کد خبر: ۴۷۸۸۰۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
لغو برجام چه تاثیری بر رقابت اقتصادی اروپا و چین خواهد گذاشت؟

پیامدهای ناخواسته لغو برجام برای اروپا و چین/کدام‌یک‌ برنده رقابت‌تجاری با ایران خواهد بود؟

اگر ترامپ در گزارش سه ماهه ۱۵ اکتبر رییس‌جمهوری به کنگره درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به‌برجام رای به عدم رعایت برجام از سوی ایران دهد مجددا تحریم‌های ثانویه از سوی کنگره علیه ایران وضع می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «جیمز دورسی» مفسر سیاسی در مقاله‌ای تحلیلی در «فیر ابزرور» اشاره می‌کند که اگر اروپا نتواند روابط اقتصادی خود را در دوران پسابرجام با جمهوری‌ اسلامی ایران مستحکم سازد این امر می‌تواند محاسبات کشورهای اروپایی را تضعیف کرده و وضعیت را به نفع چینی‌ها تغییر دهد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، این مفسر سیاسی می‌نویسد: هدف قرار دادن برجام توسط ترامپ می‌تواند تبعات گسترده‌ای داشته باشد. این امر نه تنها سبب آغاز مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه می‌شود بلکه می‌تواند چالشی برای رقابت میان اروپایی‌ها و چینی‌هل برای تسلط بر زیرساخت‌های انرژی باشد. 

پیامدهای ناخواسته لغو برجام برای اروپا و چین/کدام‌یک‌ برنده رقابت‌تجاری با ایران خواهد بود؟

در ادامه این یادداشت آمده است: مقامات ایران در تلاش برای استفاده فرصت همکاری اقتصادی با اروپایی‌ها هستند. با انجام این کار روحانی نشان می‌دهد که به لزوم حفظ و تداوم برجام باور دارد. در مقابل، تندروهای ایرانی نیز موضع‌شان تقویت نمی‌شود و از سوی دیگر از مسابقه تسلیحات هسته‌ای در منطقه نیز جلوگیری می‌شود و اروپایی‌ها نیز می‌توانند در شکل‌دهی به معماری آینده انرژی اوراسیا نقش چشمگیری داشته باشند.

با این حال، اگر ترامپ در گزارش سه ماهه ۱۵ اکتبر رییس‌جمهوری به کنگره درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به‌برجام رای به عدم رعایت برجام از سوی ایران دهد مجددا تحریم‌های ثانویه از سوی کنگره علیه ایران وضع می‌شوند. 

تجدید تحریم‌های ثانویه، اروپا را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد. این موضوع می‌تواند شرکت‌های اروپایی و بانک‌ها را در معرض خطر نقض قوانین امریکا به دلیل تجارت با ایران قرار دهد و پیامدهای گسترده‌ای درباره ایجاد تنش در خارومیانه و سرتاسر اوراسیا داشته باشد. در آن صورت موضع تندروها در ایران تقویت می‌شود آنان که خواستار همکاری بیشتر با چینی‌ها به‌جای اروپایی‌ها هستند. در آن صورت به‌طور بالقوه همکاری‌های ایران و چین در حوزه انرژی تقویت می‌شود و این به ضرر اروپایی‌ها خواهد بود.

این تحلیلگر در ادامه می‌نویسد: تضعیف برجام از سوی امریکا به تضعیف اتحادیه اروپا در زمینه همکاری با ایران می‌انجامد. چین می‌توان در پروژه‌های ایران بار دیگر مشارکت کند. ایران دارای دومین ذخایر گاز طبیعی و چهارمین ذخایر نفتی جهان است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین