیماران زیر پوشش به اردوهای تفریحی اعزام می‌شوند. 

رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت استان زنجان با اشاره به امکانات کم انجمن به ویژه مکان نامناسب آن تصریح کرد: خیران باید برای تهیه یک مکان مناسب به اعضای انجمن دیابت زنجان کمک کنند. 

وی بر نیازمندی افراد مبتلا به بیماری دیابت تاکید کرد و گفت: بسیاری از بیماران برای تهیه دستگاه اندازه‌گیری قند خون مشکل دارند، به طوری که انجمن یک لیست انتظار در این زمینه دارد. 

ولی‌زاده با اشاره به همکاری برخی آزمایشگاه‌ها با انجمن دیابت زنجان در ارائه خدمات رایگان به بیماران اضافه کرد: برخی داروخانه‌های نیز از بیماران دیابتی با ارائه داروهای رایگان و نیمه رایگان حمایت می‌کنند. 

وی بر نیاز عاطفی بیماران دیابتی و خانواده‌هایشان به پشتیبانی تاکید کرد و گفت: این بخش از حمایت‌ها بعد مددجویی ماجرا است. 

رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت استان زنجان اقدامات انجام شده انجمن حمایت از بیماران دیابتی را در برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بیماران و افراد سالم در معرض خطر، اعلام کرد و افزود: آگاهی افراد در معرض خطر از دیابت و عوارض ناشی از آن به کاهش آمار بیماران و همچنین عوارض ناشی از بیماری کمک شایان توجهی می‌کند. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر انجمن دیابت زنجان در راستای حمایت بهتر و بیشتر از نیازمندان دارای امکانات محدودی است، تصریح کرد: انجمن دیابت زنجان برای حمایت بهتر از بیماران، نیازمند یاری خیران است. 

شایان ذکر است، در این همایش مسئولان انجمن اطلاع رسانی گابریک اقدام به معرفی راه‌حل‌های آموزش‌های موثر برای کنترل بیماری دیابت و همچنین معرفی خود انجمن گابریک کردند. 

در این همایش مقالات و سخنرانی‌های علمی مرتبط توسط اساتید و پزشکان ارائه می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین