کد خبر: ۸۳۵۷۰۴
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳

سنگین‌ترین کسری تجاری ایران در ۵ سال اخیر

ارزیابی عملکرد تجاری ایران از ثبت سنگین‌ترین کسری تجاری در پنج سال اخیر حکایت دارد. این بررسی نشان می‌دهد که با وجود افت ۱۰ درصدی وزن واردات، تراز تجاری به منفی ۶.۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
سنگین‌ترین کسری تجاری ایران در ۵ سال اخیر
آفتاب‌‌نیوز :

جزییات آمار تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۱ منتشر شد. داده‌های آماری نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ کل تجارت کالا‌های غیرنفتی ارزشی معادل ۱۱۲ میلیارد دلار داشته که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۱۱ درصدی را ثبت کرده است. طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱، از حیث ارزش، بالاترین رقم صادرات و واردات متعلق به سال ۱۴۰۱ بوده است.

جزئیات داده‌های منتشر شده حاکی از این است که در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱، صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید، همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر ۱۲۲میلیون و ۶۰ هزار تن و به ارزش ۵۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، کاهش ناچیزی در وزن و افزایش ۱۰ درصدی در ارزش دلاری داشته است. واردات در سال‌گذشته نیز با رشد ارزشی ۱۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ همراه بوده واز ۵۳ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ به رقم به ۵۹ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است. اما وزن کالا‌های وارداتی نیز کاهشی چشمگیر پیدا کرده است. وزن کالا‌های وارداتی در سال ۱۴۰۰، معادل ۴۱ میلیون تن بوده که در سال ۱۴۰۱ به ۳۷ میلیون تن کاهش یافته است. یعنی ۱۰ درصد کاهش.

بر این اساس، حجم تجارت خارجی ایران در سال گذشته به رقم ۱۱۲ میلیارد رسیده و تراز تجاری کشور منفی ۶ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار بوده است.

بررسی داده‌های منتشر شده از سوی گمرک از سال ۱۳۹۱ نشان می‌دهد که تجارت خارجی ایران به لحاظ ارزشی در سال ۱۴۰۱ به بالاترین سطح در ۱۱ سال اخیر رسیده است. اما از نظر وزنی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. بر اساس این آمار، بیشترین تجارت خارجی ایران از نظر وزنی در سال ۱۳۹۶ رقم خورده که در این میان حجم تجارت کالا‌های غیرنفتی ۱۷۱ میلیون تن بوده است.

ثبت بیشترین کسری تجاری در پنج سال اخیر

 برآورد‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ نه تنها تراز تجاری ایران برای چهارمین سال متوالی منفی مانده، بلکه سنگین‌ترین تراز منفی را در این بازه زمانی به خود اختصاص داده است. 

تراز تجاری در سال‌۱۴۰۰ منفی ۴ میلیارد دلار برآورد شده بود که نه تنها از این میزان در سال بعد کم نشد بلکه با افزایشی محسوس در سال ۱۴۰۱ به منفی ۶.۵ میلیارد دلار رسید.

ثبت رکورد سنگین‌ترین تراز منفی در پنج سال اخیر در حالی رقم می‌خورد که حجم واردات از لحاظ وزنی ۱۰ درصد نسبت سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

برخی از تحلیلگران معتقدند که با توجه به افزایش نرخ ارز و گران‌تر شدن کالا‌های خارجی احتمال می‌رود که در ادامه میزان واردات بسیار کمتر شود و به تبع سهم آن در حجم تجارت کم شود.

سنگین‌ترین کسری تجاری ایران در ۵ سال اخیر

منبع: اکوایران

سنگین‌ترین کسری تجاری ایران در ۵ سال اخیر

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین