کد خبر: ۸۷۴۴۲
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۲
فایننشال تایمز بررسی کرد

چرا اعراب از گفتگوی ایران و غرب می‌ترسند؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: زمانی که مصر چندی پیش اعلام کرد که یک شبکه حزب‌الله را که در حال برنامه‌ریزی برای حمله به خاک این کشور بوده، متلاشی کرده است، کمتر کسی در خارج از خاورمیانه توجهی به آن نشان داد. به نظر می‌رسید مصر، قصه‌ای مخاطره‌آمیز را سر هم کرده باشد تا دور جدیدی از بازداشت‌های اسلام‌گرایان را توجیه نماید.

پس از آن امری عجیب و نادر اتفاق افتاد: رهبر حزب‌الله، گروه شیعه لبنانی، بر روی صفحه تلویزیون ظاهر شد و اعلام کرد حزب‌الله بدون شک مأموری را به مصر فرستاده بود تا برای کمک به فلسطینیان سازماندهی انجام دهد. رهبر حزب‌الله اما، اتهامات وارده مبنی بر طرح‌ریزی یک حمله علیه مصر را بی‌معنی خواند. [+]

قاهره پس از آن به سرعت خشم خود را نشان داد و این جنجال را به یک خط دیپلماتیک جدید با حزب‌الله و پشتیبانش، ایران تبدیل کرد. [+]

بعد از آن، روزنامه‌های منطقه، حملات شدیدی را علیه تهران منتشر ساختند و ایران را به توطئه برای ایجاد پایگاه در مصر به منظور افزایش قدرت چانه‌زنی در مذاکرات با غرب، متهم کردند.

وزیر امور خارجه مصر در رابطه با اهداف تهران واکنش نشان داد و گفت: «[ایران] در پی بهره‌برداری از [حزب الله] برای نفوذ در مصر است تا بعد به مصرى‌ها بگوید که ما اینجاییم»! [+]

در مقابل ایران نیز، کشورهای عربی را به دلیل همکاری با اسرائیل مورد حمله قرار داد و اعلام کرد که مصر این داستان را جعل کرده است.

دشمنی میان حزب‌الله و مصر به زمان حمله اسرائیل به غزه باز می‌گردد. در آن زمان، حزب‌الله مصر را به دلیل باز نکردن مرز «رفح» به شدت مورد انتقاد قرار داده بود.

اما زمانبندی اعلام نقشه حزب‌الله علیه مصر که ظاهراً ماه‌ها پیش بر ملا شده بود، و تصمیم آشکار مصر برای متهم ساختن ایران، نشان می‌دهد که این بحث دنباله دار است. ایالات متحده آمریکا، متحد مصر، در حال افزایش تلاش‌ها برای درگیر ساختن و گفت و گو با ایران است، تغییری که قدرت‌های دیگر جهان از آن استقبال نموده‌اند. اما به نظر می‌رسد که مصر در جهت دیگری در حال حرکت است.

در پشت جنجال حزب‌الله، نگرانی‌های بسیار عمیق‌تری در قاهره وجود دارد که در سایر پایتخت‌های عرب نیز حس می‌شود. این نگرانی از آن بابت است که ایران در حال محکم‌کردن قدرتش در خاورمیانه است و گفت و گو با‌ آمریکا، به جای مهار ایران، آن را قدرتمند‌تر می‌کند. 



مقامات عرب به واشنگتن گفته‌اند که نفوذ ایران در منطقه به همان اندازه برایشان خطرناک است که برنامه هسته‌ای‌اش! [+]

دنیای عرب در تفکر مقابل تهران متحد نیست. بعضی کشورها، مانند قطر، روابط گرمی با جمهوری اسلامی دارند اما بقیه به طرز روزافزونی به بدگمانی‌شان افزوده می‌شود.

زمانی که چندین ماه قبل، رئیس سابق مجلس ایران ادعا کرد که بحرین در طول تاریخ، جزئی از ایران بوده است، رسانه‌های حکومتی عرب به یک هیاهوی ضد ایرانی دست زدند. ایران عذرخواهی کرد اما مراکش روابط دیپلماتیک خود را با ایران به حالت تعلیق درآورد. [+] (مراکش همچنین ادعا کرد که تهران در حال گسترش عقیده شیعه در بین جمعیت سنی مراکش است). [+] حتی عربستان سعودی نیز در ماه‌های اخیر به صورتی آشکار از ایران انتقاد می‌کند. [+] [+]

نوعی منطق پشت این تنش‌ها وجود دارد. نفوذ ایران در عراق که به مدد اشغال آن توسط آمریکا در سال 2003 به دست‌ آمد، توازن قوا را به نفع تهران تغییر داده است.

میزان ترس و بدگمانی عرب‌ها [نسبت به ایران] در حال رسیدن به سطحی هشداردهنده است. [+]

مقامات مصری ایران را به تحریک حماس قبل از حمله ماه دسامبر اسرائیل به غزه، متهم می‌کنند. مصری‌ها همچنین ظن دارند که ایران تلاش دارد تلاش‌های قاهره را برای از میان برداشتن شکاف میان حماس و فتح، بی اثر کند.

حزب‌الله و متحدانش ممکن است در انتخابات پارلمانی ماه ژوئیه در لبنان، پیروز شوند. از طرف دیگر، محبوبیت حماس در حال افزایش است. در نتیجه، نگرانی بسیاری مبنی بر دست‌درازی ایران به دنیای عرب وجود دارد.

تا زمانی که بحران میان اسرائیل و عرب‌ها در حال افزایش است، دولت‌های عرب نمی‌توانند جایگاه محبوب گروه‌هایی مانند حماس و حزب‌الله را انکار کنند. به هر حال واقعیت آن است که این گروه‌ها بدون ایران نیز وجود خواهند داشت.

پرچم «مقاومت» در برابر اسرائیل که ایران و متحدانش در حال تبلیغ برای آن در میان مردم مسلمان و عرب هستند، به دلیل نبود یک گزینه دیگر [علیه اسرائیل]، جذابیت و کشش زیادی دارد. در حالی که کشورهای عرب طرفدار آمریکا از فرآیند صلح برای حل بحران حمایت می‌کنند، اما هیچ پیشرفتی در جهت ایجاد یک دولت فلسطینی حاصل نکرده‌‌اند.

کشورهای عربی باید به این نکته توجه کنند که آن‌ها نیز از موفقیت مذاکرات هسته‌ای، سهمی خواهند داشت؛ چرا که در صورت عدم موفقیت، یک مسابقه تسلیحاتی خطرناک در منطقه به وجود خواهد آمد. حمله علیه تاسیسات هسته‌ای ایران نیز، پیامدهای بسیار ناگواری برای کشورهای عربی خلیج فارس در بر خواهد داشت؛ چرا که به هر حال، آن‌ها در خط آتش انتقام ایران قرار دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۵
0
0
واقعا با این مقاله و پیوندها (link) های متعدد در آن به خبرهای پیشین آفتاب نشان دادید که تیم خبری حرفه ای دارید.
در ضمن من از 3 چیز دیگرتان هم خوشم می آید:
1) صفحه هایتان طراحی زیبا داشته و بسیار خوانا می باشد.
2) صفحاتتان خیلی سریع بالا می آید.
3) فکر کنم ساعت کاریتان بیش از جاهای دیگر است چون برخی اوقات می بینم که آخرین خیرهای یک روزتان در سایتهای خبری دیگر در صبج روز بعد پدیدار می شود.

راستی برخی خبرها و تحلیلهایتان هم ناب است.

رویهمرفته من به عنوان یک ایرانی در طرف دیگر دنیا که تشنه اخبار ایرانم از سایت شما خیلی بهره می برم. با سپاس فراوان. ح زمانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۵
0
0
از اين مستند گويي شما تشكر مي كنم
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۷
0
0
آخه مصر اصلا دلش میاید ایران را بزند با اینهمه کمکهای مالی که به اعراب کرده در سی سال اخیر؟

اگر دلش میاد بزنه!
اما ما چون دلمون نمیاد مصر رو بزنیم
عوضش میزنیم به شیخ نشینهای خلیج فارس که
با یک تیر چندین نشان زده باشیم! چطوره؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین