کد خبر: ۹۰۳۳۳۶
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴

آمریکایی‌ها از عراق می روند؟

نخست‌وزیر عراق پیش از سفر به آمریکا در مقاله‌ای در یک مجله آمریکایی تصریح کرده اواخر ماه ژانویه میلادی بر سر اتمام فعالیت ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عراق توافق حاصل شده است.
آمریکایی‌ها از عراق می روند؟
آفتاب‌‌نیوز :

او در این مقاله می‌نویسد اواخر ماه ژانویه «کمیته نظامی عالی» متشکل از مقام‌های ارشد نظامی هر دو کشور عراق و آمریکا با هدف ارزیابی تهدید‌های فعلی داعش، توانمندی‌های نیرو‌های امنیتی عراق و شرایط عملیاتی در سراسر کشور تشکیل شده است. 

وی در ادامه نوشته است: «این تلاش به توافقی در میان تمامی طرف‌های ذی‌نفع در خصوص پایان دادن به فعالیت ائتلاف بین‌المللی به صورتی تدریجی و منظم و بر مبنای یک جدول زمانی مورد توافق ختم شد.»

نخست‌وزیر عراق در ادامه تصریح کرده کمیته عالی نظامی نقشه‌راهی برای روابط آتی دو طرف و از جمله حضور مشاوران آمریکایی تدوین خواهد کرد. 

او می‌نویسد: «این اقدامات، به جای آنکه نشان‌دهنده کاهش روابط ما با ایالات متحده باشد به ما اجازه خواهد داد وارد مرحله جدیدی از شراکت‌هایی شویم که مبتنی بر همکاری‌هایی فراتر از صرفاً مسائل نظامی و امنیتی است.»

توازن ظریف

السودانی رابطه میان عراق و آمریکا را عاملی کلیدی در ثبات منطقه غرب آسیا و همچنین برای رفاه مردم منطقه توصیف کرده و نوشته در سال‌های گذشته، تنش‌هایی میان دو کشور «در نتیجه درگیری با گروه‌های مسلح حاضر در عراق طی دو دهه گذشته» بروز پیدا کرده‌اند. 

او تصریح کرده است: «این گروه‌ها در نتیجه شرایط پیچیده‌ای که عراق هنگام مقابله با تروریسم با آن‌ها مواجه بود رشد کرده‌اند. اما به تدریج و به موازات احیای امنیت و ثبات، نیاز به وجود سلاح‌های خارج از کنترل دولت و نهاد‌های دولتی ز بین خواهد رفت. ما در حال حرکت به سمت آن هدف هستیم.»

وی با بیان اینکه راهی «طولانی و پرچالش» در پیش رو است تصریح کرده است: «دولت من از موقعیت حساس و موازنه ظریفی که باید بین ایالات متحده و گروه‌هایی که گاهاً وارد درگیری مستقیم با نیرو‌های آمریکایی می‌شوند حاصل شود آگاه است.»

السودانی در ادامه حملات به منافع آمریکا در عراق و در دیگر کشور‌ها را رد کرده است: «اما دیدگاه ما درباره این وضعیت روشن است: «ما حملات به منافع آمریکا در عراق یا در کشور‌های همسایه را رد می‌کنیم. اما همزمان، برای مدیریت پیچیدگی‌های داخلی و رسیدن به تفاهم‌های سیاسی با طرف‌های مختلف نیازمند زمان هستیم.»

نخست‌وزیر عراق تصریح کرده تصمیم گرفتن برای صلح و جنگ بایستی مسئله‌ای در انحصار دولت باشد و هیچ طرف دیگری نمی‌تواند در این زمینه ادعای حق کند.

السودانی با بیان اینکه کشورش خواستار همکاری با آمریکا برای رفع بحران‌ها و کاهش تنش‌ها است می‌نویسد: «ما مصمم به جلوگیری از درگیر شدن در نزاع میان دو شریکمان، ایران و ایالات متحده هستیم.»

نخست‌وزیر عراق در ادامه تنش‌زدایی در خاورمیانه را در راستای منافع آمریکا و عراق توصیفکرده و آن را مستلزم پایان دادن به جنگ در نوار غزه توصیف کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین