کد خبر: ۴۱۰۶۱۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
ایران به گسترش روابط خود با چین و روسیه خواهد پرداخت؟‌

افزایش احتمال ادغام ایران در اوراسیا پس از پیروزی ترامپ

«به نظر می رسد ایران در برقراری تعادل میان غرب و شرق به خصوص پس از به قدرت رسیدن ترامپ به سمت شرق حرکت بیش تری خواهد داشت و روابط خود را با جنوب و مرکز اسیا به خصوص چین و روسیه مستحکم تر از قبل خواهد ساخت».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-نشریه «آسیا تایمز» با انتشار گزارشی اشاره می کند که علیرغم آن که به نظر می رسد بهبود روابط ایران و امریکا دور از چشم انداز در ماه های آینده خواهد بود با این حال، پیش بینی می شود که روابط اقتصادی ایران و اوراسیا افزایش یابد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این نشریه می نویسد:«سیاست حزب جمهوریخواه معمولا علیه ایران است. این موضوع می تواند روند ائتلاف ایران با چین و روسیه و ادغام در اتحاد بزرگ اوراسیا را برای تهران میسر سازد این موضوع می تواند موجب شود تا انرژی ایران به منطقه اوراسیا متصل شود امری که غرب نیز از آن سود خواهد برد و در وقاع سود متقابل برای ایران و طرفین مورد معامله آن کشور خواهد داشت.

 در مقابل دو تحول در مغایرت با این موضوع را می توان در ایالات متحده تحت تسلط حزب جمهوریخواه دید. هفته گذشته مجلس نمایندگان امریکا رای مخالف به فروش هواپیماهای تجاری پیشنهادی بوئینگ و ایرباس به ایران داد طرحی که مورد حمایت وتایید اوباما بود همین هفته نیز کنگره قانون تمدید مجازات تحریمی علیه ایران را برای ده سال دیگر تمدید کرد. تصویب این طرح از سوی کنگره امریکا نشانه ای قوی بود از این که نمایندگان امریکایی از رییس جمهوری جمهوریخواه تازه امریکا یعنی ترامپ توقع دارند که با توافق هسته ای ایران مقابله کند و تهران را به چالش بکشد. در مقابل اما روسیه و چین از نقش بالقوه ایران نقشی که تهران می تواند با اهمیتی بالا برای بلوک اقتصادی اوراسیا ایفا کند اگاه هستند. 

اگرچه برای روسیه دشوار است که بتواند نیازهای اقتصادی ایران را به طور کامل تامین کند با این حال، قطعا در حوزه صنایع دفاعی و نظامی می تواند ایران را تقویت کند. از سوی دیگر برنامه بلندپروازانه کمربند جاده و کریدور اقتصادی چین به پاکستان در حال حاضر جاذبه زیادی برای  ایران دارد. چین نیز مایل است که ایران در این طرح همکاری کند چرا که در آن صورت راحت تر می تواند به خاورمیانه و دریای خزر دسترسی داشته باشد». 

آسیا تایمز در ادامه اشاره می کند که به غیر از همکاری اقتصادی، چین موقعیت نظامی ایران در مطنقه را درک می کند و در حال حاضر نسبت به گسرش همکاری با ایران از خود تمایل نشان داده است. این نشریه اشاره می کند که نکته جالب توجه آن است در حالی که مجلس نمایندگان امریکا مشغول وقت گذراندن برای تصویب تحریم علیه ایران است تهران میزبان «چانگ وانکوان» وزیر دفاع چین بوده است که برای ارتقای همکاری های نظامی میان دو کشور از جمله همکاری در سوریه به ایران سفر کرده است در همین حال، «ویکتور اوزروف» رییس کمیته دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون روسیه نیز به تهران سفر کرده است تا درباره معامله ۱۰ میلیارد دلاری تسلیحاتی با مقام های ایرانی مذاکره کند. در حالی که اتحادیه اروپا ایران را  بازار بزرگی برای محصولات خود می داند ایران در حال حاضر بازاری بالقوه برای هند نیز می باشد». 

این نشریه در پایان می نویسد:«به نظر می رسد ایران در برقراری تعادل میان غرب و شرق به خصوص پس از به قدرت رسیدن ترامپ به سمت شرق حرکت بیش تری خواهد داشت و روابط خود را با جنوب و مرکز اسیا به خصوص چین و روسیه مستحکم تر از قبل خواهد ساخت». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
3
12
این کار یک اشتباه بزرگ است چون توی همه دنیا نامردتر از روس ها و چینی ها وجود ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
10
2
به جای خود کشی برای پیوستن به اروپا به فکر درست کردن خرابکاریهایتان باشید برایتان متاسفم که زود درگیر بازی سیاست میشوید اما جان ۴۰ آدم برایتان بهداندازه یک سیاست بازی مهم نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
دوست عزیز مطلب شما چه ربطی به موضوع دارد.
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
1
0
دیوانه شدن همه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین