کد خبر: ۷۲۹۴۹
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۳
مدیر شبکه رادیو تجارت تشریح کرد :

دروغ 13 بیانی برای آروزها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در بیان دروغ سیزده افراد آروزها و آمال را که نمی توانند برآورده کنند در قالب دروغ و شوخی بیان می شود .

مهدی لبیبی کارشناس رسانه، در گفتگو با سرویس اجتماعی آفتاب پیرامون رواج پدیده دروغ 13 در فرهنگ رسانه ایرانی گفت: پدیده ایی به نام دروغ سیزده در فرهنگ کشورهای دیگر وجود دارد ، شوکی به جامعه وارد می شود که قبلا طبیعی بوده است . زیرا در این جوامع امکان پیش بینی و برنامه ریزی در حوزهای مختلف وجود دارد .و می توان با این دروغ در جامعه شوکی را به جامعه وارد کرد . 

مدیر شبکه رادیوی تجارت، در ادامه افزود : چون جامعه ما ناگهانی و بدون برنامه ریزی حرکت می کند . و حتی کسانی که بر مبنای اصول علمی کار می کنند ؛نمی توانند پیش بینی صحیحی از آینده ایران داشته باشند . و از آن طرف نظارت و نظم قوی اجتماعی در اکثر سطوح جامعه وجود ندارد .برای همین مردم نمی توانند خبرهای عجیب و غریب را تحلیل کنند . که آیا این خبر شوخی یا جدی می باشد . 

این پژوهشگر اجتماعی گفت : بعضی از مفاهیم غربی همچون ولنتاین و دروغ آوریل که در ایران به نام دروغ 13 جا افتاده، به دلیل این است که ما در درون فرهنگ خودمان نتوانستیم مفاهیم جدید و بدیعی را براساس فرهنگ ایرانی تعریف کنیم . 

« مهدی لبیبی» درباره تاثیر دروغ 13 در اجتماع گفت : می تواند با طرح چنین موضوع خاص برای جامعه تحرک در فکر کردن و فعالیت اجتماعی باشد . و با طرح چنین مسئله ایی درصد اهمیت آن مطلب را در جامعه بالا برد و در غالب چنین دروغی می توان ذهن مردم را به سمت و سویی سوق بدهیم و یا اینکه بر عکس قضیه ذهن مردم را از اتفاق خاصی دور کنیم . و نمی توان این دروغ ها را یک طنز نامید . در حالیکه این دروغ ها می تواند کارکرد سیاسی و اجتماعی داشته باشد . 

وی در خاتمه افزود: در جامعه ما که یکسری ویژگی های خاص وجود دارد با جوامع دیگر فرق وجود دارد . شاید عدم پذیرش مسئله این است که ما آنقدر وعده هایی ر ا شنیده ایم که عملیاتی نشده. و شنیدن این حرف ها چیز تازه ایی نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین