کد خبر: ۳۹۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۵:۰۸

تعداد قضات زن ایرانی در دادگاهها افزایش می یابد

آفتاب‌‌نیوز : نفيسه فياض بخش در خصوص كليات طرح اصلاح تبصره 3 ماده واحده قانون اختصاص تعدادي از دادگاههاي موجود به دادگاه‌هاي موضوع اصل 21 قانون اساسي (دادگاه خانواده) افزود: بر اساس قانون فعلي محاكم، در حال حاضر از قاضي زن در دادگاه‌هاي خانواده استفاده نمي‌كنند چون الزام و ضمانت اجرايي براي آنها وجود ندارد. 

عضو فراكسيون زنان با اشاره به اينكه در شهرستانها وضعيت به مراتب بدتر از تهران است و از قاضي مشاور زن استفاده نمي‌شود، گفت: در سالهاي اخير قوه قضاييه تعداد زيادي قاضي زن استخدام كرده و وزير دادگستري نيز اعلام كرده است كه ما 400 قاضي زن در تهران داريم ولي به آنها ابلاغيه كاري داده نمي‌شود بنابراين دادگاههاي خانواده از داشتن قاضي زن محروم هستند. 

فياض بخش تصريح كرد: با تصويب نهايي طرح مجلس، از اين پس بايد قضات زن در پرونده‌هاي خانوادگي نظر دهند و سپس انشاء راي صورت گيرد و چنانچه بين قاضي زن و قاضي مرد اختلاف نظري وجود داشت، رأي قاضي زن بايد ذيل حكم نوشته شود تا در دادگاه تجديد نظر لحاظ شود. 

وي با اشاره به اينكه در دادگاه تجديد نظر سه قاضي وجود دارد كه نظر نهايي مي‌دهند، اظهار داشت: از اين سه قاضي يك نفر زن است و قطعاْ مي‌تواند نظر وي نيز در تجديد نظر مورد توجه قرار گيرد. 

فياض بخش گفت: عده‌اي از زنان به دليل شرم و حيا در مقابل قاضي مرد، واقعيت‌ها را بيان نمي‌كنند كه در نتيجه رأي به ضررشان صادر مي شود اما از اين پس با حضور قضات زنان رسيدگي به پرونده‌هاي خانوادگي به عدالت نزديك‌تر خواهد شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین