کد خبر: ۳۱۳۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶

نوری مالکی در سقوط موصل به دست داعش مقصر شناخته شد

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری صدا و سیما نوشت: به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، هیئت تحقیق پارلمان عراق روز یکشنبه خواستار آن شد که دهها نفر از مقامات امنیتی و سیاسی ، از جمله نوری المالکی نخست وزیر سابق ، در ارتباط با سقوط شهر موصل به دادگاه ارجاع داده شوند.

متهم شدن مالکی ، که همچنان از شخصیت های قدرتمند در صحنه سیاسی پیچیده عراق است، و مقامات ارشد دیگر یک هفته پس از آن صورت می گیرد که حیدر العبادی نخست وزیر این کشور برنامه گسترده ای را برای مبارزه با فساد و سوءمدیریت شروع کرده است.

هیئت تحقیق پارلمان عراق در گزارش خود ، که رویترز به نسخه ای از آن دست یافته است و سه عضو این هیئت نیز آن را تایید کرده اند، همچنین اثیل النجیفی ، معاون سابق سعودن الدلیمی وزیر دفاع ، ژنرال بابکر زیباری فرمانده سابق ارتش و ژنرال مهدی الغراوی فرمانده عملیات سابق استان نینوا، که موصل مرکز آن است، را در شکست ژوئن 2014 مقصر معرفی کرده است.

از جمله متهمان دیگر می توان به ژنرال خالد حمدانی فرمانده پلیس نینوا و عدنان الاسدی معاون سابق وزیر کشور اشاره کرد.

تاکنون هیچ گزارش رسمی درباره چگونگی سقوط شهر موصل به دست گروه  داعش ، و اینکه چه کسی دستور عقب نشینی را صادر کرد، منتشر نشده است. سقوط موصل -- دومین شهر بزرگ عراق -- نقطه عطفی در پیشروی های داعش بود که پس از آن مناطق بزرگی را در شمال و غرب عراق تصرف کرد.

محسن سعدون از نمایندگان پارلمان عراق گفت گزارش هیئت تحقیق پارلمانی به تایید 16 عضو از 24 عضو این هیئت رسیده است.

محمد الکربولی، از اعضای هیئت تحقیق ، گفت پارلمان روز دوشنبه درباره یافته های این گزارش رای گیری خواهد کرد و سپس آن را به عبادی، دادستان کل خواهد داد.

سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق پس از دریافت این گزارش با صدور بیانیه ای اعلام کرد :«هیچ کس بالاتر از قانون و معاف از پاسخگویی به مردم نیست. قوه قضاییه افراد مقصر و خاطی را مجازات خواهد کرد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین