کد خبر: ۹۷۴۳۰
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳
ایران در اسفندماه شاهد انتخابات دیگری خواهد بود؟

جدال بر سر زمان برگزاری انتخابات شوراها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - عماد برقعی: پس از آن‌که محسن رضایی در 21 فروردین ماه تصویب تجمیع انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام را اعلام کرد بار دیگر بحث‌ها بر سر انتخابات دوره چهارم شوراهای شهر و روستا آغاز شده‌است.

محسن رضایی روز شنبه اعلام کرد که بر اساس تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه بررسی سیاست‌های کلی انتخابات، انتخابات شوراها و ریاست جمهوری همزمان با یکدیگر برگزار خواهند شد.

این خبر در حالی اعلام شد که پیش از این وزارت کشور از برگزاری انخابات شوراها در ماه‌های پایانی سال جاری خبر داده بود.

بحث تجمیع انتخابات و تاثیر آن بر وضعیت انتخابات شوراها ماه‌هاست که در عرصه سیاسی کشور مطرح شده و بحث‌های فراوانی را برانگیخته است. تا کنون در این مورد پیشنهادات بسیاری مطرح شده است. در همین راستا تا کنون پیشنهاداتی از قبیل افزایش دوره شوراهای فعلی و یا آینده به 6 سال و همچنین کاهش دوره شوراهای آینده به 2 سال مطرح شده است.

اما امروز سید صولت مرتضوی مصوبه مجمع تضخیص مصلحت نظام در این زمینه را غیرکارشناسی دانست و بر برگزاری قطعی انتخابات شوراها در اسفندماه امسال تاکید کرد.

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین تجمیع انتخابات ریاست جمهوری با هر انتخابات دیگری را غیرممکن دانست.

این موضع‌گیری‌ها در حالی مطرح می‌شود که این روزها سخنان و بحث‌های زیادی در مورد شرکت یا عدم شرکت گروه‌های مختلف سیاسی و به خصوص اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی شوراها مطرح شده‌است.

به نظر می رسد زمان برگزاری انتخابات شوراها بر تصمیم گروه‌های مختلف سیاسی و همچنین آرایش نیروها در این انتخابات موثر خواهد بود. چرا که با توجه به آرایش فعلی گروه‌های سیاسی امکان تجمیع قوای آنان برای شرکت در انتابات آینده شوراها کار مشکلی خواهد بود.

در همین راستا امروز دبیرکل جمعیت موتلفه اسلامی نیز از ضرورت وحدت هرچه سریعتر اصولگرایان برای انتخابات آتی خبر داده بود. امام جمعه شیراز نیز خواستار فعالیت سریعتر اصولگرایان برای انتخابات شوراها شده بود و توافق میان اصولگرایان را سخت‌تر ارزیابی کرده بود.

اما در میانه مخالفت دولت با تجمیع انتخابات شوراها، روح‌الله حسینیان نماینده اصولگرای مجلس، امروز از این طرح استقبال کرد و تصمیم مجمع تشخیص را یک تصمیم ضروری دانست. وی همچنین از تلاش مجلس برای تمدید دوره‌ فعلی شوراها خبر داد.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی دو گروه از به تعویق افتادن انتخابات شورها استقبال کنند. گروه اول میانه‌روها هستند که این روزها بیش از هرچیز نگان حذف جناح منتقد وضع موجود از عرصه سیاسی کشور هستند. چرا که از هم اکنون زمزمه‌هایی در مورد رد صلاحیت اصلاح طلبان در انتخابات‌های آتی شنیده می‌شود.

گروه دوم نیز اصولگرایانی هستند که متوجه اختلافات عمیق درونی اصولگرایان شده‌اند و بیم آن دارند که این اختلافات موجب شکست اصولگرایان در انتخابات آتی شود. بنابراین این گروه فرصت بیشتری را برای ایجاد انسجام درونی نیاز خواهند داشت.

اما در این میان به نظر می‌رسد که دولت و حامیانش تصمیم دارند که با استفاده از شرایط بحرانی موجود با برگزاری انتخابات شوراها در سال جاری تکلیف گروه‌های منتقد را هر چه سریعتر مشخص کنند. همچنین این گروه احتمالا در نظر دارند که با استفاده از شرایط بحرانی کشور زمینه پیرورزی خود در انتخابات شورها حتی با وجود عدم مشارکت گسترده و فعال مردم و گروه‌های سیاسی را فراهم آورند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین