کد خبر: ۸۵۵۵۳۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲

این خلبان ارتش از رکوردداران اسارت است

پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی جمهوری اسلامی ایران در ۲۷ تیرماه ۱۳۶۷ حسین لشکری را از سایر دوستان جدا کردند و قسمت دوم دوران اسارت او ۱۰ سال به طول انجامید.
این خلبان ارتش از رکوردداران اسارت است
آفتاب‌‌نیوز :

فرایند بازگشت آزادگان به میهن، دو هفته پس از اشغال نظامی کویت توسط ارتش صدام و دو روز پس از آن انجام شد که صدام در نامه‌ای به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ـ رئیس‌جمهور وقت ایران ـ بار دیگر عهدنامه ۱۹۷۵ الجزیره را پذیرفت و به شرایط ایران برای پایان جنگ تسلیم شد و از جمله قول عقب‌نشینی از مرز‌های ایران و آزادسازی اسیران ایرانی را داد.

به دنبال تبادل این نامه و پاسخ آن بود که توافق نهایی برای پذیرش آتش‌بس در سرتاسر مرز‌های مشترک دو کشور ایران و عراق صورت عملی به خود گرفت؛ البته ناگفته نماند که اتخاذ چنین رویکردی مخصوصا از سوی رژیم بعث عراق ناشی از الزامات ضروری و ذاتی گشایش و شروع جنگ در جبهه کویت بود.

ستاد رسیدگی به امور آزادگان در ۲۲ مرداد ۱۳۶۹، در نخستین گام با تبادل انبوه اسرا مواجه شد و بر اساس همان قانون و با مساعدت و همراهی دیگر دستگاه‌ها مسوولیت این کار عظیم را به دوش گرفت و تبادل بیش از ۴۰ هزار آزاده و به همین تعداد اسیر عراقی را انجام داد.

حسین لشکری با آغاز جنگ تحمیلی به خیل مدافعان کشور پیوست و پس از انجام ۱۲ ماموریت هواپیمای وی مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و مجبور به ترک هواپیما شد که نهایتاً در مناطق مرزی به اسارت نیروی بعث عراق درآمد. اگر چه در جریان تبادل اسرا تعداد بسیاری از آن‌ها به میهن بازگشتند، اما در میان آن‌ها خلبانی ارتشی بود که برای صدام از ارزش ویژه‌ای برخوردار بود و او را سال‌ها در عراق زندانی نگه داشت. در روز ۲۶ شهریور ماه ۵۹ ارتش رژیم بعثی صدام در مناطق مهران و قصرشیرین و همچنین پاسگاه‌های بازرگان، سوبله، صفویه، رشیدیه، طاوسیه، دویرج و فکه عملیات نظامی انجام داد. دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تصمیم گرفت برای جوابگویی به تجاوزات رژیم بعثی صدام، تعدادی از تانک‌ها و توپخانه دشمن که در منطقه زرباتیه شناسایی شده بود، منهدم کند.

صبح روز ۲۷ شهریور ماه ۵۹ حسین لشکری با یک فروند هواپیمای «اف-۵» به همراه یک دسته پروازی برای پاسخگویی به تجاوزات دشمن، اقدام به انهدام تانک‌ها و توپخانه‌هایی کرد که روز قبل پاسگاه‌های مرزی ایران را گلوله باران و وارد خاک ایران شده بودند. پس از منهدم کردن ادوات نظامی دشمن، هواپیمای لشکری دچار سانحه و آسیب می‌بیند و حسین لشکری که دیگر هواپیمایش قادر نبود به سلامت در پایگاه هوایی به زمین بنشیند، مجبور به ترک هواپیما و استفاده از چتر نجات می‌شود و نهایتاً در نقاط مرزی به اسارت نیرو‌های رژیم بعثی عراق درمی‌آید.

شرح حال زندگی اولین اسیر و آخرین آزاده جمهوری اسلامی ایران شهید سرلشکر خلبان حسین لشکری که لقب «سید الاسراء» ایرانی را از رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) دریافت کرد جالب و شنیدنی است. خلبان آزاده حسین لشکری، ملقب به «سیدالاسراء ایران»، در سال ۱۳۳۱ در روستای ضیاء آباد شهرستان قزوین به دنیا آمد.

وی دوره تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به قزوین رفت. در سال ۱۳۵۰ پس از اخذ دیپلم برای انجام خدمت سربازی به لشکر ۷۷ خراسان اعزام شد. همان موقع با درجه گروهبان سومی در رزمایش مشترکی که بین نیروی زمینی و هوایی انجام می‌گرفت، حضور داشت و با خلبانان شرکت‌کننده در رزمایش آشنا شد.

پس از آن شور و شوق فراوانی به حرفه خلبانی در وی ایجاد شد؛ به طوری که پس از پایان دوره سربازی در آزمون دانشکده خلبانی شرکت کرد و پس از موفقیت به استخدام نیروی هوایی درآمد.

در سال ۱۳۵۴ پس از گذراندن مقدمات آموزش پرواز در ایران، برای تکمیل دوره خلبانی به آمریکا اعزام شد و با درجه ستوان دومی به ایران بازگشت و به عنوان خلبان هواپیمای شکاری اف ـ ۵ مشغول به خدمت شد.

ابتدا در پایگاه تبریز مشغول به کار بود، ولی با شدت گرفتن تجاوزات رژیم بعث عراق به پاسگاه‌های مرزی جنوب و غرب کشور، برای دفاع از حریم هوایی میهن اسلامی به پایگاه هوایی دزفول منتقل شد.

خلبان حسین لشکری پس از ۱۶ سال اسارت در سال ۱۳۷۵ به نیرو‌های صلیب سرخ معرفی شد و دو سال بعد در روز هفدهم فروردین سال ۱۳۷۷ به ایران بازگشت. حسین لشکری با آغاز جنگ تحمیلی به خیل مدافعان کشور پیوست و پس از انجام ۱۲ ماموریت هواپیمای وی مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و مجبور به ترک هواپیما شد که نهایتاً در مناطق مرزی به اسارت نیروی بعث عراق درآمد.

سه ماه اول دوران اسارت در سلول انفرادی بود و پس از آن در مدت هشت سال با حدود ۶۰ نفر دیگر از همرزمان در یک سالن عمومی و دور از چشم صلیب سرخ جهانی نگهداری شد.

پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی جمهوری اسلامی ایران در ۲۷ تیرماه ۱۳۶۷ وی را از سایر دوستان جدا کردند و قسمت دوم دوران اسارت او ۱۰ سال به طول انجامید. خلبان حسین لشکری پس از ۱۶ سال اسارت در سال ۱۳۷۵ به نیرو‌های صلیب سرخ معرفی شد و دو سال بعد در روز هفدهم فروردین سال ۱۳۷۷ به ایران بازگشت.

خلبان لشکری جانباز ۷۰ درصد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با تحمل ۱۸ سال (۶۴۱۰روز) اسارت دشمن بعثی و مقاومت جانانه در برابر تهدید، تطمیع و شانتاژ رژیم بعث عراق، پیروزمندانه به میهن اسلامی بازگشته بود، در بدو ورود در دیدار صمیمانه با فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) ضمن تجدید بیعت با معظم له مفتخر به لقب «سید الاسرای ایران» از سوی رهبر معظم انقلاب شد.

این خلبان سرافراز سرانجام در روز نوزدهم مرداد سال ۱۳۸۸ بر اثر عارضه‌های ناشی از دوران اسارت در سال‌های جنگ تحمیلی به شهادت رسید. در آثاری همچون «سید الاسراء»، «۶۴۱۰» و «روز‌های بی‌آینه» به زندگی شهید لشکری اشاره شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
8
روحش شاد
فرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
2
13
در۸سال جنگ ارتش قهرمان ۵۰هزار شهید وهزاران جانباز وصدها آزاده تقدیم ملت بزرگ ایران کردند وبا دل وجان وظیفه سربازی خودشان را مخلصانه انجام داند والان هم دراین ۴۵سال وزارت دفاع ون م کشور خوب وروسفید با نمره قبولی نزد فرماندهی کل قوا امام خامنه ای دریافت کردند و پاکترین وسالمترین وزارت خانه های جمهوری اسلامی با جرأت گفت پرسنل ن م کشور هستند اما در عوض دولتمردان از نظر معیشت واز نظر رسیدگی به فرزندان آنان در سازمانهای کشور توجه‌ای به بیکاری آنان نمی‌شود درکل حق زحمات این سربازان این ملت بزرگ بخوبی تاکنون داده نشده وانتظار دارند بفکر معیشت وبیماری فرزندانشان باشند سن آنان بالا رفته اما قانونگذار بفکر ایثارگری پدران این فرزندان نبوده ونیستند
کوهسار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
7
روحشان شاد نامشان برتاریخ پرافتخارایران جاودان وبهشت برین جایگاهشان
گناه این شهید بزرگوار وامثالهم گردن کیه
سالها زجرکشیدند وحالا عراقیها... شدن برادر
ای خدااااااااا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
14
درود به روان پاک شهید سرافراز سرلشکر دلاور و باغیرت و شجاع سیدالاسرا دفاع مقدس حسین لشکری که ۱۸ سال در بند بعثیان جنایتکار زجرها و شکنجه های روحی و جسمی را متحمل شد و متاسفانه آنچنان که در لیاقت وی بود از سوی مسئولین بعضا حقش ادا نشد جمهوری اسلامی ایران به او و خانواده صبورش مدیون است و مردم به چنین دلاور افتخار میکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
2
10
روحت شاد بزرگ مرد تاریخ ایران اسلامی امیر دلاورورشیداسلام/خداوند من را با امثال شماها محشور بگرداندباشهادت/مثل شماها دیگر نیست حتی شهداء الان با شهداء قبلی فرق دارد یک حقیقت بپذیرید/من خودم از طایفه وخانواده ام ۱۴ شهید ۳۰ رزمنده ۳ آزاده چندین جانباز وقتی سرگذشت خاطراتشون می گویند ومی خوانیم شبیه به امامام معصوم وتمام کمال اندیشه مولاء علی درسر داشتن/روحت شاد امیربزرگ اسلام شهید لشکری باذکر صلوات
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
4
روحش شاد و جایگاهش بهشت ( که قطعا هست ) روح تمام مدافعان که با دل و جون جلو دشمنان این سرزمین وایستادن شاد و جایگاهشون بهشت...... که قطعا مقام زیبایی پیش خالق هستی دارن.....
ای کاش که مسئولین این مملکت (که امروز با خیال راحت پشت میزهای خود نشستن ) به حرمت خون این عزیزان قسم خورده رو پایمال نکنن و به فکر ایران و ایرانیان عزیز باشن
حبیب جیرانی.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
5
دلا دلم به حال خلبانان سوخت کاش مثل من میشدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
3
خداوند رحمتش کند وباامام حسین مشهور گرداند سرلشکر خلبان را
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
4
باسمه تعالی
سرافراز مانند کوه! نه؛ کوه سرافرازی را از این بزرگ مردان دارد!
امیدوارم ما و علی‌الخصوص مسئولان قدر بدانیم و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
4
چرا وجدان ندارید
فکر می‌کنید چون در فضای مجازی هستید ...
از رکوردداران؟؟؟؟این بنده خدا ۱۷ سال در اسارت بود
چه کسی رو سراغ دارید مثل ایشان باشد
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
5
سلام
18 سال اسارت قابل وصف نیست فقط میتونم بگم خواهشن بامسولین آقازاده های... برخورد کنید برا 18 سال اسارت این شیر مرد تاریخ ایران پایمال نشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
4
از رکورد داران اسارت صحیح نیست ... رکوردار اسرای ایرانی صحیح است چرا که هیچ ایرانی حتی نزدیک به ۱۸ سال اسارت ایشان هم نبوده است ، مگر آنکه منظورتان از رکورد داران اسیر جنگی بودن در دنیا باشد که شاید در آن هم کشی رکورد ایشان را نشکسته باشد
یاسین غلامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
3
یاد و خاطره دلاورمرران ۸ سال دفاع مقدس گرامی بود.مردم ایران مدیون فرزندان خود هستند .و مسیولین هم بفرموده امام راحل باید مردم را ولی نعمت خود بدانند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
4
روحش شاد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین