کد خبر: ۸۰۶۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳

خشم‌های دردسرساز را چگونه کنترل کنیم؟

یک مشاور و روانشناس خانواده گفت: درگیری، نزاع و خشونت در محیط‌ها و موقعیت‌های اجتماعی محصول خشم‌های دردسرساز بیمارگونه افرادی است که هنوز برای خشم مشکل ساز خود چاره نیندیشیده و یا برای کنترل با موانع زیادی مواجه می‌شوند.
خشم‌های دردسرساز را چگونه کنترل کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

سارا نیکوسخن اظهار کرد: روش‌های مقابله و درمان خشم و پرخاشگری به دو بخش دارویی و غیردارویی تقسیم می‌شود و در مورد افرادی که در زمینه پرخاشگری دچار مشکلات خاص هستند علوم روانشناسی و روانپزشکی عناوین خاصی را برای این گونه مشکلات درنظر گرفته‌اند.

این کارشناس ارشد روانشناس تربیتی بیان کرد: اختلال کنترل تکانه به اختلالی گفته می‌شود که افراد مبتلا در کنترل امیال درونی و احساسات خشم خود دچار ناتوانی هستند و نمی‌توانند واکنش‌های خشمگینانه خود را کنترل کنند؛ در نتیجه خشم انفجاری برای آنان رخ می‌دهد؛ این گونه افراد در وهله اول باید با روش دارویی زیر نظر روانپزشک درمان شده و در مرحله بعد به عنوان مکمل از برنامه‌های روان درمانی به عنوان مدیریت خشم بهره بگیرند.

نیکوسخن با بیان اینکه غیر از این افراد اغلب افراد برای مهار خشم خود نیاز به دارو ندارند و می‌توان برای این افراد از مداخلات غیردارویی بهره برد، افزود: مداخلات غیردارویی به مجموعه اقدامات، فنون و یا مهارت‌هایی اشاره دارد که می‌تواند جنبه‌های متعد فردی، خانوادگی‌، ارتباطی و اجتماعی داشته باشد.

وی ادامه داد: در سنین کودکی این فنون با استفاده از بازی درمانی انجام می‌گیرد و شناخته شده ترین و مؤثرترین روش غیردارویی برای حل مشکل خشم و پرخاشگری ناهنجار و بیمارگونه، مدیریت خشم است.

نیکوسخن اظهار کرد: دوره مدیریت خشم طی ۱۲ تا ۱۶ هفته برگزار می‌شود و هر جلسه به مدت ۶۰ تا ۹۰ دقیقه با نظارت روانشناس یا مشاور آموزش دیده در این زمان بوده که برای کودکان این ساعات تغییر می‌یابد و دوره به شکل گروهی سازماندهی می‌شود.

این مشاور بیان کرد: به طور کلی در هر جلسه گروهی آموزش‌های متعدد و متنوعی برای شرکت کنندگان طراحی شده که در خلال آن افراد به تدریج یاد می‌گیرند باید به نسبت هیجانات و خشم خود آگاهی و شناخت بیشتری داشه باشند و روش‌های کنترل آن را کسب کرده و مهارت‌هایی را فراگیرند.

این مشاور یادآور شد: افراد یاد می‌گیرند به جای بروز رفتار پرخاشگرانه بیمارگونه واکنشی از خود نشان دهند که هم از حقوق خود به گونه مطلوب دفاع کرده و هم اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین