کد خبر: ۸۴۷۲۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴

نرخ تورم خرداد اعلام شد/ تورم سالانه ٤٨.٥ درصد شد

درخرداد ماه ١٤٠٢ شاخص قیمت مصرف کننده خانوار‌های کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٤٢.٦ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٨.٥ درصد افزایش داشته است.
نرخ تورم خرداد اعلام شد/ تورم سالانه ٤٨.٥ درصد شد
آفتاب‌‌نیوز :

براساس گزارش مرکز آمار(اینجا) درخرداد ماه ١٤٠٢، شاخص قیمت مصرف کننده خانوار‌های کشوربه عدد ١٨٩،٣ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٠ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٤٢.٦ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٨.٥ درصد افزایش داشته است.

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در خردادماه ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور، ٤٢،٦ درصد بوده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین، ٤٢.٦ درصد بیشتر از خرداد ماه ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند. تورم نقطه به نقطه خرداد ماه ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ١٢،٠ واحد درصد کاهش یافته است.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. درخرداد ماه ١٤٠٢، نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های کشور به ٤٨،٥ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع درماه قبل، ٠،٦ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم سالانه کشور در خرداد ماه ١٤٠٢، برابر ٤٧،٦ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٦.٠ درصد برای دهک دهم تا ٥٣.٤ درصد برای دهک اول است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٧.٤ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٧.٥ واحد درصد) ٠.١ واحد درصد کاهش داشته است.

گفتنی است که  مرکز آمار تورم نقطه به نقطه اردیبهشت را ٥٤,٦ درصد اعلام کرده بود. به این معنا که خانوارهای کشور به طور میانگین، ٥٤.٦ درصد بیشتر از اردیبهشت  ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده بودند. 

سایت تجارت نیوز نوشته که بدیهی است تورم نقطه به نقطه باید در خرداد کاهشی شود چرا که اثرات جراحی اقتصادی خرداد ۱۴۰۱ بر تورم از این ماه حذف می‌شود.

خرداد ماه سال گذشته بود که در پی اجرای طرح یارانه‌ها و حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، نرخ تورم جهش بزرگی را تجربه کرد. با این حال شوک حذف ارز ترجیحی در همان خرداد ماه تخلیه شد. با این وجود نرخ تورم نقطه به نقطه همچنان در سطوح بالا باقی ماند. علت این موضوع نیز به تعریف تورم نقطه به نقطه باز می‌گردد.

تورم نقطه به نقطه در واقع افزایش قیمت یک سبد یکسان از کالاها و خدمات در یک نقطه از زمان را نسبت به نقطه زمانی مشابه در سال گذشته می‌سنجد.

بر اساس این تعریف، تداوم نوسان نرخ تورم نقطه به نقطه در سطوح بالای ۴۴ درصد در ماه‌های اخیر، به این دلیل بوده که همواره قیمت‌های پس از طرح حذف ارز ترجیحی با قیمت‌های قبل از این اتفاق مقایسه شده است.

با این وجود اوضاع از خرداد ماه سال جاری به بعد متفاوت شده است؛ چرا که از این پس، هر دو ماهی که برای محاسبه تورم نقطه به نقطه استفاده می‌شوند، بعد از حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی هستند و اثر این جراحی اقتصادی، عملا در محاسبه تورم نقطه به نقطه حذف می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین