کد خبر: ۹۶۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۶
هشدار یک فعال حقوق کودک؛

کودکان کار عید ندارند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس اجتماعی: یک عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق كودكان با ابزار نگرانی از كودكانی كه به دلیل وضعیت مالی نامناسب خانواده خود، عید نوروز متفاوتی دارند، تاكید كرد: همه ایرانیان نسبت به این مسئله اتفاق نظر دارند كه عید متعلق به تمام كودكان است و كودكان در این مراسم مركز توجه خانواده‌های خود قرار دارند به طوری كه در زمان رنگ كردن تخم‌مرغ سفره هفت‌سین،‌ خریدن لباس نو توجه خاصی به كودكان می‌شود اما تمام این شرایط برای اغلب كودكان فراهم نیست.
 
او با اعلام اینكه عید نوروز ملزوماتی دارد كه با رعایت آن می‌توان آن را به یك جشن سنتی تبدیل كرد، افزود: از سوی صاحبان اندیشه و كارشناسان نظریه‌ای در مورد عید نوروز وجود دارد مبنی بر اینكه كاش عید نوروز و تشریفات شادی‌بخشی كه جزو میراث فرهنی كهن ایرانیان بوده و بیش از 70 میلیون ایرانی در تمام دنیا به این سنت قدیمی وابسته هستند برای تمام كودكان نیز فراهم باشد. 

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق كودكان با اشاره به اینكه لازم است ساز و كار برگزاری عادلانه عید نوروز از سوی متولیان امر فراهم شود، تصریح كرد: داشتن عیدی متناسب با روحیه كودكان از وظایف مسلم دولت است و دولت باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای اینكه تمام كودكان ایرانی لباس نو داشته باشند را فراهم كند.

عزیزپناه به سایر سنت‌های مربوط به عید نوروز و سال نو از قبیل عیدی دادن، خوردن تنقلات و .... اشاره كرد و گفت: متاسفانه این اطمینان وجود دارد كه بخشی از كودكان ایرانی از چنین امكاناتی محروم هستند و بدتر از آن به دنبال چنین محرومیت‌هایی، درك درستی نیز از عید نوروز و مراسم آن ندارند. 

او با بیان اینكه عید نوروز برای تمام كودكان مراسمی خاص است، ادامه داد: اگر ساز و كارهای مربوط به سفره هفت‌سین، عیدی گرفتن از بزرگان و .... برای كودك فراهم نباشد، معضل بزرگی محسوب می‌شود كه دولت و مردم باید پاسخگوی این نگاه درمانده كودكان باشند.

به گفته عزیزپناه برگزاری جشن عاطفه‌ها در كشور و صدقه دادن به نیازمندان در روزهای پایانی سال امروزه در جهان هیچ جایگاهی ندارد و با وجود آنكه جمعیت كشور جوان بوده و حجم عظیمی از جمعیت را كودكان، نوجوانان و جوانان تشكیل می‌دهند، دولت باید برای تمام این ثروت عظیم در كشور عید بی‌دغدغه‌ای را فراهم كند چرا كه این منابع عظیم شایستگی چنین فرصتی را دارند. 

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق كودكان در مورد سنت دید و بازدید و سفر در میان مردم گفت: متاسفانه به نظر می‌آید كه این فرصت برای عده زیادی از كودكان فراهم نباشد و تعداد بی‌شماری از كودكان كار در ایام تعطیل نیز مجبور به كار كردن و نان درآوردن باشند؛ در نتیجه عید نوروز برای آنها نیز رنگ و بویی از سنت نخواهد داشت.

این فعال حوزه كودكان با اشاره به دشوار بودن برگزاری مراسم عید نوروز برای عده‌ای ازخانواده‌ها به دلیل تورم فعلی در كشور خاطر نشان كرد: سایر فعالان حوزه كودك و صاحب‌نظران تمایلی ندارند كه این چنین نگران به استقبال از بهار بروند، چرا كه مردم دچار نگرانی‌هایی پیرامون تورم و تاثیرات سوء حذف یارانه‌ها هستند وعید بی‌دغدغه‌ای ندارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین