کد خبر: ۸۷۹۶۱۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
تبلیغات

آسان‌ترین راه گرفتن حضانت فرزند از پدر در قانون جدید

همانطور که میدانید یکی از دغدغه‌های فراخ والدین نگهداری از فرزندان است، و هنگامی که تصمیم به جدایی می‌گیرند این سوال برایشان پیش خواهد آمد که حضانت فرزند بعد از طلاق با چه کسی خواهد بود؟ در جواب این سوال باید گفت که طبق ماده قانون ۱۱۶۵ مدنی، حضانت فرزند تا ۷ سالگی با مادر بوده و بعد از این سن حق نگهداری از فرزند به پدرش سپرده می‌شود
آسان‌ترین راه گرفتن حضانت فرزند از پدر در قانون جدید
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از مهم‌ترین مسائلی که از معضلات بزرگ جامعه به شمار می‌رود طلاق است، شاید برایتان جالب باشد که بدانید کشور ایران بیشترین آمار طلاق را به خود اختصاص داده است، هنگامی که زن و مرد دارای فرزند، تصمیم به جدا شدن از یکدیگر می‌گیرند اولین مسئله‌ای که باید به آن رسیدگی شود، حضانت فرزند است، به همین دلیل در این مقاله قصد داریم شما را با آسان‌ترین راه گرفتن حضانت فرزند از پدر در قانون جدید و تمامی مطالبی که لازم است درباره حضانت فرزند خود بدانید را برایتان شرح دهیم، همچنین اگر در شهر بوشهر زندگی می‌کنید و به دنبال راهی برای گرفتن حضانت فرزندان خود هستید حضور وکیل در پرونده شما می‌تواند بسیار موثر واقع شود به همین دلیل ما پیشنهاد می‌کنیم به بهترین وکیل بوشهر مراجعه کرده و از تمامی مراحل گرفتن حضانت فرزند دختر و پسر به خوبی آگاهی کسب کنید، در ادامه مقاله بیشتر با این موضوع آشنا می‌شویم.

حضانت فرزند طبق قانون جدید!

همانطور که میدانید یکی از دغدغه‌های فراخ والدین نگهداری از فرزندان است، و هنگامی که تصمیم به جدایی می‌گیرند این سوال برایشان پیش خواهد آمد که حضانت فرزند بعد از طلاق با چه کسی خواهد بود؟ در جواب این سوال باید گفت که طبق ماده قانون ۱۱۶۵ مدنی، حضانت فرزند تا ۷ سالگی با مادر بوده و بعد از این سن حق نگهداری از فرزند به پدرش سپرده می‌شود، اما این نکته را باید ذکر کنم که حق حضانت فرزند با پدر نیز تا سن ۹ سالگی است بعد از این سن فرزند دختر خودش می‌تواند تصمیم گیری کند که آیا دوست دارد با مادرش زندگی کند و یا با پدرش، اما این سن برای فرزند پسر متفاوت است و او می‌تواند در سن ۱۵ سالگی انتخاب کند که می‌خواهد با کدام یک از والدین زندگی کند.

در گذشته حضانت فرزند پسر تا ۲ سالگی و فرزند دختر تا ۷ سالگی با مادر بوده است، اما با توجه به این که چه کسی بهتر از مادر می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های فرزندان در این سن باشد، این قانون با توجه به بررسی روانشناختی فرزندان طلاق اصلاح شد این فعل نیز به این دلیل بود که از آنجایی که فرزندان در سنی هستند که بیشتر به مادر خود احتیاج دارند پس اصلاحیه‌ای مبنی بر اینکه حضانت فرزند پسر نیز تا ۷ سالگی و فرزند دختر تا ۹ سالگی با مادر باشد ارائه شد.

در صورت فوت پدر حضانت فرزند به مادر داده می‌شود و کسی نمی‌تواند این حق را از مادر سلب کند، حتی اگر پدر قبل از فوت خود برای فرزند قیم تعیین کرده باشد، زیرا حضانت فرزند حق والدین است و کسی نمی‌تواند مدعی آن باشد که مادر حق نگهداری فرزند خود را ندارد در نتیجه این را بیان کرد که حضانت فرزند بعد از فوت پدر حق مادر است مگر آنکه در دادگاه عدم صلاحیت مادر تایید شده باشد، همچنین اگر در شهر بوشهر زندگی می‌کنید و به دنبال بهترین وکیل برای حضانت فرزند خود می‌گردید، می‌توانید به بهترین وکیل خانواده بوشهر مراجعه کرده و از شرایط گرفتن حضانت فرزند مطلع شوید.

چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم؟

مادر میتواند با اثبات اینکه مرد از نظر رفتاری و اخلاقی مشکل دارد حضانت فرزند را از پدر دریافت کند، این انحرافات اخلاقی می‌تواند شامل مصرف دخانیات، بیماری‌های روانی، ضرب و جرح کودک، فساد اخلاقی و... می‌باشد، اگر شما بتوانید در دادگاه ثابت کنید که حضور فرزندتان در کنار پدرش می‌تواند خطر آفرین باشد و به کودک لطمه وارد کند، حضانت فرزند از پدر اخذ شده و به شما تعلق می‌گیرد.

اما باید این را در نظر داشته باشید که گرفتن حق حضانت فرزند از پدر بسیار دشوار خواهد بود چرا که شما با اثبات نداشتن کار یا عدم توانایی رسیدگی مالی به فرزند به راحتی می‌توانید حضانت را دریافت کنید، اما بهترین راه به صلح رسیدن طرفین خواهد بود که فرزند آسیب کمتری در این شکایت و جرو بحث ببیند.

باید این نکته را ذکر کرد که تا ۷ سالگی حضانت بر عهده‌ی مادر است و آنکه مادر میتواند با اثبات عدم صلاحیت حضانت را دریافت کند، اما نکته قابل توجه این است که فرزندان بعد از خارج شدن از سن حضانت می‌توانند خودشان انتخاب کنند که با چه کسی زندگی کند.

آسان‌ترین راه گرفتن حضانت فرزند از پدر در قانون جدید

دادخواست حضانت فرزند

برای آنکه شما دادخواست حضانت را بدهید ابتدا باید برای اثبات عدم صلاحیت حضانت مدارکی بیاورید که برای دادگاه محکمه پسند باشد و در تصمیم گیری دچار ضعف و سستی نشوند، در مطلب زیر مدارک لازم برای گرفتن حضانت فرزند را بیان کره ایم تا شما به راحتی با داشتن این مدارک به وکیل مراجعه کنید تا دادخواست شما را ثبت گرداننند مدارک لازم اعم از:

  • مدارک شناسایی
  • سند ازدواج یا طلاق
  • جلب نظر کارشناس برای عدم صلاحیت طرف مقابل
  • شهادت شهود
  • تحقیقات محلی
  • استعلام از مراجع ثبتی

اما باید این را در نظر داشته باشید که گرفتن حضانت فرزند به صورت دائم وجود نخواهد داشت اگر فرزندان یا فرزند به سن تکلیف شرعی برسند خودشان می‌توانند تصمیم بگیرند که با چه کسی زندگی کنند و حتی اگر دادگاه حضانت دائم را به یکی از طرفین بدهد اگر برای فرزند اتفاقی بیفتد با شکایت طرف مقابل حضانت از او گرفته خواهد شد.

گرفتن حضانت فرزند بدون طلاق

کلام آخر

با تمام تلاش سعی کرده ایم تمام جوانب این سوال که آسان‌ترین راه گرفتن حضانت فرزند از پدر در قانون جدید چیست؟ را ذکر کنیم و پاسخ دهیم. همانطور که مطالعه کرده اید در قانون جدید حق حضانت بیشتر برای مادر است و این حق با توجه به وابستگی فرزند به مادر تصویب شده است، اما باید این را ذکر کرد که فرزندان نیاز به محبت مادر و پدر دارد و طلاق والدین آسیب‌های جبران ناپذیری را برای فرزندان به ارمغان می‌آورد، با انتخاب درست همسر میتوانیم جلوی فرزندان تک والد را بگیریم. امیدوارم با خواندن این مطالب به شما کمک شایانی کرده باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین