کد خبر: ۹۰۱۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲

بازار تهران چگونه ایمن می‌شود؟ / فرونشست در این استان‌ها را جدی بگیرید

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: شهرداری تهران برنامه‌هایی برای ایمن‌سازی بافت فرسوده تهران طراحی کرده است، بازار تهران قلب اقتصاد کشور است و نمی‌توان تمام آن را تخلیه کرد بلکه باید به صورت تدریجی و مقطعی نوسازی شود.
بازار تهران چگونه ایمن می‌شود؟ / فرونشست در این استان‌ها را جدی بگیرید
آفتاب‌‌نیوز :

حسین ظفری سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درباره آخرین وضعیت استقرار سامانه‌های هشدار سریع در کشور اظهار کرد: زیرساخت سامانه هشدار سریع زلزله همچون نصب شتاب نگار‌ها، درنقاط مختلف از جمله اطراف شهر‌های کشور به ویژه کلانشهر‌ها در حال گسترش و توسعه است. در این راستا مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در نقاط مختلف کشور از جمله اطراف تهران و کلانشهر‌ها، ایستگاه‌های مختلفی مرتبط با لرزه‌نگاری را مستقر کرده است. به طور مستمر این مهم، به نحو مطلوبی در حال رصد است. اما درباره سامانه هشدار سریع زلزله باید بگویم که هنوز تا رسیدن به آن مقطعی که بتوانیم هشدار سریع پیش از وقوع یک زلزله را صادر کنیم فاصله داریم و این نیازمند مطالعات تکمیلی است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور به پیش‌بینی سیلاب‌ها در کشور نیز اشاره و اظهار کرد: وزارت نیرو به جایی رسیده که در برخی رودخانه‌ها می‌تواند پیش‌بینی‌هایی را داشته باشد، اما در همه رودخانه‌ها نمی‌توان این کار را انجام داد و این به دلیل پیچیدگی مدل‌های هواشناسی و میزان بارندگی‌ها و نیز وضعیت رودخانه‌ها است.

فرونشست در این استان‌ها را جدی بگیرید

وی در پاسخ به این پرسش که فرمانده میدان در بحران‌ها کدام سازمان است؟ گفت: به استناد قانون مدیریت بحران کشور در شهرستان‌ها اگر سطح بحران در حد شهرستان باشد مسئول یا متولی مدیریت بحران، فرماندار آن شهرستان است. اگر این بحران در سطح دو شهرستان یا تعدادی از شهرستان‌ها باشد و فرماندار به تنهایی نتواند هماهنگی‌ها را انجام دهد، استاندار، متولی مدیریت بحران خواهد بود چرا که باید هماهنگی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در چندین شهرستان را صورت دهد. اگر طبیعتا این سطح از بحران از عهده استاندار خارح شود، نیازمند هماهنگی بین چند استان باشد، به تبع سازمان مدیریت بحران متولی خواهد بود که باید هماهنگی‌هایی در سطح وزیر کشور و رئیس جمهور را انجام دهد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص استفاده از آب‌های زیر زمینی و پیامد‌های آن یادآور شد: وزارت نیرو حد استانداردی را برای مصرف آب تعیین کرده است، اما درباره چاه‌های عمیق باید بگویم که در برخی استان‌های ما مانند اصفهان و خراسان رضوی که فرونشست بسیار جدی‌تر شکل می‌گیرد، آنجا هم برای مقابله با چاه‌های غیرمجاز اقدام شده و این چاه‌ها پلمپ می‌شوند. استان‌های در معرض فرونشست همان استان‌های قبلی است، اما وضعیت فرونشست استان‌های خراسان رضوی، استان اصفهان و بخش‌هایی از تهران نسبت به سایر نقاط کشور وضعیت بدتری را تجربه می‌کنند.

بافت فرسوده بازار تهران چگونه ایمن می‌شود؟

ظفری همچنین درباره میزان کمک‌های بین‌المللی به مدیریت بحران در ایران، گفت: کمک‌های بین‌المللی بسیار ناچیز است و چیزی نیست که چشمگیر باشد و نمی‌تواند وضعیت ما را تغییر دهد بلکه آورده علمی، اجرایی و تجهیزاتی کشور به گونه‌ای است که فعلا پاسخگوی نیاز‌های کشور هست. در تعاملات ما با کشور‌های مختلف هم در بعد تجهیزاتی و هم در حوزه انتقال تجربه و دانش دوطرفه است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درباره آخرین وضعیت بازسازی بافت‌های فرسوده در کشور تصریح کرد: قرار است تا سالانه قریب به ۳۰۰ هزار بافت فرسوده روستایی از سوی بنیاد مسکن بازسازی شود، این موضوع در شهر‌ها و روستا‌های کوچک پیگیری می‌شود و طرح مسکن ملی نیز به آن کمک می‌کند.

وی درباره آخرین وضعیت باسازی بافت‌های فرسوده بازار تهران نیز گفت: شهرداری تهران برنامه‌های خوبی را برای ایمن‌سازی بافت فرسوده تهران طراحی کرده است، بازار تهران قلب اقتصاد کشور است و نمی‌توان تمام آن را تخلیه کرد بلکه باید به صورت تدریجی و مقطعی نوسازی شود. در حال حاضر ساختمان‌های ناایمن از سوی شهرداری تهران شناسایی و فرآیند اداری آن طی شده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وضعیت بیمارستان‌ها و پاساژ‌های ناایمن اظهار کرد: ما در سازمان مدیریت بحران، در اواخر دی ماه سال ۱۴۰۲ نامه‌ای را به وزارت بهداشت برای ایمن‌سازی بیمارستان‌ها ارسال کردیم که اقدامات لازم را انجام دهد. وزارت بهداشت نیز دستورالعملی را برای ایمن‌سازی بیمارستان‌ها در مقابل حریق تدوین و به زیر مجموعه خود ابلاغ کرده است، این دستورالعمل‌ها می‌تواند به کاهش خطر حریق در بیمارستان‌ها کمک کند.

ساخت شهر‌های ویلایی ایده مطلوبی برای کاهش خطر زلزله

وی در پایان این گفتگو درباره ایجاد شهر‌های ویلایی در طرح ملی مسکن، این مدل از ساخت مسکن را مطلوب دانست و عنوان کرد: این‌ایده وزارت راه و شهرسازی است و براساس قانون مدیریت بحران کشور می‌بایست پیوست کاهش خطر را رعایت کند و ما در حال انجام پیگیری‌های لازم هستیم. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین