کد خبر: ۴۱۱۰۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
پس از اعلام نتایج شگفتی آور در فرانسه

چرا برد «فیون» در انتخابات ریاست جمهوری ممکن است به نفع ایران تمام شود؟

مبارزه با افراط گرایی مذهبی، سفت و سخت کردن سیاست های مهاجرتی فرانسه بخشی از برنامه های «فرانسوا فیون» نامزد پیشتاز حزب جمهوریخواه فرانسه جریان راست میانه آن کشور هستند که به احتمال زیاد با توجه به برنامه ای که بر روی مسائل داخلی و بین المللی تمرکز کرده است احتمال بردش پس از پیروزی در میان رقبای هم حزبی اش در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری فرانسه نیز زیاد خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-اما پیروزی احتمالی او چه تاثیری بر معادلات خاورمیانه خواهد داشت؟ سایت تحلیلی «میدل ایست ای» با انتشار گزارشی در این باره می نویسد:«فیون خواستار تقویت روابط فرانسه با روسیه و ایران است. او هم چنین خواستار مذاکره با دولت سوریه تحت رهبری «بشار اسد» شده است. به نظر می رسد که قدرت گیری این سیاستمدار راستگرای فرانسوی بتواند هوای تازه ای به حیات سیاسی فرانسه ببخشد. علاوه بر این که او در فاصله سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ میلادی نخست وزیر نیز بوده است و تجربه بالای کار سیاسی را دارد. او هم چنین رییس کمیسیون دفاعی مجلس فرانسه در فاصله سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۸ میلادی نیز بوده است. درباره سیاست خارجی فیون در کتاب خود تحت عنوان مبارزه با افراط گرایی مذهبی برنامه ای ارائه می دهد که همپوشانی زیادی با برنامه جبهه ملی فرانسه جریان راست افراطی آن کشور دارد و به همین خاطر است که مارین لوپن رهبر آن جبهه درک کرده که فیون حریفی جدی برای او در رقابت های انتخاباتی خواهد بود چرا که می تواند رای بسیاری از طرفداران آن جبهه را به سوی راست میانه جذب کند. فیون معتقد است که فرانسه تنها زمانی می تواند به استقبال مهاجران برود که از عهده آن برآید و این موضوع باید به طور سالانه توسط پارلمان تصمیم گیری شود. او خواستار اصلاخ نظام اعطای پناهندگی و سخت گیری بیش تر است. او معتقد است که ملیت فرانسوی تنها باید به کسانی اعطا شود که در آزمون های ادغام و ازمایش موفق شوند. او هم چنین خواستار ایجاد نظام سهمیه بندی از سوی اتحادیه اروپا برای جذب پناهجویان است. این در تضاد با مسئولیت پذیری ای است که فرانسه در سال های گذشته به عنوان مدافع جذب پناهجویان داشته است». 

سایت «میدل ایست آی» درباره سیاست های خاورمیانه ای فیون می نویسد:«او بخش بزرگی از کتاب خود را به تهدید گروه های اسلام گرای افراطی اختصاص داده است. استدلال او مشابه استدلال احزاب چپ نیز می باشد. وقتی که فرانسوا اولاند از اسلام سخن می گوید از «مشکل» و یا «معضله» یاد می کند متاسفانه در این دیدگاه طبقه سیاسی فرانسه بسیاری از مسلمانان و حتی بسیاری از اسلام گرایان را یک کاسه می کنند. در این زمینه به نظر می رسد تمایز کمی میان احزاب چپ و راست در فرانسه وجود دارد و فیون نیز از گفتمانی ضد اسلامی بهره می برد تا نوع رویکرد خود در سیاست خارجی را توجیه کند. او در کتاب خود می گوید که فرانسه با ظرفیت دفاعی خود را تقویت کند. او استدلال می کند که فرانسه باید به جوامع تحت ستم در خاورمیانه به خصوص مسیحیان کمک کند». 

این سایت در ادامه می افزاید:«فیون به وضوح طرفدار ایران است. این طرفداری می تواند با هزینه و به ضرر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تمام شود و پیروزی او قطعا خبر خوبی برای اعراب نخواهد بود. او یک گولیست است و همانند ژنرال دوگل از مفهوم حاکمیت ملی در معنای کلاسیک آن دفاع می کند».

فیون هم چنین یکی از سیاستمدارانی است که باور دارد باید از حزب الله لبنان برای مقابله با داعش حمایت کرد. او در مصاحبه ای گفته بود:«این ضروری است که یک ائتلاف جهانی تشکیل شود. اکنون تنها نیرویی که  در حوزه میدانی و زمینی علیه داعش می جنگد حزب الله لبنان، کردها هستند. فرانسه باید از این جریانات حمایت کند». 

او افزوده بود:«من فکر می کنم که ائتلاف بین المللی باید از تمام جریاناتی که در حوزه میدانی علیه داعش مشغول نبرد هستند حمایت کند. امریکایی ها هرگز در حوزه میدانی علیه داعش نجنگیده اند. من هرگز ندیده ام گروه های اپوزیسیون سوری ای را که علیه داعش بحنگند. گروه های اپوزیسیون سوری تمام تمرکزشان را روی حمله علیه رژیم اسد گذاشته اند نه مبارزه علیه داعش و تروریسم. زمانی که ما فرانسوی ها در جنگ عیله هیتلر بودیم این مسائل مطرح نبود. ما ائتلافی را تشکیل داده بودیم که ماهیتا ضد هیتلر و نازی ها بود و مردمان عضو آن ائتلاف با جان و دل علیه هیتلر می جنگیدند». در آن زمان منتقدان فیون که ضد حزب الله بودند این موضوع را مطرح کردند که در سال ۲۰۱۳ میلادی اتحادیه اروپا شاخه نظامی حزب الله را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داده است. 

از همین رو اکنون نیز بسیاری از طرفداران معارضان سوری و دشمنان حکومت بشار اسد نگران ریاست جمهوری فیون هستند چرا که او برخلاف اولاند سوسیالیست علاقه ای به حمایت از اپوزیسیون سوریه دارد و اولویتش همانند دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب امریکا مبارزه علیه داعش است. فیون در فوریه ۲۰۱۰ میلادی در دمشق با بشار اسد دیدار کرده بود و روابط حسنه ای با او داشته است. او هم چنین در مصاحبه ای گفته بود که باید وارد مذاکره با بشار اسد برای پایان دادن به بحران سوریه شد. نشریه فرانسوی اکسپرس پیش تر در گزارشی نوشته بود که فیون اظهار کرده که از نظر تنها دو راه برای پایان دادن به بحران در سوریه وجود دارد یا مداخله گسترده غربی ها یا مذاکره با اسد برای جلوگیری از ادامه خشونت ها که او مداکره را ترجیح می دهد. این نشریه در انتقاد از موضع او نوشته بود:«واقعیت اما آن است که مذاکرات در جریان بوده اند و آتش بس ها برقرار شدند اما دولت سوریه آن هار ا نقض کرد». 

این نشریه در آن زمان با نگرانی نوشته بود که ایده فیون به تقویت ایران و روسیه منجر خواهد شد. 

پیروزی فیون در برابر رقیب هم حزبی اش «آلن ژوپه» از آن رو به نفع ایران است که ژوپه به شدت موضعی ضد ایرانی در جریان کارزار انتخاباتی درون حزبی اتخاذ کرده بود. برای مثال در انتقاد از تمایل فیون به همکاری با روسیه و حزب الله علیه داعش گفته بود:« حل بحران سوریه، آن گونه که فرانسوا فیون انتظار دارد، به دست ائتلاف روسیه و ایران نیست؛ چراکه ایران، تا حد بسیار زیادی باعث بی ثباتی در یمن، عراق و سوریه شده است و حزب الله، حزبی ایرانی است که همچنان، اسرائیل را تهدید می کند. ما باید در تعامل با روسیه، دوراندیش تر و صریح باشیم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
فرزاد
|
United States of America
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
1
4
گزارش جالبی بود
فرزاد
|
United States of America
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
1
4
گزارش جالبی بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین