کد خبر: ۷۲۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۷
کدام اولویت است؟

مسافرت یا ديد و بازديدهای نوروزی؟

تغییرات تدریجی در برخی عادتهای فرهنگی جامعه ایرانی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بسیاری از خانواده‌ها، تعطیلی 14 روزه مدارس و هوای مناسب فروردین را بهترین فرصت سفر می‌دانند، هرچند كه در این میان كسانی نیز وجود دارند كه مسافرت را بهانه‌ای برای از فرار از دید و بازدید و رسم و رسوم گذشته عنوان می‌كنند.


به گزارش خبرنگار اجتماعی آفتاب به نقل از خبرگزاری میراث‌فرهنگی، پیش از این نام نوروز كه می‌آمد، خاطره دید و بازدید همراه با رخت و لباس‌های نوروزی نیز تداعی می‌شد. اما چند سالی است كه حتی اگر خودمان هم به مسافرت نرویم به دلیل سفرهای اطرافیان، میزان دید و بازدیدها كاهش یافته است.
 
ازجمله آیـین‌های نوروزی، دید و بازدید یا عید دیدنی است. رسم است که روز نخست نوروز به دیدن بزرگان فامیل، طایفه و شخصیت‌های علمی و اجتماعی می‌روند. در بسیاری از این عید دیدنی‌ها، بیشتر افراد خانواده شرکت دارند. گاهی بازدیدها تا سیزده یا آخر فروردین، بـین خویشاوندان و دوستان و آشنایان دور و نزدیک، ادامه دارد. با همه اینها به نظر می‌رسد چند سالی است كه دیگر دید و بازدیدهای نوروزی به دلیل سفرهایی كه صورت می‌گیرد، بشدت گذشته انجام نمی‌شود و خانواده‌هایی كه به دیگر شهرها و یا كشورها مسافرت كرده‌اند بعد از عید یا در روزهای پایانی نوروز، به دیدن اقوام نزدیك اكتفا می‌كنند. 

بسیاری از خانواده‌ها، تعطیلی 14 روزه مدارس و هوای مناسب فروردین را بهترین فرصت سفر می‌دانند. هرچند كه در این میان كسانی نیز وجود دارند كه مسافرت را بهانه‌ای برای از فرار از دید و بازدید و رسم و رسوم گذشته عنوان می‌كنند، زیرا تا زمانی که مسافرت‌های نوروزی رسم نشده بود، در شهرها و محله‌هایی که آشنایی‌های شغـلی، همسایگی و روابط چهره به چهره جایی داشت، دید و بازدیدهای نوروزی، وظیفه‌ای بـیش و کم الزامی به شمار می‌رفت. چه بسا آشنایانی بودند که فقط سالی یکبار، آن هم در دید و بازدیدهای نوروزی، به خانه یکدیگر می‌رفتند. 

امیرحسین اربابان، دبیر جامعه راهنمایان تور مهم‌ترین دلیل تغییر سنت مهمانی به سفر در ایام نوروز را گرانی هزینه‌ها بیان كرد: « در گذشته بیشتر هزنیه‌هایی كه به مناسبت فرارسیدن ایام نوروز انجام می‌شد، ارزان بود و مردم می‌توانستند هزینه‌ها را متقبل شوند. درحالیكه خرج خرید شیرینی آجیل، میوه و ... برای دید و بازدیدهای نوروزی نسبت به گذشته تغییر كرده است كه هزینه بالایی را دربرمی‌گیرد».
 
او افزود:« با توجه به این مسائل مردم ترجیح می‌دهند هزینه‌ مهیا كردن مایحتاج پذیرایی از مهمانان نوروز را جایگزین سفرهای نوروزی كنند».
 
گسترش شهرها، ازدیاد جمعـیت، پراکندگی خانواده‌های سنتی، محدودیت‌های شغلی و نیز فرهنگ آپارتمان نشینی از عامل‌هایی است که دید و بازدیدهای نوروزی را کاهش داده است. بر اثر این دشواری‌ها و محدودیت‌های زمانی، بسیاری از خانواده‌هایی هم که به مسافرت نمی‌روند، برای دید و بازدیدهای نوروزی، از پـیش زمانی را معـین می‌کنند. 

همچنین كتایون مزداپور، پژوهشگر فرهنگ عامه هم درمورد جایگاه سفر در ایام نوروز به میراث‌خبر گفت: «سفر از دوره‌های گذشته جز نوروز بوده است، به عنوان مثال مردم با یكدیگر به تخت جمشید می‌رفتند یا گاهی سفرهای نوروزی انجام می‌دادند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین