کد خبر: ۸۱۷۴۶
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۳
به همت مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران برگزار شد:

اولین نشست هم‌اندیشی نمایندگان زن ادوار مجلس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اولین نشست هم‌اندیشی نمایندگان زن ادوار مجلس شورای اسلامی به همت مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران با موضوع «آینده‌پژوهی وضعیت زنان ایران در افق 1404» در روز شنبه مورخ 25/8/87 در محل این مرکز برگزار شد. 

به گزارش سرویس اجتماعی آفتاب، در این جلسه دو مقاله با موضوعات «شاخص‌های توسعه انسانی و مقایسه توسعه انسانی در کشورهای خاورمیانه با تاکید بر ایران» و «شاخص‌های بهره‌مندی و محرومیت جنسیتی در ایران به تفکیک استان‌ها» ارائه شد که طی آن وضعیت زنان ایرانی در سال 2008 به نسبت کشورهای منطقه و وضعیت پیشرفت یا پسرفت جنسیتی شاخص‌های توسعه در استانهای مختلف طی دو سرشماری 1375 و 1385 ارائه شد.

سپس در مورد برنامه کاری و لزوم سیاست‌گذاری و قانونگذاری به منظور رسیدن به اهداف 1404 نمایندگان ادوار به بحث و گفتگو نشستند. طی این هم‌اندیشی به لزوم اختیار گذاشتن داده‌های اطلاعاتی برای نمایندگان زن ادوار و نمایندگان زن فعلی تاکید شد. همچنین ضرورت استفاده هرچه بیشتر از پشتوانه‌های تجربی و موضعگیری‌های صحیح و قابل اجرا در رابطه با وضع قوانین مربوط به زنان تبیین شد.

نمایندگان ادوار بر این نکته که احساس مسئولیت زنان نسبت به دین و کشور ضرورت حضور در این گونه جلسات را روشن کرده و راهکارهایی برای رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌های مشترک در قانونگذاری برای زنان را ارائه می‌دهد تاکید کردند.

همچنین پایداری قوانین مربوط به زنان موضوع دیگر مورد گفتگو بود. اخذ مصوبات دوره‌های قبل در خصوص زنان و ضرورت به بازنگری و تبعات آن به عنوان موارد ضروری مطرح شد. همچنین بیان شد که تجربیات دوره‌های مختلف می‌تواند بر ای امر قانونگذاری بسیار راهگشا باشد. در این جلسه نمایندگان زن ادوار بر این نکته اتفاق نظر داشتند که در مورد مسائل زنان رهنمودهای حکیمانه‌ای توسط حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری ارائه شده که اجراء آنها از طریق قانونمند کردنشان باید در اولویت قرار گیرد. دغدغه‌هایی که به ویژه مقام معظم رهبری در خصوص ظلم به زنان دارند باید از طریق یک نهاد قوی آشنا با قانون‌سازی برطرف شود و پشتوانه‌های علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان می‌تواند راهکار را روشنتر نشان دهد تا بر اساس آنها پیشنهاد وضع قانون برای رفع ظلم از زن به مجلس ارائه شود.

همچنین به ضرورت تداوم اینگونه جلسات به منظور بهره‌مندی از تحقیقات علمی در خصوص مسائل زنان و روشهای تصمیم‌سازی برای رفع مشکلات آنان تاکید شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین