کد خبر: ۸۷۳۱۲۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸

تاثیر اضافه وزن در بروز حمله قلبی

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اضافه وزن و چاقی ارتباط مستقیم و پررنگی با یکدیگر دارند. به عبارت دیگر هر چه میزان اضافه وزن بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز افزایش خواهد یافت.
تاثیر اضافه وزن در بروز حمله قلبی
آفتاب‌‌نیوز :

نتایج پژوهش‌های مرتبط با ارتباط اضافه وزن و خطر حملات قلبی نشان می‌دهد که ایجاد پوشش اسید‌های چرب (Cluster of Differentiation ۳۶) که به اختصار CD ۳۶ نامیده شده و نوعی پروتئین موجود در سطح سلول‌ها است نزد سلول‌های میزبان باعث رسوب و اکسیده شدن کلسترول مخرب (LDL) در داخل سلول‌ها می‌شود.

مطالعات پیشین در این رابطه نشان می‌دهد که وجود اسید‌های چرب در CD ۳۶ موجب اختلال در عملکرد این پروتئین شده و این مساله از این نظر دارای اهمیت است که CD ۳۶ به عنوان یک عامل نگهبان مانع ورود اسید‌های چرب به سلول‌ها است.

در پژوهش‌های جدید، پرفسور «جیمز همیلتون» با نمونه برداری از بافت‌ها و تصویر برداری‌های پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، روش جدیدی برای شناسایی ایجاد لایه‌های اسید چرب بر سلول‌های CD ۳۶ و تأثیر آن‌ها در اکسید کردن کلسترول مضر، ابداع کرد.

نتایج این تحقیقات نشان داد سلول‌هایی که دارای پروتئین CD ۳۶ در غشای پلاسمای خود هستند، قابلیت بیشتری برای اکسید کردن کلسترول مضر دارند. ادامه این فرآیند سبب افزایش اسید‌های چرب در بدن شده و این موضوع در مورد همه اسید‌های چرب به استثنای اسید‌های چرب موجود در ماهی که به DHA موسوم هستند، صدق می‌کند.

گفتنی است اسید‌های چرب موجود در روغن ماهی برخلاف سایر اسید‌های چرب نه تنها مضر نبوده بلکه فواید بسیاری نیز برای بدن دارند.

همیلتون در این باره می‌گوید: «یکی از مهمترین ویژگی‌های چاقی، اضافه وزن و دیابت نوع دو، وجود میزان زیادی از اسید‌های چرب در پلاسما است. این موضوع نشان می‌دهد که این عامل به همراه اکسیدشدن کلسترول مضر سبب افزایش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود. باید به این نکته نیز اشاره کرد که این مساله معمولاً ارتباط مستقیم با نوع رژیم غذایی و میزان دریافت اسید‌های چرب توسط بدن دارد.»

نتیجه این پژوهش‌ها نشان دهنده ارتباط مستقیم بین اسید‌های چرب، CD ۳۶، تصلب شریان و بیماری‌های قلبی است و دارو‌های جدید بر پایه نتایج به دست امده در این تحقیقات می‌توانند به گونه‌ای طراحی شوند که با هدف قرار دادن مستقیم این مکانیسم، از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین