کد خبر: ۳۳۱۵۴۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷

موگرینی: اتحادیه اروپا از درخواست کمک نظامی فرانسه حمایت کرد

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، وزیران دفاع این اتحادیه امروز (سه شنبه) به اتفاق آرا از درخواست کمک نظامی فرانسه به دلیل حملات پاریس حمایت کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، موگرینی با اشاره به بخشی از پیمان های اتحادیه اروپا درباره اتحاد کشورهای عضو در صورت حمله به یکی از اعضا، گفت: فرانسه مطابق ماده 7-42 درخواست کمک کرد. این اصل تا قبل از این در تاریخ اتحادیه اروپا هرگز استفاده نشده بود.

وزیر خارجه سابق ایتالیا افزود: در ساعات و روزهای آینده به منظور ابراز حمایت از درخواست های فرانسه، تماس های دوجانبه ای با این کشور برقرار خواهد شد و اتحادیه اروپا در واکنش مشترک خود بیشترین کارآمدی را تضمین خواهد کرد.

«ژان ایو لو دریان» وزیر دفاع فرانسه، حمایت اتحادیه اروپا را یک «اقدام سیاسی مهم» توصیف کرد و گفت چنین حمایتی امکان مذاکرات دو جانبه با کشورهای اروپایی برای درخواست کمک را در ساعت های آینده فراهم می آورد.

وی با بیان اینکه این کمک می تواند در زمینه حمایت از حملات فرانسه به سوریه یا سایر مسائل باشد، گفت فرانسه نمی تواند همزمان در همه جا حضور داشته باشد.

فرانسه پیشتر از همپیمانان اروپایی خود خواسته بود از اقدام نظامی این کشور علیه مواضع داعش در سوریه حمایت کنند.

این کشور با استناد به یکی از بندهای پیمان لیسبون که تا قبل از این هرگز استفاده نشده بود کمک اتحادیه اروپا را خواستار شد. این بند از پیمان مذکور اشاره به آن دارد که 28 کشور عضو اتحادیه اروپا باید در حد توان خود به یکی از کشورهای عضو که قربانی تهاجم مسلحانه در خاک خود شده است، کمک کنند.

درخواست فرانسه به دنبال حملات تروریستی جمعه شب گذشته به هفت منطقه از شهر پاریس پایتخت این کشور مطرح شد که تاکنون 129 کشته و بیش از 350 زخمی بر جای گذاشته است.
«فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه یک روز پس از حملات تروریستی پاریس اعلام کرد: این اقدام جنگ داعش علیه فرانسه بود. اقدامی که در خارج از فرانسه برنامه ریزی شد و با همدستی در داخل صورت گرفت.

وی گفت، فرانسه هدف اقدامی بزدلانه قرار گرفته است و وعده داد این کشور با همه امکانات، در چارچوب قانون و به همراه متحدانش که آن ها نیز با تهدید تروریسم مواجه هستند، به حملات واکنش نشان خواهند داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین