کد خبر: ۹۴۱۳۹
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۷
دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم

موسوی تبریزی: کسانی که از انتقاد آزاد خوششان نمی‌آید تهمت محارب می‌زنند

مقدس نیست جامعه‌ای كه در آن كسی بدون لكنت زبان نتواند حق را بگوید
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس سیاسی: دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: كسانی كه به اعتقادات مردم تهمت می‌زنند باید با حضور هیات منصفه محاكمه شوند.

آیت‌الله سید حسین موسوی تبریزی  در پاسخ به سئوالی درباره ضرورت وجود انتقاد در جامعه با اشاره به این‌كه مساله نقد در قالب فریضه “امر به معروف و نهی از منكر” توسط اسلام مطرح شده‌است، اظهار داشت: در جامعه اسلامی حكومت و مردم حقوقی در قبال هم دارند كه این فریضه از جمله آنهاست و به خاطر اهمیت، در قانون اساسی بطور جداگانه به آن اشاره شده است، هر چند كه چارچوب‌های آن هنوز در قانون عادی نیامده‌است، ولی طبق شرع اسلام اگر این فریضه اقامه شود تمام واجبات اقامه خواهد شد.

وی با اشاره به روایاتی از امیرالمومنین گفت: ایشان می‌فرمایند «مقدس نیست جامعه‌ای كه در آن كسی بدون لكنت زبان نتواند حق را بگوید» و نقد در همین چارچوب می‌گنجد كه البته فردی كه آن‌را انجام می‌دهد باید نسبت به معروف و منكر علم داشته باشد.

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره راه‌های انجام نقد تصریح كرد: یكی از بهترین راه‌های انجام این كار تشكیل گروه‌هایی برای نقد علمی و صحیح است و از سوی دیگر احزاب هم پیشنهاد عملی می‌دهند تا حتی زمانی خودشان بتوانند مسئولیت‌های اجتماعی را بر عهده گیرند.

آیت‌الله موسوی تبریزی با تاكید بر سایر اصول آزادی تاكید كرد: در برخورد با رسانه‌ها حكومت نمی‌تواند به آنها بگوید كه چه بنویسند و چه ننویسند و از سوی دیگر اجتماعات هم باید آزاد باشد و جامعه اسلامی بدون این ویژگی‌ها نمی‌تواند پیشرفت كند و رشد و تعالی آن در گرو همین آزادی‌هاست.

وی با بیان این‌كه بیان انتقاد در چارچوب قانون اشكالی ندارد، اظهار داشت: صرف این‌كه منتقدان بگویند قانون اساسی را قبول داریم به عنوان یك شهروند قانون‌مدار كافیست و این‌كه هر روز بگوییم شما باید نسبت به فلان مسئله ابراز انزجار كنید یا به فلان بخش قانون ابراز وفاداری كنید صحیح نیست.

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: البته تهمت و افترا هم در چارچوب قانون باید مورد پیگیری قرار گیرد كه در كنار‌آن تشكیل هیات منصفه هم پیش بینی شده تا به راحتی فردی را به عنوان مفتری و .... محكوم نكنیم.

آیت‌الله موسوی تبریزی در پاسخ به این سئوال كه چرا برخی افراد معترضین را در كنار محاربین و آسیب‌زنندگان به اموال عمومی قرار می‌دهند؟ تصریح كرد: كسانی‌كه از گفتار و انتقاد آزاد خوششان نمی‌آید، چنین تهمت‌هایی می‌زنند كه با وارد كردن اینگونه اتهامات، حتی كسانی‌ را كه در ابتدای انقلاب بزرگ‌ترین خیانت‌ها را كردند و زمینه خشونت‌های بعدی را فراهم كردند تبرئه می‌كنند.

دادستان كل كشور در دوران امام با اشاره به اینكه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) پیش از اعلام جنگ مسلحانه از آزادی اجتماعات، شركت در انتخابات و .... برخوردار بود وحتی پس از اعلام جنگ مسلحانه شهید قدوسی اولین دادستان كل كشور باز هم به آنها مهلت داد، ادامه داد: این شیوه‌ای است كه تمام فقهای اسلام از زمان غیبت امام زمان تاكنون بر آن تاكید كرده‌اند تا با دادن فرصت، شبهات رفع شود.

آیت‌الله موسوی تبریزی یادآور شد: حضرت علی(ع) در جنگ جمل ابن‌عباس را به جبهه مخالفین فرستاد تا حرف آن‌ها را بشنود و این رفتار در تمام جنگ‌ها از سوی آن حضرت وجود داشت و ایشان همیشه به مخالفان می‌گفت، مادام كه دست به اسلحه نبردید، سهم شما از بیت‌المال قطع نمی‌شود تا اینكه در نهایت ایشان پس از كشتن قاضی شهر و عدم تحویل قاتل او از سوی دشمنان، به مقابله با آنان پرداخت.

این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به شرایط بغی و محاربه گفت: بغی در جایی است كه عده‌ای دست به اسلحه ببرند و حتی پس از رفع شبهات توسط حاكم شرع عناد بورزند و آن‌گاه همه وظیفه دارند با آنان مبارزه كنند.

وی افزود: محارب هم كسی است كه شمشیر بكشد و با آن مردم را بترساند و احكام اسلام در این زمینه كاملا مشخص است.

آیت‌الله موسوی تبریزی تصریح كرد: نباید فقط به نقدهایی كه می‌پذیریم اجازه انتشار دهیم بلكه همه نقدها آزاد است ولو اینكه برخلاف نظر مسئولان باشد و اگر نقدی بناحق صورت گرفت، بدون جنگ و ستیز باید پاسخ آن داده شود.

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاكید كرد: كسانی كه به دیگران تهمت می‌زنند یا به اعتقادات مردم تهمت می‌زنند باید با حضور هیات منصفه محاكمه شوند، ولی نباید به آنها نسبت باغی و محارب دهیم.

وی ادامه داد: اگر در یك تجمع كه وزارت كشور وظیفه تامین امنیت آن را دارد كسی شیشه‌ای را شكست آن فرد متخلف است ولی محارب و باغی نیست و باید عادلانه محاكمه شود، اما اگر كسی برای دفاع از خودش و یا از روی عصبانیت به خاطر رفتار مامور دولت اقدام تندی انجام داد هم مامور باید محاكمه شود و هم به تخلف او رسیدگی شود و همچنین مشخص شود كه عامل آغاز خشونت كدامیك از طرفین بوده است.

آیت‌الله موسوی تبریزی در پایان خاطر نشان كرد: احكام مربوط به متخلف، محارب، باغی و منتقد از یكدیگر جداست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۴
0
0
قابل توجه این که در ایران کسی کوچکترین اعتراضی داشته باشه جز محارب است.پس اگراز چیزا انتقاد داشتیم باید خفه شیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۴
0
0
اینقدر که اسلام از اسلام نمایان متحجر آسیب خورده است از هیچ گروه دیگری آسیب نخورده است .
ناشناس
|
Cambodia
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۴
0
0
حرفهای قشنگی بود ؛ یه زمانی ؛ انتقاد که نه ، اما دنبال مباحث و مناقشات علمی بودم ولی الآن به این نتیجه رسیده ام هر کسی باید بره دنبال کار و زندگی خودش و بقول شاعر فکر نون باشه که خربزه آبه .
گرچه برایم مثل ترک وطن سخته اما دیگه وقتشه بکل بیخیال تفکرات و مناظرات علمی - سیاسی - اجتماعی - عقیدتی ؛ بشوم که فقط همه جوره هزینه بر بود و خیری برایم نداشت بجز توهین شنیدن از جمیع اطراف و افراد اما تسکین این جمجمه پر دغدغه بود در شبهای تنهایی و پر ازدحام سوال . امیدوارم اگر در این مدت قدم اشتباهی برداشتم خدا به کرم بینهایتش مرا ببخشد و اگر موجب حرکت مثبتی بودم پروردگار ثوابش را نصیب پدر و مادرم کند .

حافظ ار خصم خطا گفت نگیریم بر او
ور به حق گفت جدل با سخن حق نکنیم

امضاء : پرفسور بیسواد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین